Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Začala kampaň k Europointu

Česko

  0:13
BRNO - Radnice pokračuje v největší kampani v novodobých dějinách Brna. Cíl? Přesvědčit obyvatele o výhodnosti přestavby železničního uzlu v politiky prosazované podobě. A cena? Účet za všechny plakáty a billboardy jde do stovek tisíc, další peníze dostane agentura.

Billboardy ve všech koutech Brna přesvědčuje radnice obyvatele o smysluplnosti její podoby přestavby železničního uzlu. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Představitelé města ale přiznávají, že kampaň přišla pozdě. „Jsou to věci, které se měly řešit už v dřívějším období, protože správná informovanost v rozvojových pilotních projektech pro město Brno hraje zásadní roli,“ prohlásil náměstek primátora Radomír Jonáš. Právě ten je nesmiřitelným protivníkem aktivistů, kteří proti zvolené podobě přestavby železničního uzlu bojují.

Co zahrnuje nová kampaň

V rámci kampaně pod sjednocujícím názvem Brno na hlavní koleji se v minulých dnech v ulicích moravské metropole objevilo 31 billboardů, dále 32 vitrín na zastávkách (tzv. city-lightů), nálepky dostalo 130 vozidel MHD a v jejich útrobách je vylepeno dalších 900 letáků.

Jednoho z odpůrců, Svatopluka Bartíka z koalice Nádraží v centru, nechává kampaň klidným. „Lidé mají svůj názor. Obsah billboardů sice není pravdivý, ale žádnou stížnost dávat nebudeme. Otestovali jsme si, že Rada pro reklamu tento druh v podstatě politické reklamy neřeší,“ podotkl s tím, že své názory chtějí přiblížit v brzké době.



Na billboardech, zastávkových vitrínách i uvnitř a vně vozidel městské hromadné dopravy svítí nové nápisy. Heslo Brno na hlavní koleji a rozzářené tváře Brňanů oznamují, že na tramvaj to z nového nádraží bude blízko, vzniknou nové byty i více pracovních příležitostí. „Něco jsem už zaregistrovala, tuším v tramvaji. Chvíli mi trvalo, než mi došlo, že se vlastně jedná o přesun nádraží,“  popsala svoji zkušenost Brňanka Jana Hlavová.

„Je to součást komplexní kampaně, která bude mít i další prvky,“ potvrdil Lukáš Franta ze společnosti Ogilvy, která pro město komunikaci zajišťuje. Další kroky podle něj budou následovat, zmínil například úpravu internetových stránek www.europointbrno.cz, které jsou nyní pro běžné návštěvníky málo přehledné.

Náměstek primátora Miroslav Hošek tvrdí, že kampaň má přiblížit význam přestavby železničního uzlu a projekt Europoint Brno. Náklady označil za přiměřené – Ogilvy má roční smlouvu na přibližně dva miliony korun, výroba podkladů přišla na asi sedm set tisíc korun s tím, že dopravní podnik poskytl plochu zdarma.

Podobné kampaně u zásadních projektů podle vedení města budou hrát stále důležitější roli. „Každý takový projekt se negativně dotkne určité části obyvatelstva. A nebudeme-li včas vysvětlovat, potom odpůrci projektů mají samozřejmě živnou půdu pro to je zpochybňovat, napadat a zpomalovat – podobně jak to udělali například u mimoúrovňové křižovatky Hlinky,“ soudí náměstek Jonáš.

O svém názoru na přestavbu železničního uzlu, jejíž součástí má být i přesun nádraží jižním směrem, hlasovali Brňané v referendu v roce 2004. Více než 85 procent účastníků se vyslovilo za ponechání nádraží v centru, výsledek referenda však pro politiky není závazný, protože se ho zúčastnila jen čtvrtina obyvatel namísto požadované nejméně poloviny.

Představitelé radnice zdůrazňují, že zvolená podoba přestavby vyjde přibližně stejně draho jako nezbytná oprava stávajícího nádraží, umožní lepší parametry nádraží, obejde se bez hlubokého zásahu do života Brna během stavby a navíc umožní rozvoj území takzvaného Jižního centra, kde by měla vzniknout nová brněnská čtvrt.

Protestující, kteří své názory zveřejňují mimo jiné na webu nadrazivcentru.cz, navrhují jiná alternativní řešení, ani oni však nezpochybňují nutnost modernizace železnic v Brně. To je společně s Prahou, kde už práce na přestavbě začaly, nejproblémovějším místem na tuzemském hlavním železničním koridoru.
 
Autoři: