5. července 2012 15:38, aktualizováno  16:38 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Za zřícení Airbusu Air France
mohli piloti i vadná technika

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Záchranáři vytahují z oceánu trosky letadla Air France | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Záchranáři vytahují z oceánu trosky letadla Air France | foto: Reprofoto
PAŘÍŽ Havárii letounu Airbus A330-203, který se v červnu 2009 zřítil do Atlantiku při letu z Brazílie do Francie, způsobily technické i lidské faktory. Tvrdí to dnes zveřejněná závěrečná zpráva vyšetřovatelů havárie, při níž zahynulo 228 lidí.

Francouzský státní úřad pro vyšetřování v civilním letectvu BEA v dokumentu k příčinám tehdejší katastrofy upozornil na nedostatky ve vybavení letounu a na nevhodné reakce vystresovaných pilotů. Také vydal 41 doporučení, aby se podobná havárie neopakovala.

Katastrofa letu 447 Air France podle zprávy začala tím, že přestaly kvůli náhlé námraze řádně fungovat čidla rychloměrů, takzvané Pitotovy sondy. To vedlo k dočasné nejasnosti ohledně rychlosti letounu. Piloti byli zaskočeni a vůbec nechápali situaci, na kterou nebyli cvičeni a kterou nezvládli.

ČTĚTE TAKÉ:

Dva piloti, kteří v osudné době letounu řídili, nepochopili, že se letoun téměř zastavil a že se nacházejí v situaci, kdy se blíží úplná ztráta kontroly nad strojem, řekl na tiskové konferenci šéf vyšetřovatelů Alain Bouillard. Z černých skříněk a záznamů z pilotní kabiny již podle předběžných zpráv vyplynulo, že vše začalo zamrznutím čidel rychloměrů. Kvůli této poruše také přestala obrazovka v kabině ukazovat správnou polohu letounu. Stroj letěl v té chvíli v nadmořské výšce kolem 10.668 metrů a byl řízen autopilotem, který se však po ztrátě indikátorů rychlosti sám náhle vypnul.

Letadlo pak ručně pilotoval dvaatřicetiletý a nejméně zkušený ze tří pilotů. Kapitán předtím odešel z kabiny, aby si odpočinul.

Rodiny obětí jsou zklamané

Úřad adresoval svá doporučí výrobci letounu Airbus a letecké společnosti Air France. Zdůraznil přitom především potřebu školit a cvičit piloty, aby lépe znali systémy letadel a mohli tak řešit případné neobvyklé situace.

"Osm doporučení se týká výcviku pilotů a pět osvědčení letadel," upřesnil ředitel BEA Jean-Paul Troadec. Tato technická zpráva nijak nenaznačuje očekávané závěry francouzské justice. Na Air France a na společnost Airbus byly už v roce 2011 podány žaloby pro neúmyslné zabití.

Některé rodiny obětí dnes vyjádřily ze zprávy zklamání. Domnívají se, že nejsou dostatečně zdůrazněna technická selhání. "Vyšetřovatelé si myslí, že piloti chybovali a že to je jediný důvod havárie," řekla Němka Barbara Crolowá. "Mám pocit, že se stále hovoří hlavně o lidské chybě, ve kterou vůbec nevěřím," tvrdí dokonce Brazilka Keiko Marinová.

Let 447

Dvoumotorový proudový letoun na lince AF 447 přepravoval z Ria de Janeiro do Paříže v osudný den 216 cestujících z 34 zemí, především Francie, Brazílie a Německa a také například tři Slováky. Byl zde jeden kojenec a sedm dětí mladších 12 let, 82 žen a 126 mužů. Z dvanácti členů posádky bylo 11 z Francie a jeden z Brazílie.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz