17. září 2013 7:33, aktualizováno  8:31 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Nejdražší záchrana lodi je
u konce. Concordia už neleží

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Vrak lodi Costa Concordia | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vrak lodi Costa Concordia | foto: ČTK
GIGLIO Vyzvedávání obřího vraku lodi Costa Concordia, která loni ztroskotala poblíž italského ostrova Giglio, dnes bylo úspěšně dokončeno. Jeřáby vytahovaly vrak na hladinu od pondělního rána, celá operace pak skončila čtyři hodiny po pondělní půlnoci. Loď je nyní ve vzpřímené poloze, avšak podpíraná pod kýlem i podél něj. Až za několik měsíců bude odvlečena a sešrotována. Úspěch je, že se nerozlomila a zůstala vcelku, takže z ní neunikly toxické látky.

Právě kvůli nim nebylo možné loď rozřezat nebo rozmontovat na místě, což je levnější metoda. Dalším důvodem pro to, že se rozhodlo loď vyzdvihnout vcelku, je možnost, že v ní jsou ostatky dvou osob, které nehodu nepřežily a jež se nepodařilo najít.

Costa Concordia váží více než 114 000 tun, je tedy dvakrát těžší než věhlasný Titanic, který ztroskotal v roce 1912. Její vlastník, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Na palubě bylo 4200 osob a 32 z nich přišlo o život. Dvě těla se zatím najít nepodařilo, i když po napřímení vnitřek loni prozkoumávají robotické kamery.

Inženýři, kteří náročnou operaci vyzdvižení zajišťovali, sdělili, že plavidlo je nyní v ideální vertikální poloze. Předtím leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy. "Byla to dokonalá operace," řekl šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia. Kolos z vody nejdříve táhla ocelová lana.

Když se podařilo loď nadzvednout o 25 stupňů, byla napuštěna voda do obřích kovových nádrží připevněných na boku nad hladinou.

Tíha této vody pak pomáhala dostat loď do svislé polohy. Stojí teď na umělém dně, které bylo předem připraveno. Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli řekl, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu.

Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat. Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku.

Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude v létě příštího roku.

"Zbývá nám zjistit v příštích dnech mnoho věcí, abychom tento riskantní podnik mohli dokončit," řekl Porcellacchia. Starosta Giglia Sergio Ortelli prohlásil, že "operace neskončila, avšak podařilo se ukončit její důležitou část".

Napřímením vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce po ztroskotání. Jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii. Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž ostrova a začalo nabírat vodu.

Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz