1. června 2016 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Žádná zašifrovaná symbolika. Nová síň vystavuje abstraktně-brutální malbu Vojty Pavlíčka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Z výstavy Vojty Pavlíčka v Nové síni. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z výstavy Vojty Pavlíčka v Nové síni. | foto: Reprofoto
PRAHA Přestože je ročník narození 1968, stal se Vojta Pavlíček aktuálním zjevením na současné umělecké scéně – a to rovnou mezinárodní. Podle mínění amerického režiséra a malíře Juliana Schnabela, světoznámého českého umělce Jiřího George Dokoupila i podle kurátora výstavy, lovce uměleckých talentů Christiana Dominguéze, je Pavlíček tím, čemu se v mezinárodním slangu říká „shooting star“. Pražská galerie Nová síň vystavuje sérii jeho velkoformátových obrazů do neděle 5. června.

Pavlíčkova abstraktně-brutální malba je radostná a divoká jako spanilá jízda na motorce nočním městem, jako frenetický psychedelický tanec. Ostatně Pavlíček je bývalý tanečník, který svoji taneční kariéru zakončil roku 1992 na zahájení Olympijských her v Albertville ve Francii, kam ještě stihl pár dní před Sametovou revolucí emigrovat. Smysl pro rytmus, dynamika a výrazové gesto jsou charakteristické i pro jeho výtvarný projev. Chrlí na diváka příval energie, která si své impulsy bezstarostně bere, kde se namane – v hektickém, bujarém životě, ale i v dějinách a současnosti umění. Náměty se rodí při samotné akci, a v procesu tvorby se nadále rozvíjejí a vrství.

Vojta Pavlíček při instalaci výstavy v Nové síni.

Vojta Pavlíček při instalaci výstavy v Nové síni.

Pavlíček eklekticky kombinuje jazyk streetartu s pouťovou estetikou a prvky „vysokého“ umění. S elegantní drzostí si vypůjčuje motivy Rothka, Sýkory i Warhola, aby jim svými interpretacemi dopřál další, nečekané pokračování jejich strnulé muzeální story. S vědomím a podporou autora přemalovává vyřazená plátna Georga Dokoupila, se kterým dlouhodobě spolupracuje. Bez zábran experimentuje s novými technikami, ušlechtilé materiály propojuje s užitnými. Na gigantická plátna otiskuje obalové bubliny, používá ornamentální rastry, pozlátka, třpytky, laky, spreje i reflexní barvy. Jeho objevem je malba transparentním lepidlem, na kterou následně stříká elektrostatickou pistolí barevný velvetový flock (substance textilních chloupků, která se na mokré lepidlo stříká elektrostatickou pistolí a ve výsledku vytváří jednolitý semišový povrch). Sametový povrch obrazů svádí k doteku, evokuje závěsy či koberce a dobrovolně tak stírá aureolu nedotknutelné posvátnosti, která umění bývá jinak jaksi automaticky přisuzována.

Stejný povrch má také obrovská trojrozměrná hvězdice zavěšená ze stropu Nové síně, která s jistou dávkou ironie podporuje atmosféru dekadentní taneční party. Kurátor Christan Dominguéz pojal instalaci výstavy ve funkcionalistických prostorách galerie tak, aby šla po duchu samotných obrazů. Obrovská plátna visí na stěnách nakřivo, nectí pravidelné vzdálenosti, stojí o sebe opřená v rohu a několik jich dokonce zůstalo jen v roli. Dominguéz tak záměrně podtrhl spektakulární charakter Pavlíčkovy tvorby a ještě o kousek více ji přiblížil šoubyznysu – ale nenastolil tuto cestu už před půl stoletím dnes tak velebený Andy Warhol?

Z výstavy Vojty Pavlíčka  v Nové síni.
Z výstavy Vojty Pavlíčka  v Nové síni.

„Ve Vojtově tvorbě nacházím vynalézavost při práci s materiály, které používá, představivost s obrovskou dávkou energie, entusiasmu a nezkaženou radost při objevování všeho co pro něj malba může představovat. Neznám ho příliš dlouho, ale jako pozorovatel a aktivní malíř mám nutkání ho podpořit v tvorbě, nejen pro mé vlastní potěšení, ale pro potěšení všech, kteří spolu s ním na jeho cestě ve světě umění budou nacházet údiv a překvapení,“ napsal Pavlíčkovi do katalogu Julian Schnabel.

Divákovi, který je zvyklý v umění hledat à priori formu a obsah, malby Vojty Pavlíčka podrážejí nohy. Žádné promyšlené kompozice na zlatý řez, žádné komplementární barvy, ale ani žádné výplachy zasutých traumat a podvědomí, dokonce ani žádný duchaplný koncept. V Pavlíčkových malbách není zašifrovaná symbolika, dokonce ani kritika naší konzumní společnosti a jejího zacílení na povrchní zážitky. Naopak. Jestli Pavlíček svými obrazy sděluje nějaké krédo, pak to, co se mnozí z nás stydí vyslovit nahlas a někdy si to i sami přiznat: že tuto společnost miluje, že si život užívá jako jeden velký mejdan a že se nenechá omezovat žádnými očekáváními nebo zásadami.

Terezie Zemánková
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.