Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

On-line s šéfem CERMATu Pavlem Zeleným

Pavel Zelený, ředitel CERMAT.

UKONČENO

"Paní ministryně Kopicová dle mého soudu reaguje adekvátně. Trvá na termínu startu státních maturit a zároveň říká, že mají být provedeny bez významných rizik. Jejím argumentům proti odkladu zcela rozumím," říká v on-line rozhovoru pro Lidovky.cz ředitel CERMATu Pavel Zelný, která má nové maturity na starosti.

položených otázek: 32 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (31.8.2009 9:54) Jirka
Dobrý den pane Zelený, chtěl bych se Vás zeptat, jako budoucí maturant, jestli náhodou nevíte, jestli státní maturity skuečně budou příští rok, nebo ne. Víte, ono se špatně nastupuje do posledního ročníku školy, když ani nevím, jak ho zakončím. A jen tak mimochodem, dneska na internetu jsem četl, že Václav Klaus považije státní maturity za "zbytečnost". Dík za odpovězení dotazu, Jirka
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:00)
Otázku, zda v roce 2010 proběhnou státní maturity znovu otevřeli poslanci. A oni jsou také jediní, kdo na ní mohou odpovědět. Paní ministryně i vláda řekla odkladu jednoznačné NE, nyní je řada na Poslanecké sněmovně, jak naloží s návrhem "odkladové" novely.
OTÁZKA (31.8.2009 10:21) Honza
V zásadě bych se chtěl přidat k Jirkovi, zítra začínám poslední ročník gymnázia a stále ještě nevím jak budu maturovat. A k Jirkově otázce bych ještě přidal - je to v pořádku? A kdo za to může?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:02)
V pořádku to rozhodně není. Je to ale politická realita, s níž musíme pracovat.
OTÁZKA (31.8.2009 10:28) Václav
Což takhle místo jednotných státních maturit pro každého jít jinou cestou. Dát každému, co jeho jest. Tedy gymnazistům obtížnou zkoušku z matematiky a jazyků. Odborným školám zkoušku z příslušné odbornosti a učňům podobně, ale s důrazem na praxi. Nářky gymnazistů nad obtížností matematiky jsou směšné. Jednou jsi na gymplu, tak se uč matiku a jestli ti nevoní, staň se houslistou nebo instalatérem. Dcera kvůli matice změnila gympl, na původním byla úroveň tak nízká, že se obávala od svoji budoucnost. Jednotnost je cesta do pekel. Navrhuji vychovávat gymnazisty, kteří umějí počítat a klempíře, kteří ohnou plech jak je potřeba. Oba se můžou uznávat.
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:05)
Jednotná je pouze "polovina" maturity, tj. ona státní, dle dikce zákona společná část. Druhá polovina , tj. profilová část je plně v kompetenci jednotlivých škol. Stanovení jednotných požadavků, tedy společného jednotného minima dovedností a znalostí, které musí každý maturant prokázat, je logická. Jde o jednu maturitu a jeden státní certifikát dosažené úrovně vzdělání. Touto cestou jde drtivá většina vyspělých zemí.
OTÁZKA (31.8.2009 12:46) Jaromir
Pane Zeleny, jsem ucitel, spoluautor nekterych zadani k maturitni zkousce, podilel jsem se i na vzdelavani pedagogu. Myslim, ze oba vime, ze spolecna maturita je potrebna. Jsme jednim z mala statu, kteri zatim zkousku nezavedli. Zvladli to i Slovaci, je to zkratka ostuda (na konferencich a kongresech se nam doslova smeji...). Trapi me dve veci: 1) Tlak ministerstva, aby testy byly co nejsnazsi (snad proto, aby je udelal uplne kazdy). Vysledky maturantu v pilotazi pak byly naprosto tristni... Umite pod touto snahou identifikovat zajmy ministerstva a mohl byste je, prosim, odkryt? 2) Zajmy politiku ted pred volbami a jejich ciry populismus a souboj o stredoskolske studenty jako prvovolice (kteri ovsem stejne k volbam nechodi). Vi, ze budeme vracet miliardy? Vi, ze jsme se zavazali ke statem garantovane zkousce v mezinarodnich umluvach? Vi, ze to bude ucinny nastroj pro VS, byt v prvnich letech budou VS spise zkoumat strukturu maturit a jejich narocnost? Ucitele ve skolach jsou uz pripravou a neustalymi odklady zhnuseni. Pokud mam moznost s kolegy i z jinych skol hovorit, tak vsichni jsme pro statni maturitu, vitame i dve urovne a soucasny model povazujem za ten zatim nejlepsi, ale pokud se to jeste jednou odlozi, tak ocekavejte velike protesty a nespolupraci v dalsi vlne...
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:15)
Máte pravdu v tom, že jsme začali připravovat reformu maturit v rioce 1998 jako druhá postkomunistická země. A po dvanácti letech jsme jedna z posledních, která reformu maturit nezrealizovala. Tlak ministerstva na snížení náročnosti zkoušek necítím ani v nejmenším. Z principu však platí, že chcete-li ve skoství efektivně prosadit jakoukoli systémovou změnu, nelze to dělat revolucí. Jestliže v současné době nepojde sítem prvního termínu maturit cca 12-13% žáků posledních maturitních ročníků, nemůžete z ničeho nic zavedením státní maturity zvýšit toto procento třeba na třicet. Že se stalo téma odkladu maturit pravděpodobně volebním tématem, je realita, se kterou se musíme všichni vyrovnat. Slovy klasika - to je tak jediné, co s tím naděláme. Nadšení nad nejistotou u mne nehledejte. Na druhou stranu třeba říci, že případný roční odklad neznamená žádné fatální finanční ztráty. Dvouletý odklad - to už by bylo něco jiného. Tam bychom pravdpodobně počítali v devíticiferných číslech.
OTÁZKA (31.8.2009 12:59) Zina Soukupová
Je fér, že student 4. ročníku střední školy není seznámen s tím, jak bude maturovat? A co možnost připravit se? Když jsem maturovala já (gymnázium), již ve v 2. pololetí 3. ročníku jsme se začali připravovat na maturitu, a mezi přípravu mj. patřilo i shlédnutí průběhu ústní maturity (abychom věděli, do čeho jdeme). Podle mého názoru, by měli studenti již na začátku 3. ročníku přesně vědět, jak bude probíhat jejich maturita, aby se na ni mohli řádně připravit. Děkuji.
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:21)
Myslím, že otázku toho, zda maturanti vědí, z čeho budou maturovat, je třeba uvést na pravou míru. Předně platí, že státní maturita nebude a nesmí ověřovat něco, co se žák neměl učit v průběhu svého studia. Tuto skutečnost upravují tzv. katalogy požadavků z jednotlivých předmětů, které byly a podle zákona musí být zveřejněny nejpozději 24 měsíců před konáním zkoušky. Většina škol se navíc účastnila přípravných šetření - tzv. Maturita na nečisto, které probíhají od roku 2001. Z logiky věci by státní maturita neměla žáky svými požadavky překvapit. Jiná věc je obecná atmosféra změn, což se může promítat do vyjádření "nevíme z čeho budeme maturovat". Činíme a nadále budeme činit všechny efektivní kroky k tomu, aby informovanost škol i žáků byla dostatečná.
OTÁZKA (31.8.2009 13:57) Bobo
Syn letos maturuje, ale bohužel neví z čeho a jak. Písemná práce a dikatický test (pokud student rozumí čtenému slovu tak by neměl být problém, lehčí verze je připravena tak pro žáky 6-7 třídy ZŠ) by myslím neměl být problém, ale nikdo neví jak budou vedena ústní zkouška. Proč se vyhodilo tolik peněz a není to k ničemu? Proč se nezavedly např. scio testy (stále častější při přijímacích zkouškách na VŠ) a dělá se kolem maturit zmatek? Nezlobte se, ale mě to příjde, že si jen někdo opět ze státního "namastil kapsu" a nyní se to zahraje do autu, protože opět maturity nejsou připraveny.
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:27)
Nikdo nemá v úmyslu zahrát maturitu do autu. Jak jsem již uvedl, paní ministryně i Vláda ČR dala svým zamítavým stanoviskem k návrhu "odkladové" novely školského zákona jednoznačně najevo, co cítí v oblasti maturit jako svou prioritu. CERMAT, jako organizace zodpovědná za realizaci, jsme potvrdili, že jsme připraveni a schopni ve spolupráci se školami státní maturitu zrealizovat v roce 2010 spolehlivým způsobem. Ani případný roční odklad tímto směrem nejde.
OTÁZKA (31.8.2009 14:20) Ivana
Pane Zelený,nepřipadá vám,že jste si ze státních maturit udělali na MŠMT + spol. bezva džob?Několik let práce,výsledek nulový,a vy požadujete další půl miliardy pro váš nápad?V době krize je to mrhání státními penězi a hanba mninisterstva,které uvažuje o snížení peněz kantorům.Nechcete se vrátit ke klasice,kterou prošli mnozí z nás,(celostátní témata v médiích,učitelé opraví)?Jste tam dočasně,máte vůbec mandát takto utrácet?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:32)
Dobrý MUŽI, pokud se v této a dalších svým otázká nechávate inspirovat články paní redaktorky Rodriguez, činíte hloupost. Pravdy je v nich totiž pohříchu málo. Já žádných půl miliardy po nikom nepožaduji. Rozpočet na reformu maturit je dávno dán a z toho není úniku. To ale vzhledem k Vaší informovanosti víte stejně jako já.
OTÁZKA (31.8.2009 14:04) Kačka Lišková
Dobrý den, z kolika předmětů minimálně musí student v profilové a společné části maturovat? Je nějaký horní limit u nepovinných předmětů? Je generálka maturit v říjnu nějakým přínosem pro studenty nebo slouží pouze pro CERMAT? Kdy se dozvíme výsledky generálky? Děkuji Lišková
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:39)
Hezký den. Společná, tj. státní část sestáva v roce 2010 a 2011 ze dvou povinných zkoušek a možnosti vykonat až tři nepovinné zkoušky. Profilová část obsahuje 2 nebo 3 povinné zkoušky. Maturitní generálka v říjnu 2009 se konat bohužel nebude, původně však měla sloužit, krom jiného, jako informace pro studenty a měla přispět tomu, aby se mohli racionálně rozhodnout o tom, z jakých předmětů a úrovní náročnosti si maturitu vyskládají. Odložení maturitní generálky bylo nutností. Na druhou stranu je třeba říci, že vzhledem k tomu, že vysoké školy v roce 2010 výsledky státní maturity nezohlední, může student preferující jistoty volit potřebnou úroveň obtížnosti, aniž by měl zásadnější motivaci riskovat.
OTÁZKA (31.8.2009 11:36) Jana
Dobrý den, já mám maturitu již dávno úspěšně za sebou, ale jen by mne zajímalo proč by měla být maturita jednotná??? Byla jsem na technické škole a nebylo tam tolik místa na češtinu v rozsahu gymplu, matematika to samý.. Přijde mi to prostě a jednoduše nespravedlivé vůči těm, co nejsou na gymplu!!! Představte si, že jde někdo na učební obor, udělá výučák a jde dál a chce maturitu. A najednou během dvou let do sebe musí narvat tolik zanilostí, že by se jeden zbláznil..... Přijde mi to celé postavené na hlavu!!!
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:47)
Hezký den. Zavedení státních maturit rozhodně není příčinou změny osnov. Naopak, Katalogy požadavků, obsah a náročnost zkoušek tzv. základní úrovně úspěšnost velmi úzkostlivě respektují to, že jede o společné minumum dovedností a znalostí všech maturantů. Z logiky věci je tedy základní úrovneň úspěšnosti nastavena blízko školám s nízkým podílem všeobecně vzdělávací složky. Pokud však z jakýchkoli důvodů chce student učebního oboru s maturitou dosáhnout na zkoušky vyšší úrovně obtížnosti, bude to zřejmě pro něj makačka. Ale to je stejné, jako by aspiroval na přijetí na elitní vysokou školu. Stejné platí o nástavbách - ty končí stejnou maturitou, stejným certikátem a dosahují stejný stupeň vzdělání, jako absolventi gymnázií. Specializací gymnazistů je hloubka všeobecného vzdělání, specializací odborných škol je odborná profilace. Tuto skutečnost respektuje základní úroveň obtížnosti zkoušek.
