Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ministerské plané sliby. Zdrogovaní řidiči se o svá auta bát nemusejí

Česko

  5:00aktualizováno  17:51
PRAHA - Před více než půl rokem ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) veřejně sliboval, že zdrogovaným řidičům sebere auta. Jeho speciální pracovní skupina se sešla zhruba čtyřikrát a podle soudců nevyprodukovala žádné doporučení, jak v těchto případech postupovat. A její úspěšnost není možné zjistit ani z oficiálních statistik.

Milan Chovanec a Helena Válková sestavili v srpnu 2014 speciální pracovní skupinu, která se má zabývat zdrogovanými řidiči za volantem. „Chceme tyto lidi dostat z aut,“ uvedl ministr vnitra. foto: Ministerstvo vnitra

Musíme dostat zdrogované řidiče z aut, míní Chovanec. S Válkovou zřídí pracovní skupinu

Velké plány na začátku, matný výsledek na konci. Nelichotivý závěr přesně vystihuje práci skupiny, která na popud ministra Chovance měla vyhnat zdrogované šoféry z aut. Jenže ani za šest měsíců žádný hmatatelný výsledek nedodala.

Porady u jednoho stolu

Podle původních plánů se skupina lidí z obou rezortů měla scházet pravidelně. Nakonec se o této problematice bavila zhruba čtyřikrát či pětkrát. A protože se prý nemohla dohodnout, její činnost poté skončila. „Pracovní skupinu si představte jako platformu, kde se setkávají odborníci a vedou debatu o konkrétním tématu, které přesahuje mantinely jednotlivých ministerstev,“ uvedl Karel Bačkovský z odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra.

I přes zákaz řízení za volant? Co čtvrt roku chytne policie přes 2 tisíce řidičů

Právě proto skupina s rázným řešením proti zdrogovaným řidičům, které ministr Chovanec spolu s tehdejší šéfkou spravedlnosti Helenou Válkovou (ANO) slíbil, ani přijít nemohla. Ze zákona jí takové pravomoci ani nepřísluší. Podle Soudcovské unie ale nedošlo ani na avizovanou výzvu soudům, aby trest zabavení vozidla ukládaly častěji.

„Na té schůzce jsem byl, žádné doporučení ve vztahu k soudům nepadlo, ani si to nepamatuji a o doporučení, které by bylo učiněno později, rovněž nevím,“ řekl serveru Lidovky.cz viceprezident soudcovské stavovské organizace Roman Lada. Podle něj by takové doporučení ani nebylo nijak závazné. „Bylo to spíš víc politické než odborné téma. Problém je většinou i ten, že policie vozidla nezajišťuje, a to se poté soudu takový trest těžko ukládá,“ dodal.

Konkrétní doporučení nezaznamenal ani člen rady unie Antonín Šmuk, který dopravní nehody soudí. Podle něj problém zdrogovaných řidičů žádná pracovní skupina nemůže vyřešit. „Byl by to opět další populistický výkřik, který nic nevyřeší. Stávající právní úprava postačuje, ale problém je zpravidla v rozdílnosti osob pachatele a majitele vozu,“ dodal Šmuk.

Zdrogovaní řidiči za volantem ve statistikách

Milan Chovanec

  • „Iniciovali jsme vznik meziresortní skupiny i odbornou debatu na téma, zda by nebylo efektivní zdrogovaným řidičům v jasně definovaných případech auta zabavovat. Bohužel se ministerstvo spravedlnosti s naším návrhem neztotožnilo. Proto v tuto chvíli hledáme další možnosti, jak dostat tyto lidi ze silnic. Nevylučujeme ani změnu legislativy.“

Také Bačkovský přiznává, že zabavení vozu jako řešení nestačí. „Obecně lze říci, že řešení problému nespočívá pouze v tom, že všem řidičům budeme zabavovat auta. Prvním krokem je tuto delikvenci odhalit, což funguje. Poté jsou na tyto řidiče uvaleny zákazy řízení, pokuty, dokonce i tresty odnětí svobody,“ vysvětlil.

