Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Výstava v Olomouci odhalila údajně zničený gotický skvost

Kultura

  14:00
OLOMOUC - Při přípravách mezinárodní výstavy Gotické Madony na lvu v Arcidiecézním muzeu Olomouc odhalili odborníci v depozitáři muzea vzácnou památku ze 14. století, která byla považovaná za ztracenou a zničenou - gotickou Trůnící Madonu z Nisy. Objevená socha se po skončení výstavy vrátí po desítkách let zpět do Polska.

Trůnící Madona z Nisy – vzácná památka ze 14. století, která byla považovaná za ztracenou a zničenou. foto: Muzeum umění Olomouc

"Zjistili jsme, že socha byla 12. března 1945 z Polska odvezena v obavě před bombardováním Nisy a uložena ve farním kostele v Javorníku. Její další osudy na našem území ale zatím zůstávají zahaleny tajemstvím. Každopádně počátkem šedesátých let se objevila v expozici na hradě ve Šternberku," přiblížila téměř detektivní pátrání kurátorka olomoucké výstavy Jana Hrbáčová.

Do olomouckého depozitáře pak byla podle ní socha převezena v roce 1974, kdy byla expozice v kapli šternberského hradu v rámci normalizace zrušena. Muzeum už podle ředitele Michala Soukupa zahájilo jednání s českým ministerstvem kultury a s polskou stranou o navrácení jedinečné gotické památky.

Výstava představuje exponáty z celé Evropy

Výstava Gotické madony na lvu, která byla v Arcidiecézním muzeu Olomouc zahájena 13. února a potrvá do 11. května, je počtem exponátů skromná, ale významem převyšující většinu ostatních nejen olomouckých výstav v letošním roce. Příprava výstavy trvala čtyři roky a výsledkem je mezinárodní projekt, který reprezentativním způsobem představuje pozoruhodný fenomén evropského vrcholně gotického sochařství – zobrazení Panny Marie sedící či stojící na lvu. V Arcidiecézním muzeu Olomouc se nakonec vystavuje patnáct vzácných Madon zapůjčených z Polska, Německa, Rakouska i pařížského muzea Louvre.

Madona na lvu (Bergbau- und Gotikmuseum Leogang)

Jedinečný motiv Madon na lvu se podle kurátorky výstavy Jany Hrbáčové poprvé objevil ve 12. století. "V duchu středověké symboliky odkazuje na trůn krále Šalomouna a představuje tak Krista jako vládce a soudce Posledního soudu, může být však také symbolem jeho vítězství nad ďáblem," vysvětlila.

Donedávna však toto téma bylo pro české dějiny umění téměř neznámým pojmem, neboť zobrazení Madon stojících či sedících na lvu byla známa především z dnešního Rakouska, Německa a Polska. "Změna nastala po objevu dosud neznámé sochy Klosterneuburské Madony na lvu vytvořené Mistrem Michelské Madony, nejvýznamnějším českým řezbářem první poloviny 14. století," dodala kurátorka.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!