OTÁZKA (31.8.2009 15:00) Souček
Dobrý den, od kdy tedy budou? Budou-li? Zajímá mě, proč je v určení termínu takový problém? Kdo a proč tyto zmatky vyvolává? děkiji Souček
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:50)
Na otázku, "kdy budou" znají v tuto chvíli odpověď pouze poslanci. Musíme si tedy ještě několi dnů počkat. Šťastné mi to rozhodně nepřipadá, ale je to tak. O důvodech a příčinách lze spekulovat, ale to bychom mlátili slámu, kterou již mlátila snad všechna média před námi.
OTÁZKA (31.8.2009 18:16) laimes
Dobrý den,nebylo by účelnější udělat nejdříve reformu středního školství a pak teprve řešit maturity?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 10:54)
Hezký den, toto je častá otázka (pokud tedy máte na mysli tzv. kurikulární reformu středního školství). Já osobně nevidím žádný důvod čekat,až se zreformuje obsah. Státní maturita totiž bude vždy prověřovat dovenostni a znalosti, které se mají studenti příslušných ročníků zíkast během studia. A jestli to budou ty podle "starých osnov" nebo ty podle "nových osnov" je jedno. Rozhodně nesmí a nedojde k tomu, aby maturita reformovala obsah vzdělávání. Může reformě mírně napomoci, ale spíše jako katalyzátor, nikoli jako iniciátor.
OTÁZKA (31.8.2009 20:10) Martin
Staronový šéf projektu státních maturit Pavel Zelený ale tvrdí, že zkoušky se nedají začít naostro již v roce 2010 kvůli zásahu bývalého ministra Lišky. "Důvodem je rozhodnutí ministra Ondřeje Lišky změnit v naprosto nevhodný okamžik pravidla hry ohledně logistiky," Chtěl bych se zeptat, jestli stále trváte na tom,co jste řekl pro iDNES.cz a proč na vaše slova adekvátně nereaguje ministrině školství paní Kopicová.Byl jste to právě vy, kdo po svém odchodu z Cermatu připravenost maturit kritizoval a prohlásil, že "možnost, aby nové maturity v roce 2010 bezpečně odstartovaly, je nesmysl". Sám jste dokonce navrhoval buď odklad maturit, nebo dokonce jejich úplné zrušení.
ODPOVĚĎ (2.9.2009 11:05)
Já jsem v rozhovoru pro Českou školu či IDnes tvrdil, že zrealizovat maturitní zkoušku v roce 2010 v platném organizačně-logistickém modelu není možné a na tom trvám. Aby nedošlo k lapsům, které sledujeme prakticky ve všech okolních zemích, pokud má být státní maturita v roce 2010, je nutné vyloučit takové prvky logistiky, které nejsou prověřeny. Paní ministryně Kopicová rozhodla, že odklad nechce a že my musíme připravit takové řešení, které to umožní s minimem rizik. Důvody, proč odklad nechce, vysvětlila a jsou pochopitelné. My jsme povinni toto respektovat a to také činíme. Důvody, proč není možné maturitu v roce 2010 realizovat s původním logickým modelem, jsem již uvedl. Ina nich trvám. Rozhoduju-li o nějaké změně, musím mít elementární jistotu, že ji v určeném čase lze realizovat. Já jsem pana exministra Lišku opakovaně varoval, on vyslyšel rady jiných. Všechna rizika, o kterých jsem s panem exministrem hovořil, se do osmi měsíců vrchovatě naplnila. Bohužel.