Z aktuálních statistik přitom vyplývá, že počet řidičů, kteří sednou za volant pod vlivem omamných látek, přibývá. Za loňský rok jich bylo vůbec nejvíc. Podle Bačkovského je to ale důkazem důraznější policejní prevence. „V praxi nejsou případy zajišťování či propadání vozidel úplně řídké, ale nebudeme se tvářit, že je to maximální počet případů, který si můžeme představit,“ dodal. 

Údaje o návrzích na zajištění a propadnutí vozu jsou ale dostupné jen od roku 2010 do první poloviny roku 2014. Z tohoto období vycházela pracovní skupina při své analýze, nakolik je trest zabavení vozidla v praxi využíván. Zdali se ale situace po jejím působení zlepšila a zdrogovaným řidičům jsou vozidla zabavována častěji, není možné zjistit. Údaje za druhou polovinu roku 2014 a dál neexistují.

Speciální pracovní skupinu zřídilo společně ministerstvo vnitra a spravedlnosti na konci srpna loňského roku. Kromě řešení aktuálních případů měla podle ministra Chovance zejména vyvíjet tlak na soudy a státní zástupce, aby trest zabavování vozidla u zdrogovaných řidičů požadovali a nařizovali častěji. „I kdyby to mělo zachránit jeden život ročně, má to smysl. Zdrogované řidiče dostaneme z aut,“ slíbil tehdy Chovanec. 

Ohrožení pod vlivem návykové látky
RokPočet spáchaných trestných činůPočet zajištěných vozidelPočet podaných návrhů na propadnutíPočet rozhodnutí o propadnutí věciPočet rozhodnutí o zabrání věci
201013 83949520
201113 10481991
201212 430108750
201312 3878515111
1. polovina 20146 95378920
Celkem52 84040245292
Zdroj: Ministerstvo vnitra

* V letech 2010 až 2014 bylo spácháno celkem 52 840 přečinů ohrožení pod vlivem návykové látky. Zajištěno bylo celkem 402 aut. Z toho počet podaných návrhů na uložení trestu propadnutí věci činil 45, soudem bylo rozhodnuto o propadnutí ve 29 případech. V daném období byla také soudem uložena 2 ochranná opatření spočívající v zabrání věci. U některých případů (zejména z roku 2014) nebylo ještě o podání návrhu na propadnutí věci soudem rozhodnuto.

Maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání
RokPočet spáchaných trestných činůPočet zajištěných vozidelPočet podaných návrhů na propadnutíPočet rozhodnutí o propadnutí věciPočet rozhodnutí o zabrání věci
20108 5444224172
20118 8036239292
20128 3343827182
201310 1588460425
1. polovina 20144 5117244233
Celkem40 35229919412914
Zdroj: Ministerstvo vnitra

* V letech 2010 až 2014 bylo celkově zjištěno 40 352 přečinů maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Zajištěno bylo celkem 299 aut. Z toho počet podaných návrhů na uložení trestu propadnutí věci policií činil 194, soudem bylo rozhodnuto o propadnutí věci ve 129 případech. V daném období bylo také soudem uloženo 14 ochranných opatření spočívajících v zabrání věci. U některých případů (zejména z roku 2014) nebylo ještě o podání návrhu na propadnutí věci soudem rozhodnuto.

Údaje z Policejního prezidia:

Tabulky s počty dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu a drog včetně následků a odhadnuté hmotné škody. Čísla jsou za dopravní policii.

Vyjádření ministra vnitra

  • Ministerstvo vnitra považuje za nutné reagovat na článek serveru Lidovky.cz „Chovancovy plané sliby. Zdrogovaní řidiči se o svá auta bát nemusejí“. Redaktorka Hana Mazancová získala od Ministerstva vnitra maximální informační servis. Bohužel v článku opomíjí základní informaci, tedy že pracovní skupina přesně dle proklamací ministra vnitra přišla s návrhem, jak situaci zdrogovaných řidičů, kteří opakovaně usedají za volant, rázně řešit. Autorka přesto o vypracovaném návrhu Ministerstva vnitra, aby soudy za splnění zákonných podmínek automaticky ukládaly pachatelům vybraných trestných činů trest propadnutí vozidla, v článku vůbec neinformuje. Zamlčuje také zásadní výsledek jednání, tedy že toto řešení bez jakýchkoliv dalších konstruktivních návrhů odmítlo Ministerstvo spravedlnosti.
  •  Autorka dále opomíjí, že nešlo o speciální skupinu Milana Chovance, jak tvrdí, ale o společnou meziresortní skupinu ministerstev vnitra, spravedlnosti, policie i zástupců soudců . Nepravdivé je také tvrzení viceprezidenta  soudcovské stavovské organizace Romana Lady, že skupina neadresovala soudům výzvu, aby trest zabavení vozidla ukládaly častěji. Pan Lada nemluví pravdu. Pokud na jednání byl, musí vědět, že tato výzva opakovaně zazněla, což mj. potvrdila na zářijové konferenci i tehdejší ministryně spravedlnosti Helena Válková. Řešení problematiky zdrogovaných řidičů je dlouhodobou prioritou Ministerstva vnitra. Resort vnitra má zájem na tom, aby se tyto delikventy podařilo dostat z ulic, a dlouhodobě se snaží hledat všechna možná řešení. Bohužel gestorem trestněprávních předpisů je Ministerstvo spravedlnosti, a Ministerstvo vnitra tak nemůže v těchto záležitostech samo nic předkládat. Přesto však hledáme další možnosti, jak problém řešit. Policie mj. dostala nové přístroje na odhalování drog a i díky zesíleným kontrolám vloni zemřelo na silnicích vinou zdrogovaných řidičů o osm lidí méně než v roce 2013.

REAKCE MINISTERSTVA SPRAVEDLNOSTI

  • Pracovní skupina je vedena na Ministerstvu vnitra a to by skutečně mělo odpovídat dotazy týkající se organizace této skupiny, jejího složení, průběhu atd. Pokud jde o stanovisko Ministerstva spravedlnosti, vycházíme z toho, že současná právní úprava obsažená v trestním zákoníku umožňuje za splnění zákonných podmínek dosáhnout konfiskace vozidla osobám, které jezdí pod vlivem návykové látky, nebo maří zákaz řízení. Návrhy týkající se změn trestního zákoníku směřovaly k tomu, aby tento trest nebo ochranné opaření (v případě, že automobil nenáleží pachateli – tj. v případě, kdy náleží třetí osobě, která s případem jinak nemá nic společného) byl ukládán povinně. Toto řešení však vylučuje soudní uvážení při ukládání trestních sankcí a znemožňuje individualizaci trestu, což je pro Ministerstvo spravedlnosti nepřijatelné. Ministerstvo spravedlnosti nepovažuje ani za žádoucí, aby byla stanovena povinnost tento trest/ochranné opatření uložit s tím, že by byly stanoveny z tohoto pravidla výjimky – toto řešení je nekoncepční (zejména pokud by byly realizovány návrhy, že by prokázání těchto „liberačních“ důvodů bylo na pachateli nebo na zúčastněné osobě, což by bylo v rozporu s principy, na kterých je založeno dokazování v trestním právu), přičemž i podle současného právního stavu platí, že soud má uložit trest, který je přiměřený a který vystihuje okolnosti případu. Pokud tedy soud neuloží trest propadnutí vozidla, třebaže jsou pro to splněny zákonné podmínky, vystihovalo by to okolnosti případu a postih by tak byl nepřiměřeně mírný, měl by státní zástupce proti tomuto rozhodnutí podat opravný prostředek. 
  • Jinými slovy, Ministerstvo spravedlnosti spíše doporučuje apelovat na aplikační praxi, aby využívala možností, které jsou jí poskytnuty současným právním řádem.