30. prosince 2012 11:34, aktualizováno  14:22 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Vyšetřovatelé zkoumají černé skříňky,
při havárii zemřelo pět Rusů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Havárie letadla, které jen s osmičlennou posádkou na palubě přiletělo do Moskvy z Pardubic, si vyžádala čtyři mrtvé.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Havárie letadla, které jen s osmičlennou posádkou na palubě přiletělo do Moskvy z Pardubic, si vyžádala čtyři mrtvé. | foto: Reuters
MOSKVA Ruští vyšetřovatelé již zkoumají dvě černé skříňky se záznamy o letu, které by mohly objasnit příčiny sobotního neštěstí ruského letadla Tu-204 společnosti Red Wings na moskevském letišti Vnukovo.

Stroj Tu-204, který do Moskvy přiletěl z Pardubic, se zřítil při přistávacím manévru. Přejel přistávací dráhu, v obrovské rychlosti prorazil hrazení letiště a zastavil se až o nedalekou frekventovanou dálnici. Rozlomil se na několik částí a začal hořet.

Příčinou katastrofy stroje byly zřejmě brzdy a nefunkční režim zpětného chodu, který se piloti snažili po nezdařeném přistání aktivovat. Závady mohly být i na samotných brzdách. Původně se spekulovalo o chybě pilota, nefunkčních motorech či silném větru. Jeden z expertů podle ruských médií uvedl, že posádka se mohla zachránit, pokud by zasunula podvozek.

Na palubě byla jen posádka a technici, celkem osm lidí. Pasažéři žádní, šlo totiž pouze o technický přelet. Při nehodě zemřel kapitán i druhý pilot, letuška a palubní inženýr. V neděli na následky zranění zemřela i další letuška. Tři zranění jsou v moskevské nemocnici, ve vážném stavu.

Letoun patřil ruské společnosti Red Wings, kterou vlastní miliardář Alexandr Lebeděv. Ten slíbil příbuzným obětí finanční pomoc.  BBC také uvedla, že oba piloti i palubní inženýr byli zkušení profesionálové, kteří měli nalétáno deset až patnáct tisíc hodin.

Jen den před tragédií poslala Rossavijacia, což je státní úřad pro kontrolu letecké dopravy, společnosti Tupolev zprávu, v níž upozorňovala na možné problémy s brzdovými systémy právě tohoto typu strojů. Podobná nehoda, kdy Tu-204 nedobrzdil přistání a vyjel z ranveje, se odehrála i 21. prosinci na letišti v Novosibirsku, uvedla už v sobotu ruská média.

Nehoda se stala v sobotu po půl páté odpolední moskevského času, tedy po půl druhé našeho. Podle agentury Interfax se stroj pokoušel o přistání dvakrát. Letiště Vnukovo není podle leteckých odborníků mezi piloty příliš oblíbené, jak kvůli okolnímu terénu, tak technické kvalitě přistávací plochy i personálu. Další velká moskevská letiště, tedy Domodědovo  a Šeremetěvo, jsou mnohem lepší.

Vyšetřovatelé teď zkoumají černé skříňky a odebrali i vzorky paliva ze stroje. Také se zabývají dokumenty aerolinek Red Wings. Ty jsou třetí největší leteckou společností v Rusku (podle počtu letů i přepravených cestujících). Tupolevů Tu-204 vlastní celkem osm, připomněla BBC.

Tu-204

Tu-204 je ruský dvoumotorový dopravní letoun z počátku 90. let. První prototyp vyletěl 2. ledna 1989 a od následujícího roku začaly stroje Tu-204 létat na civilních linkách. Letoun je podle Wikipedie svým určením a vlastnostmi podobný západním strojům Boeing 737, Boeing 757 nebo Airbus A320.


Adéla Dražanová, mtr
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.