Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Žijeme v bludu

Názory

  21:22
Ad LN 20. 11.: Salome, jednoznačný úspěch ND
Helena Havlíková se v recenzi koncertního provedení opery Richarda Strausse Salome v Národním divadle rozplývala nad Evou Urbanovou a Janem Vacíkem. Podle mých uší Urbanová part zvládla jen nehezkou silou, Vacík pěvecké obtíže obešel, pravda šikovně, dramatickým výrazem. Oba naseli intonačních chyb jako máku.
Prosím, slyšeli jsme každý po svém. Nerozumím však první větě recenze: "Opera Národního divadla uvedla koncertně Straussovu Salome s Evou Urbanovou - v brilantní formě, která navíc umožnila divákům doplnit si vizuální vjem vlastní fantazií." Kdo či co je v brilantní formě: koncertní provedení? Urbanová? Salome? Jaký vizuální vjem nabízí koncertní provedení? Gestikulaci některých pěvců?
Havlíková nejspíš chtěla napsat, že lepší než vnímat vizuální podobu konkrétního jevištního nastudování opery je pouze poslouchat hudbu a ono vizuální si z ní v duchu odvozovat a představovat. Snad se tak dá rozumět i její další úvaze: "Koncertní provedení Straussova geniálního díla přineslo zajímavou možnost doplnit si vizuální vjem vlastní fantazií a účastnit se tak provedení vlastně aktivněji."
Podle Havlíkové je zřejmě nejlépe hrát opery jen koncertně! Že na to nepřišla dřív, co problémů a prostředků mohla operním divadlům ušetřit – přes čtyři století žijeme v bludu, že opera je hudební divadlo!
Autor: