"To mě vadí," byla Bursíkova bezprostřední reakce. Ministři o něm měli původně diskutovat na zasedání kabinetu 23. července. "V pátek nebudou jezdit kamiony, a tak to prostě bude, a když to tak nebude, tak to bude řešit ODS s jiným partnerem, nežli se stranou zelených, to je prostě danost," zdůraznil Bursík.
"Říkám, že je to složité téma a určitě si zaslouží pečlivé projednání na různých úrovních, jistě i na té koaliční," reagoval ministr dopravy Aleš Řebíček. Bursík novinářům řekl, že už s premiérem i Řebíčkem o koaliční schůzce hovořil.
Autodopravci, kteří vyhrožují vládě ho nezajímají, ať si prý zablokují dálnice. Drtivá většina obyvatelstva podle něj považuje za nezbytné kamiony omezit. Tento klíčový argument musí vzít premiér i ministr dopravy v potaz, uvedl.
Topolánek po schůzce s autodopravci uvedl, že ministerstvo dopravy vypracuje spolu s dopravci analýzu dopadu zákazu a znovu se sejdou třetí srpnový týden. Dopravci nyní nebudou chystat protesty, kterými hrozili. Bursík konstatoval, že na návrhu spolupracoval s ministerstvem dopravy rok a půl a zelení na omezení trvají. Topolánek podle něj pouze oddálil problémy s dopravci a místo toho bude mít problémy s koaličním partnerem.
Způsob toho vydírání a nátlaku autodopravců je nepřijatelný. |
Omezení buď bude, nebo si bude muset Topolánek hledat nového koaličního partnera, uvedl šéf zelených, který chce v září na stranickém sjezdu posílit svůj mandát. Omezení jízd kamionů je jednou z jeho priorit stejně jako celé strany.
Analýzy podle Bursíka ukázaly, že 48 procent smrtelných nehod na silnicích se stane mezi pátkem a nedělí a zároveň největší intenzita dopravy je v pátek kolem 16:00 a v neděli kolem 18:00.
Podle původního návrhu měly být jízdy omezeny po celý rok v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00, protože se v tuto dobu překrývá špička individuální a nákladní dopravy, což je příčinou problémů, uvedl vicepremiér.
Výsledek jednání premiéra Mirka Topolánka a ministra dopravy Řebíčka s autodopravci je podle Bursíka špatný. Kdyby prý vyjednával on, nedal by se vydírat a autodopravci by nejprve museli odvolat hrozby, že zablokují dopravu.
"Způsob toho vydírání a nátlaku autodopravců je nepřijatelný," uvedl. Do srpnové schůzky se šéfem vlády by mělo ministerstvo dopravy jednat se zástupci sdružení autodopravců Česmad Bohemia o možnostech objemových slev na mýtném a zavedení takzvané profi nafty, tedy vracení části spotřební daně z nafty dopravcům.
Ministerstvo financí by mělo vypracovat analýzu skladby ceny nafty, jejíž současná výše v současnosti trápí dopravce asi nejvíce, včetně analýzy výše spotřební daně a srovnání s okolními zeměmi.