OTÁZKA (31.8.2009 20:28) Maxa
Buď někdo najde odvahu říci pravdu, tedy nestihli jsme to a maturity je třeba znovu odložit, nebo příštího dubna nastane tragédie. Trváte na svém prohlášení pro portál Česká škola ze dne 4.5.2009 a proč na vaše slova adekvátně nereaguje ministrině školství paní Kopicová?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 11:12)
Paní ministryně Kopicová dle mého soudu reaguje adekvátně. Trvá na termínu startu státních maturit a zároveň říká, že mají být provedeny bez významných rizik. Jejím argumentům proti odkladu zcela rozumím. Stejně jako rozumím tomu, že nechce riskovat neúspěch. Já jsem jí upozornil na to, že kde a jaká rizika existují a navrhli jsme jí řešení, které je bezpečné a proveditelné. A ona tento návrh akceptovala.
OTÁZKA (31.8.2009 20:45) Tomáš
Vážený pane Zelený, proč byla zrušena výběrová řízení a MŠMT začíná od nuly? Proč MŠMT nedokázalo projekt obhájit před studenty? Proč jste byl dosazen na post šéfa maturit, když ten stejný projekt jste vystavil tvrdé kritice? Proč jste změnil najednou svůj názor? Není to tím, že pánové z AutoContu a IBM mají radost, že tam mají svého člověka?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 11:25)
POdtstanou část výběrových řízení zrušil můj předchůdce, protože nepřišla žádná smysluplná nabídka. Tím se zbytek výběrových řízení stal nesmyslem. Nezačíná se od nuly, ale se ztrátou nejméně 12 měsíců. Nevím o tom, že MŠMT neobhájilo projekt státních maturit před studenty. Na druhou stranu nutno přiznat, že bývalé vedení MŠMT rozhodně neučinilo nic proto, aby se státní maturita stala pro studenty užitečnou. Má na mysli především jednání s vysokými školami o akceptaci výsledků jako možného kritéria pro přijímání k VŠ. Já jsem nevystavil kritice projekt státních maturit, ale skutečnost, že provedené změny logistického a technologického zajištění není možné v daném čase realizovat. A připadlo nečestné a nesportovní tvrdit, že všechno je OK a vystavit v dubnu 2010 žáky a školy riziku, že maturita z technických důvodů krachne. K poslední Vaší spekulaci vám odpovím jednoduše NIKOLI a doporučím Vám toliko, abyste čerpal ze zdrojů, které splňují alespoň elementární kritéria věrojatnosti informací. Tím články paní Rodriguez tedy opravdu nejsou ani nejmenším.
OTÁZKA (31.8.2009 20:52) Jaroslav T.
Co si myslíte o protestech studentů? Co je k protestům vede? Údajně i Vaše slova byla pro studenty motivací k zahájení protestů proti SM. A víte, že studenti údajně chystají další protestní akci proti SM. Mluvíte s protestujícími studenty? Informujete je o státní maturitě? Nebo Vám jsou ukradení a jde Vám pouze o sebe a svoji práci?
ODPOVĚĎ (2.9.2009 11:33)
Hezký den, pomiňme skutečnost, že obě předchozí demonstrace nebyly až tak spontánní. Co mi však připadá na názoru studentů zásadní je otázka "proč bychom měli dělat státní maturitu". Jako jeden z hlavních architektů modelu nové maturity musím říci, že považuji za klíčové, aby maturita byla užitečná pro všechny, kteří s ní mají cokoli do činění. A studenti jsou v tomto smyslu na prvním místě. Proto je model státní maturity vystavěn tak, aby byl podanou rukou vysokým školám, až se budou rozhodovat, zda jejích výskledků využijí jako kritérií pro výběr uchazečů o studium na VŠ. Holou pravdou je, pokud budou vysoké školy takto výsledků maturity využívat, bude i drtivá většina studentů vědět, proč státní maturita. Já nemám problém se studenty mluvit, ale oni chtějí výsledky. A ty musíme odpracovat jednáními s vysokými školami. A ne, jako předchozí vedení ministerstva říci, že na to vysoké školy přijdou samy. Jednání s vysokými školami je moje priorita pro další měsíce a já pevně doufám na základě předchozích zkušeností, že budeme úspěšní.