Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Za zřícení Airbusu Air France mohli piloti i vadná technika

Svět

  15:38aktualizováno  16:38
PAŘÍŽ - Havárii letounu Airbus A330-203, který se v červnu 2009 zřítil do Atlantiku při letu z Brazílie do Francie, způsobily technické i lidské faktory. Tvrdí to dnes zveřejněná závěrečná zpráva vyšetřovatelů havárie, při níž zahynulo 228 lidí.

Záchranáři vytahují z oceánu trosky letadla Air France foto: Reprofoto

Francouzský státní úřad pro vyšetřování v civilním letectvu BEA v dokumentu k příčinám tehdejší katastrofy upozornil na nedostatky ve vybavení letounu a na nevhodné reakce vystresovaných pilotů. Také vydal 41 doporučení, aby se podobná havárie neopakovala.

Katastrofa letu 447 Air France podle zprávy začala tím, že přestaly kvůli náhlé námraze řádně fungovat čidla rychloměrů, takzvané Pitotovy sondy. To vedlo k dočasné nejasnosti ohledně rychlosti letounu. Piloti byli zaskočeni a vůbec nechápali situaci, na kterou nebyli cvičeni a kterou nezvládli.

ČTĚTE TAKÉ:

Dva piloti, kteří v osudné době letounu řídili, nepochopili, že se letoun téměř zastavil a že se nacházejí v situaci, kdy se blíží úplná ztráta kontroly nad strojem, řekl na tiskové konferenci šéf vyšetřovatelů Alain Bouillard. Z černých skříněk a záznamů z pilotní kabiny již podle předběžných zpráv vyplynulo, že vše začalo zamrznutím čidel rychloměrů. Kvůli této poruše také přestala obrazovka v kabině ukazovat správnou polohu letounu. Stroj letěl v té chvíli v nadmořské výšce kolem 10.668 metrů a byl řízen autopilotem, který se však po ztrátě indikátorů rychlosti sám náhle vypnul.

Letadlo pak ručně pilotoval dvaatřicetiletý a nejméně zkušený ze tří pilotů. Kapitán předtím odešel z kabiny, aby si odpočinul.

Rodiny obětí jsou zklamané

Úřad adresoval svá doporučí výrobci letounu Airbus a letecké společnosti Air France. Zdůraznil přitom především potřebu školit a cvičit piloty, aby lépe znali systémy letadel a mohli tak řešit případné neobvyklé situace.

"Osm doporučení se týká výcviku pilotů a pět osvědčení letadel," upřesnil ředitel BEA Jean-Paul Troadec. Tato technická zpráva nijak nenaznačuje očekávané závěry francouzské justice. Na Air France a na společnost Airbus byly už v roce 2011 podány žaloby pro neúmyslné zabití.

Některé rodiny obětí dnes vyjádřily ze zprávy zklamání. Domnívají se, že nejsou dostatečně zdůrazněna technická selhání. "Vyšetřovatelé si myslí, že piloti chybovali a že to je jediný důvod havárie," řekla Němka Barbara Crolowá. "Mám pocit, že se stále hovoří hlavně o lidské chybě, ve kterou vůbec nevěřím," tvrdí dokonce Brazilka Keiko Marinová.

Let 447

Dvoumotorový proudový letoun na lince AF 447 přepravoval z Ria de Janeiro do Paříže v osudný den 216 cestujících z 34 zemí, především Francie, Brazílie a Německa a také například tři Slováky. Byl zde jeden kojenec a sedm dětí mladších 12 let, 82 žen a 126 mužů. Z dvanácti členů posádky bylo 11 z Francie a jeden z Brazílie.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!