Drážní inspekce uložila pokutu za to, že dopravní podnik neoznámil dvě mimořádné události, při nichž na lince číslo 5 v minulosti proti sobě dvakrát vyjely tramvaje. Na stejné lince se pak letos v dubnu dvě tramvaje srazily. Při nehodě zemřeli tři lidé a další desítky byly zraněny. O pokutě informoval náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
Podle Drážní inspekce podnik pochybil v tom, že o incidentu v tramvajové dopravě neinformoval, nezajistil místo těchto událostí, nepořídil z nich dokumentaci, nezjistil příčiny jejich vzniku a nepřijal potřebná opatření. Dopravnímu podniku hrozilo, že ve správním řízení dostane až dvacetimilionovou pokutu.
Selhali lidé, budou potrestáni
František Kořínek, který je pověřen vedením DPO, už dříve ČTK řekl, že obě situace vedení firmy nepovažovalo za mimořádné události, a proto je inspektorům nenahlásilo. Primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD) dnes řekl, že kvůli pokutě určitě čeká někoho v dopravním podniku postih. "Jestli tam v minulosti došlo k něčemu, co mělo být nahlášeno a nebylo, tak si myslím, že tam nebyli lidé na svém místě," uvedl Kajnar. Zatím neví, jakou formu postihu zvolí.
Dodal, že i kdyby dopravní podnik pokutu zaplatil ze svých peněz, jde přeci jen o organizaci, která je ze dvou třetin financovaná rozpočtem města, takže milion korun bude v rozpočtu DPO určitě chybět.
Jestli tam v minulosti došlo k něčemu, co mělo být nahlášeno a nebylo, tak si myslím, že tam nebyli lidé na svém místě. |
Mimořádné události se staly loni v dubnu a červenci. Jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu. Vjel na trať a chyba se později musela vyřešit
couváním jedné ze souprav. Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.
Opatření mají zabránit dalším nehodám
Letos v dubnu se chyba řidiče opakovala znova. Tentokrát ale s fatálními následky. Řidiči nestihli zabrzdit a soupravy se čelně srazily. Policie ze zavinění nehody zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič připustil, že udělal chybu. Policie prošetřuje i postup vedení dopravního podniku.
Dopravce po nehodě přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera. Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit.
Dopravní podnik navíc na trati snížil rychlost. Drážní inspekce písemné vyhotovení svého rozhodnutí odeslala ve čtvrtek. Dopravní podnik má deset dnů na převzetí tohoto rozhodnutí a 15 dnů je pak
lhůta na případné podání odvolání k ministerstvu dopravy.