Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ženy řídí méně, ale bezpečněji než muži

  20:49
PRAHA - Jezdí pomalu, neriskuje a při složitých situacích váhá. Taková je žena za volantem. Způsob její jízdy, kvůli kterému mnozí řidiči zuří, je však daleko bezpečnější než jízda mužů.
Řidička (ilustrační foto)

Řidička (ilustrační foto) foto: Reprofoto

Vyplývá to z policejní statistiky nehodovosti i z bilance bodového systému. Zatímco muži způsobili za první pololetí letošního roku 66 906 nehod, ženy šestkrát méně. Poměr registrovaných řidičů se přitom vyrovnává. Ženy jsou nyní ve čtyřicetiprocentní menšině.

Jsou tedy ženy lepší řidičky? Podle dopravních psychologů nikoli. „Určitě to neznamená, že by ženy jezdily lépe než muži – i když to rády slyší,“ říká dopravní psycholog Alois Hudeček. „Musíme vzít totiž v potaz, že najezdí o mnoho méně kilometrů. Mezi muži je totiž spousta profesionálních řidičů, kteří dokážou najet až deset tisíc kilometrů měsíčně,“ dodává.

Podle Hudečka má žena větší sklony dodržovat dopravní předpisy, jezdí opatrněji a má k autu jiný vztah než muž. Občas ale doplácí na nepozornost. „Jede totiž na nákup a už podvědomě přemýšlí, co koupí. To způsobí krátkou nepozornost, která může vyústit v nehodu,“ popisuje Hudeček.

A typický mužský řidič? Ten bere auto jako součást svého já, jezdí rychle, riskuje a předvádí se. Vážná nehoda je pak především u mladých řidičů jen otázkou času.


ŽENY

Jsou svědomité, ale pletou si strany

Ženy za volantem - Dopravní předpisy dodržují důsledněji než muži, zavinily šestkrát méně nehod

Auto je pro ně dopravní prostředek v pravém slova smyslu. Slouží jim pro cesty do zaměstnání, na nákupy, do školy pro děti. Jen minimum žen se autem živí.

Statistiky nehodovosti i bodového systému jsou k nim poměrně vlídné. Za dva roky fungování bodového systému dostalo trestný bod jen 89 840 z nich. Tedy zhruba pětina počtu bodovaných mužů. Ženy zaviní zhruba šestkrát méně nehod než muži. Menší je i závažnost jejich havárií.

Smrtelným úrazem končí jen 2,9 nehody z tisíce.
Čím to je způsobeno? Jsou ženy za volantem spořádané, řídí se dopravním značením, nebo jsou jejich lichotivá čísla jen výsledkem menšího počtu najetých kilometrů?

Podle dopravních psychologů platí od všeho trochu. „Jde o to. že ženská osobnost má daleko vyšší sklon dodržovat zákony než muži. Dále mají ženy rozvinutější pud sebezáchovy - jezdí tak pomaleji. Navíc auto není vyjádřením jejich já, jako je tomu často u mužů. Je pro ně zkrátka dopravním prostředkem, který je doveze, kam zrovna potřebují,“ říká dopravní psycholog Alois Hudeček.
 Pro ženy je typická dobrá znalost předpisů. Pracují na ní často už před autoškolou. „Pravidla silničního provozu se ženy učí často dopředu. Patrné je to především u věkové skupiny nad třicet let. Středoškolačky jsou trochu línější,“ říká předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. V autoškole se už také ukazují tradiční rysy českých řidiček. „Jsou hodně svědomité, jezdí pomaleji, ale mají problém v krizových situacích a občas si pletou levou a pravou stranu,“ doplňuje jejich profil Horázný.

Policejní a ministerské statistiky jeho slova jen potvrzují. Rychlost opravdu není ženská doména. Během prvního pololetí letošního roku je to až třetí nejčastější příčina jejich nehod. Klasickou příčinou ženských nehod je nedání přednosti. „Je to způsobeno mimo jiné tím, že když jede žena například na nákup, už podvědomě přemýšlí, co koupí. Mnoho žen má tendenci myslet na mnoho jiných věcí kromě řízení. To bývá příčinou krátké nepozornosti, která končí havárií,“ říká Hudeček.

____________________________________________________

MUŽI

Jezdí agresivně. A rádi riskují

Mají přirozenou tendenci být rychlejší a agresivnější. Sklony k rychlé jízdě jsou u mužů patrné už v autoškole, kde je musí instruktoři často mírnit.

Se získáním řidičského oprávnění začíná být mnoho z nich nebezpečných svému okolí. „Jezdí rychle, agresivně, nedokážou odhadnout vzniklou situaci, a způsobí tak spoustu nehod,“ říká o mladých řidičích dopravní psycholog Alois Hudeček.

Právě mladí šoféři kazí podle něj mužským řidičům reputaci. „V každé profesi se musí každý celý život učit. A to platí i o mladých řidičích. Ti mají tendence k sociální exhibici daleko větší než ženy. Z toho pak plyne jejich agresivita, nehody a mnohdy tragické následky,“ popisuje mladé motoristy psycholog. Starší šoféři jsou podle něj daleko klidnější a neriskují, když nemusí. „Zkušení řidiči se už nechovají jako mladí šoféři. Dokážou si totiž spočítat, že riskováním nic nezískají,“ pokračuje Hudeček.

Ze statistik nevycházejí muži nijak dobře. Jen za první pololetí letošního roku zavinili více než 66 tisíc nehod. Za dobu fungování bodového systému, tedy během dvou let, získal alespoň jeden trestný bod každý osmý motorista. Nejčastější příčinou nehod je u mužů nesprávný způsob jízdy. Za tímto policejním termínem se skrývá například srážka kvůli nedodržování bezpečného odstupu či havárie kvůli rychlému vjetí do zatáčky.

Sklon k rychlé jízdě a riskování přičítají psychologové především mužskému přístupu k řízení. „Muži k volantu přistupují jako k osobní seberealizaci. Ostatní problémy při jízdě zatlačí do pozadí. Je to součást jejich já. Zčásti je to dané tím, že mnoho z nich si díky autu vydělává,“ říká Hudeček.

Časté porušování pravidel? Podle psychologů normální mužská vlastnost. „Muži jsou samci, k porušování pravidel mají sklony. Stejně jako nerespektují pravidla v životě, často ignorují i pravidla dopravní,“ říká Hudeček. S muži jsou problémy už v autoškole. „Často jezdí rychle. Jsou obecně méně bojácní než ženy. Bývá totiž pravidlem, že už mají nějaké kilometry najety,“ říká předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!