23. ledna 2009 10:31 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Zahrajte si v obýváku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: AFP
PRAHA Ekonomická krize usnadní hudebníkům nejen vydávat vlastní desky, ale i uspořádat koncert. A třeba se dočkáme i nějaké prázdné tovární haly s dobrou akustikou a atmosférou.

Velké kapely se do procesu domlouvání koncertů nijak nezapojují. Místa, prostory a sponzory vyhledává tzv. booking agent ve spolupráci s produkčním týmem a vydavatelskou firmou. Točí se v tom spousta peněz, lidí a samozřejmě i pro fanoušky je takový koncert v jejich městě velkým zážitkem.

Stejný požitek ale můžou fanoušci mít z vystoupení své oblíbené kapely v klubu, v obýváku na narozeninách svého známého, na louce malého festivalu nebo improvizovaná show na ulicích města nebo zastávkách metra. Možností, kde hrát, je spousta, a většinu z prostorů si každý hudebník může domluvit úplně sám.

Na poslední chvíli
Improvizované muzicírování na veřejnosti má dlouhou tradici. V 80. letech zažívala svůj vrchol „móda“ dělat koncerty ve sklepě (tzv. „basement shows“). Ty se samozřejmě nemusely odehrávat jen ve sklepě, ale klidně v obýváku nebo podobných prostorách do maxima padesáti lidí. Bylo to levné, bylo to snadné, obytné prostory měly většinou dobrou akustiku. Se vznikem nových klubů a také kvůli opatřením měst, která regulovaly hladiny hluku a tzv „policejní desáté hodiny“, jsou dnes tzv. basement shows spíše výjimkou.
Ostatně pražskému klubu V Jelení se přezdívá Obývák právě pro jeho „rodinné, obývákové aranžmá“. Provozovatel klubu je k většině hudebníků maximálně vstřícný, takže domluvit si zde koncert stojí jenom telefonát nebo dva e-maily (později letáčky a pár odkazů na internetu). Nájem je obvykle určité procento z vybraného vstupného. Například v Brně takto fungují mj. spodní prostory oblíbeného klubu Skleněná louka.

Mnohem později, až kolem přelomu tisíciletí, získal oblibu tzv. „guerrilla gig“ - z angličtiny doslova gerilový koncert. Probíhá na netradičních místech nebo v netradičních převlecích. „Guerilla rockers“ vystupují třeba ve vlaku, v autobuse, v prostorách podzemky, na parkovištích supermarketů, na chodbách budov... Propagace takových koncertů proběhne obvykle na poslední chvíli pomocí internetu a letáků (pokud vůbec), typické je také to, že ladění a vůbec příprava je záležitost minutky. I tady vše odpovídá DIY, etice Udělej si sám.

Předchůdci takových koncertů byli např. The Beatles, kteří na konci ledna 1969 odehráli neohlášený koncert na střeše Apple Studios v Londýně. Některé písně se později objevily na albu Let It Be. Při Get Back byl kvartet vyhozen policií, protože si někdo stěžoval na hluk.
Není ale nutné aranžovat koncert tak, aby hudebníci museli na jeho konci utíkat před policií. Ve většině měst existuje oficiální a legální prostor pro takové aktivity a je snadné zjistit u provozovatelů podrobnosti. A pro první koncert stačí přemluvit pár kamarádů...

Slovníček

merch
Zkratka merchandise (z anglického obchodovat nebo dělat reklamu) je v hudební branži všechno zboží, které se dá fanouškům prodat jen proto, že se na něm objeví logo či obrázek kapely. Asi nejoblíbenější jsou trička (vzpomeňme uniformy fanoučků na metalových koncertech Iron Maiden, Metalliky nebo Judas Priest) a s těmi si snadno poradí i DIY scéna. Kapela Old Time Relijun například nakoupí oblečení v second handu a to pak ozvláštní svým logem či originálním artworkem. Docela levnou a oblíbenou záležitostí jsou také odznáčky, prodávají se také plakáty, nášivky čepice, tašky, potítka, spodní prádlo.

Je dobré, když je na koncertu k dostání i hudba, kterou daná kapela hraje. Formát cédéčka, byť upadající, je nicméně stále ještě dost rozšířeným zaznamenávajícím médiem. I vy můžete pár CD vypálit, opatřit nějakým zajímavým (klidně i jednoduchým) obalem s informacemi (odkaz na stránky a podobně) a za symbolickou cenu prodávat. V poslední době jsou na DIY scéně oblíbené také vinyly. Že jsou nedostupné? Firma GZ Digital Media v loděnicích vyrobí každému černý „sedmipalec“ (na každou stranu se vejde cca šest minut hudby) v minimálním množství 250 kusů za necelých dvacet tisíc. Je to sice větší investice, ale ve chvíli, kdy jste o svých dvou písních přesvědčení, že fungují, bude to jednou moc pěkná vzpomínka.

flyer
„Flyer“ znamená v angličtině leták a vedle plakátů je to jedna z nejrozšířenějších možností, jak propagovat koncert. Letáky se mohou nechávat v klubech, hospodách a dalších veřejných místech, obsahují základní informace o koncertu. Samozřejmě se dají „pověsit“ také na internet do různých diskuzních fór a podobně či rozesílat pomocí služeb mySpace, Facebook nebo Last.fm. O vizuální podobu se můžete snadno postarat sami pomocí grafických editorů a dobrého nápadu.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.