12. června 2009 19:47 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Záhada Airbusu. Co je jasné?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 73Diskuse
Pátrání po letadlu Air France. Záchranáři přepravují mrtvá těla vylovená z moře. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pátrání po letadlu Air France. Záchranáři přepravují mrtvá těla vylovená z moře. | foto: Evaristo Sa.AFP
RECIFE/PAŘÍŽ/PRAHA Zní to jako paradox. O pádu osudného letu 447 víme víc, než o jiných podobných leteckých katastrofách 11 dní po neštěstí. Zároveň vlastně nevíme skoro nic. A nejasností a záhad neubývá.

1. června se letoun společnosti Air France číslo 447 zřítil během letu z brazilského Rio de Janeiro do Paříže. Spadl do Atlantiku. Nikdo z 228 lidí na palubě neštěstí nepřežil. Jde o nejhorší katastrofu v dějinách společnosti Air France a jednu z nejhorších v historii civilního letectví.

Pátrání po letadlu Air France. Snímek grafiky znázorňující oblast.

Situaci komplikuje fakt, že většina leteckých neštěstí se odehrává blízko letiště. V tomto případě ale ne. Stroj uletěl skoro polovinu cesty, ve vzduchu byl čtyři hodiny. Šlo o rutinní zaoceánský let, jakých jsou denně desítky a co je znepokojivé, příčina katastrofy je stejně nejasná jako v prvních hodinách po zřícení Airbusu. Může se tedy neštěstí opakovat?

Co je jisté?

Velmi málo: stroj vlétl po čtyřech hodinách do silné bouře a krátce poté se začal potýkat se sérií výpadků palubních systémů - jejichž automaticky odesílaná echa doputovala k letovým dispečerům. Co ale komplikace způsobilo a proč kapitán neodeslal žádný nouzový signál, zůstává neobjasněno. Podle posledních verzí je velmi pravděpodobné, že se Airbus rozlomil už ve vzduchu a zřejmě postupně. Vyplývá to z polohy nalezených těl, které pátrací týmy nacházejí velmi daleko od sebe.

Trosky letadla Air France 

Jakou roli sehrála bouře?

Proč letadlo bouří neproletělo? Vždyť moderní letoun ustojí silnou turbulenci i zásah bleskem. "To je rutinní záležitost," přiznává Pierre Sparaco, člen francouzské letecké a vesmírné akademie. "Pád letadla nezpůsobil jen blesk, to muselo být něco, něco a ještě něco. Série událostí." Osudnou roli patrně sehrál rychloměr, který s největší pravděpodobností nefungoval, protože v bouři zamrzl. Výpadek mohl vést k selhání dalších funkcí letadla, pilot netušil, jakou rychlostí bouří prolétává (mohl letět příliš rychle nebo naopak pomalu), stroj zasáhl blesk a prudká turbulence. To vše dohromady mohlo vést k pádu. To je ale zatím pouze spekulace. V oblasti kolem rovníku se vyskytují prudké bouře doprovázené lokálními cyklony. 

Problémy Airbusů s rychloměry

O potížích s rychloměry v airbusech A 330 a A 340 věděl výrobce i vedení Air France. Během roku 2008 došlo k nejméně pěti vážnějším poruchám tohoto zařízení. Na doporučení Airbusu zažádala společnost 27. dubna o výměnu zařízení, nové modely sond přišly 27. května. Ve zříceném stroji byl ale ještě starý rychloměr. Jenže francouzští vyšetřovatelé jako viníka rychloměr neoznačují. "Nejsem přesvědčený o tom, že rychloměr může za neštěstí," řekl ředitel Air France Pierre-Henri Gourgeon. "Navíc se nedá říct, že by se starým typem bylo letadlo nebezpečnější."

Letadlo Air France (ilustrační foto).

Komplikace s hloubkou

Podle záchranářů leží černé skříňky a další kusy letadla někde v hloubce kolem šesti kilometrů. Brazilci, Francouzi a Američani se snaží zachytit signál ze skříněk na ploše o rozloze podobné Rumunsku. Pokud jej zachytí, speciálně upravené ponorky by měly být schopné černé skříňky, které budou vysílat ještě 18 dní, vylovit. Pravděpodobnější je ale varianta, že se je nepodaří nalézt nikdy. "Ať to dopadne jakkoli, je jasné, že černé skříňky už nevyhovují," podotýká Pierre Jeanniot, bývalý šéf Mezinárodní asociace leteckých přepravců a muž, který stál u vývoje černých skříněk před čtyřiceti lety. "Technologie pokročila. Okamžité odesílání dat o letu pomocí satelitů zlevnilo, letecké společnosti by jej měly začít využívat. Černé skříňky by se nemusely hledat na dně oceánů nebo někde v pralese, klíčová data by byla hned k dispozici " míní Jeanniot. Nový systém už vyvíjí jedna firma v Torontu.

Francouzská ponorka Nautileat, která se zapojila do pátrání po vraku letadla Air France. 

Co už moře vydalo

Zatím pátrací týmy objevily 44 těl. Naděje, že se najdou další, klesá den ode dne a možnost, že se podaří vylovit všechna mrtvá těla, je nulová. Vyšetřovatelům by o příčinách zřícení mohla napovědět pitva, která proběhne v nejbližších hodinách. Z trosek letadla patří k největším "úlovkům" část ocasní části.

Příbuzní ztrácejí trpělivost

Pozůstalí a příbuzní obětí začínají ztrácet trpělivost. Mají pocit, že vyšetřovatelé neříkají celou pravdu. proto v těchto dnech žalují Air France, aby získali přístup k protokolům vyšetřovatelů. "Doufají, že tak získají alespoň nějaké odpovědi," prohlásila právnička pozůstalých Sophie Bettoiová.

Ztracené letadlo Air France.

Lidovky.cz, AFP
  • 73Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz