27. února 2009 18:01 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Za pád letadla mohou nizozemské úřady

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Nehodu Boeingu nepřežilo devět lidí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehodu Boeingu nepřežilo devět lidí. | foto: AFP
ANKARA/AMSTERODAM Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku prý nejspíš způsobila náhlá turbulence, kterou vyvolalo velké letadlo přistávající příliš těsně před strojem Turkish Airlines. Uvedli to představitelé tureckého sdružení pilotů TALPA. Odmítli tvrzení nizozemských vyšetřovatelů, že tragédii asi zavinil problém s motorem letounu.

Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu
Boeing 757 ve středu přistával na amsterodamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, který havaroval.
"Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé
nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity," řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký nezávislý deník Hürriyet.

Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké proudové letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení. Dispečeři dělají mezi letouny takové intervaly, aby se následkům podobných nebezpečných turbulencí předešlo.

Šéf sdružení tureckých pilotů dnes také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje.
Motory fungovaly krátce před pádem i podle přeživších cestujících.
"Přibližovali jsme se v podivném úhlu. Cítil jsem, že pilot přidal plyn,"
citovala agentura AP Henka Heijlooa. Domníval se, že pilot se asi pokouší přerušit přistání a opět vzlétnout, protože se zvedla příď letadla. O maximálním zesílení chodu motorů krátce před pádem vypověděl i přeživší Fred Gimpel.

Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení tureckého letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem. Selhání motorů je jen jednou z možných variant, zdůraznila dnes mluvčí nizozemských bezpečnostních služeb Sandra Groenendalová. Za další možné
příčiny katastrofy označila vlivy počasí, problémy s palivem, chyby v
navigaci, pilotovu únavu či střet s ptáky.   Objevily se také zprávy, že turecký boeing měl technické problémy již v předchozích letech i krátce před středečním letem z Istanbulu do Amsterodamu.

Při letu 18. února se prý poškodilo zařízení na křídlech letadla, které brzdí při přistávání, a bylo narychlo opraveno. V pondělí 23. února se na stejném stroji porouchala výstražná světla, což vedlo ke zrušení tehdejšího letu. Porucha byla odstraněna stejný den a letoun ve
středu odletěl do Amsterodamu.

Lidovky.cz, ČTK
  • 31Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz