Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

World Press Photo vyhrál snímek ruských gayů od Madse Nissena

Kultura

  15:00
AMSTERODAM - Vítězem prestižní soutěže World Press Photo za rok 2014 se stal snímek dvou ruských gayů nazvaný Jon and Alex dánského fotografa Madse Nissena. Fotografie zachycující intimní atmosféru v ložnici je součástí Nissenova projektu Homophobia in Russia (Homofobie v Rusku) zachycujícího stále složitější situaci sexuálních menšin v této zemi, napsala agentura AP.

Vítězná fotografie World Press Photo 2014 Jon a Alex dánského fotografa Madse Nissena. foto: ČTK

Snímek, pořízený v Petrohradě, znázorňuje podle Nissena „příběh Romea a Julie dnešních dnů“ - příběh dvou zamilovaných lidí čelících vnějším silám, které usilují o to, aby své city popírali.

Výběrem tohoto citlivého snímku chtěla porota podle AP patrně vytvořit protipól otřesným fotografiím a videím šířeným teroristy. „Teroristé dnes používají fotografie pro propagandu. Musíme odpovědět něčím jemnějším, intenzivnějším a hlubším,“ řekla AP porotkyně soutěže Pamela Chenová.

Výjimka z pravidla

Ačkoli vítězná fotografie byla intimní momentka, v dalších kategoriích bodovaly snímky z konfliktů na Ukrajině, Sýrii a v Gaze nebo fotografie zachycující epidemii eboly v Africe. Vítězným snímkem v kategorii aktualita se stala fotka dívky zraněné při střetech mezi policií a demonstranty v Turecku od Bulenta Kilice z AFP.

Jako nejlepší sportovní fotografie byl vyhlášen snímek fotbalové hvězdy Lionela Messiho od čínského fotografa Pao Tchaj-lianga.

World Press Photo 2014

Do soutěže bylo přihlášeno 97 912 snímků od 5692 fotografů ze 131 zemí. Vítěz Nissen získal finanční odměnu ve výši 10 000 eur (asi 277 000 korun).

Organizátoři soutěže rovněž kritizovali fakt, že mnoho snímků přihlášených do soutěže bylo příliš upraveno. Pětinu fotografií proto porota vyřadila. „Zdá se, že fotografové nemohou odolat pokušení posílit estetický dojem snímků,“ řekl k tomu manažer soutěže Lars Boering. Fotografové podle něj odstraňují ze snímku některé detaily nebo jej tónují tak, že snímek se podstatně změní. Podle něj je třeba stanovit pravidla, co je při úpravách ještě přijatelné a co ne.

Autoři: ,