18. září 2011 11:12 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Vyšetřovatelé ruské tragédie:
Letoun s hokejisty 'cosi' brzdilo

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Potápěči pátrali v troskách letadla po černých skříňkách, které objasní příčinu tragédie. Hledání jim komplikoval fakt, že část letounu skončila v řece Volze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Potápěči pátrali v troskách letadla po černých skříňkách, které objasní příčinu tragédie. Hledání jim komplikoval fakt, že část letounu skončila v řece Volze. | foto: ČTK
JAROSLAVL/PRAHA Mezistátní letecký výbor (MAK), který v Rusku vede vyšetřování tragické nehody letounu Jak-42 v Jaroslavli s místním hokejovým týmem na palubě, připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout.

MAK ve svém komuniké potíže blíže neupřesnil, dříve se však v médiích objevily spekulace, že prý piloti zapomněli letoun odbrzdit. Oficiální činitelé však spekulaci o "zatažené parkovací brzdě" odmítli. MAK nyní opět varoval před spekulacemi a rozhodl o nových expertízách, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.

ČTĚTE VÍCE O TEORII SE ZATAŽENOU BRZDOU


Letoun Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl, včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, se zřítil 7. září asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl.

"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (...) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí


Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu "podstatně zpomalilo", což lze zřejmě vysvětlit působením "dodatečné brzdící síly". Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.

O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože mu nebylo dobře; právě kapitán odpovídá za uvolnění "parkovací brzdy". Během vzletu piloti prý mohli brzdu vypnout, ale to už zřejmě bylo pozdě.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz