Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Zelený Bursík vybledl: Zvažte boj proti D8, přemlouvá aktivisty

Česko

  13:40
PRAHA - Lídr zelených v Ústeckém kraji Martin Bursík ustupuje. Vyzval ekologické aktivisty, aby zvážili další spory o dostavbu dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Jde už podle něj pouze o papírovou válku. Od rozhodnutí, které padlo v roce 2005 už trasu změnit nelze, konstatoval.

Martin Bursík foto: ČTK

Bursík má nicméně výhrady k práci na projektu, stavaři podle něj nedůsledně dodržují podmínky dané ministerstvem. Tvrdí, že zdržení stavby leží na bedrech politiků z dob vlád ČSSD, kteří otáleli s vydáním výjimky z ochranných podmínek CHKO České středohoří.

Reaguje tak podle svých slov na předsedu ČSSD Jiřího Paroubka, který na Ústecku, kde také kandiduje, říká, že za prodlužování dostavby může Bursík.

Čtěte také:

Proti vedení trasy D8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří se na podzim roku 1998 postavilo ministerstvo životního prostředí vedené Milošem Kužvartem (ČSSD), úseku odmítlo udělit výjimku ze zákona o ochraně životního prostředí s tím, že nejde o stavbu ve veřejném zájmu. O dva měsíce později Kužvart rozhodnutí zrušil a dal ho přepracovat. Později výjimku vydal a rozhodnutí podmínil splněním tří desítek podmínek směřujících k ochraně krajinného rázu a přírody.

Nyní na dostavbu dálnice D8 přes České středohoří potřebuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) minimálně 30 měsíců za předpokladu, že bude mít k dispozici všechna potřebná povolení. Některá mu stále ale chybí. Povolení scházejí na 4730 metrů z 16.413 metrů trasy, která je posledním nedostavěným úsekem dálnice D8. Původní termín dostavby byl konec letošního roku.

Stavba unikátního mostu přes opárenské údolí na posledním úseku dálnice D8.

Stavbě brání odvolání ekologických organizací, především Dětí Země, proti stavebním povolením a výjimkám ze zákona o ochraně přírody. ŘSD je mělo, ale ekologové se proti nim odvolali. Dokud je ŘSD mít nebude, nesmí na některých úsecích stavět. Tam, kde povolení má, stavba stále pokračuje.

Klíčové stavební povolení na křižovatku u Řehlovic na Ústecku, kde se má stavěný úsek napojit na dálnici směrem na Německo. ŘSD ho stále nemá. Stavba křižovatky prý bude trvat 30 měsíců.

Ústecký kraj a místní samosprávy se nyní snaží vyvíjet tlak, aby byla povolení co nejrychleji vydána. Kvůli nedostavěné dálnici se komplikuje doprava na objízdných úsecích, hlavně mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi.

Silnice je místem častých nehod. Na posledním úseku dálnice D8 budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Náklady na výstavbu mají být podle původního plánu asi 11,7 miliardy korun. Stavbu realizuje sdružení firem kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...