3. března 2010 6:50 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

ZLÁMALOVÁ: Lidové instinkty

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Šéf ČSSD Jiří Paroubek při mimořádném jednání Poslanecké sněmovny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf ČSSD Jiří Paroubek při mimořádném jednání Poslanecké sněmovny. | foto: ČTK
Přes všechny starosti s pandury vypadá Jiří Paroubek dost spokojeně. Co lepšího si taky před volbami přát než sociální neklid, že? Zase nové jeviště, kde se může předvést.

Starost o seniory demonstruje na třináctých důchodech. Pro rodiny s dětmi tu máme vyšší mateřskou. Pro zaměstnance vyšší nemocenskou – a teď nám ještě spadly do klína stravenky. Tvrdíku, Dimune, tohle rozjedem naplno. Brnkněte do PSB, jak na to. Topolánek se bohužel nechytil a společnou stravenkovou show před kamerami nám zatrhl. Nevadí, vymyslíme jinou.

Předseda ČSSD tak nějak automaticky počítá, že na podpoře dopraváckých odborářů nabere politické body. Budou vděčni, jak jim zachraňoval levné režijky a stravenky. A spokojeni budou i všichni ostatní, protože jim stávky nebudou otravovat život.

Počítá s tím, že většina společnosti, zvlášť v zemi s levicovými sklony jako je Česko, podpoří zaměstnance bojující o své vymoženosti. Jenže, průzkum, který už si určitě zadal, mu může ukázat něco úplně jiného.

Není vůbec zaručené, zda bude většina lidí, se stávkujícícmi solidární. Zvlášť, když jde o výhody, které nemá zdaleka každý. Třeba ty, kdo se bojí o místo nebo už jim loni šéf snížil plat, může pěkně vytočit, že si z nich dopraváci dělají rukojmí v bitvě za své režijky.

Stávky za speciální výhody, které otravují život, se často se sympatiemi nesetkávají.

Dokonce ani v odborářské Francii. V říjnu 2007 byl ještě prezident Nicolas Sarkozy plný reformního elánu a rozhodl se, že utne výhodnější penze pro železničáře. Na rozdíl od ostatních mohli získat důchod už po odpracování 37 let namísto standardních čtyřiceti.

Přežitek z doby, kdy řídit lokomotivu byla těžká fyzická práce s příslušnými následky. V době počítači ovládaných supermoderních rychlovlaků TGV k němu už nebyl žádný důvod.

Byly to poslední měsíce, než začal platit zákon o minimální službě, který už nedovoluje zemi úplně paralyzovat. I při stávce musí jezdit každý třetí vlak a metro. Do škol musí nastoupit alespoň třetina učitelů.

Tehdy ale v Paříži stálo vše s výjimkou metra č. 14, jezdícího bez řidičů. Francouzi byli otrávení. Před 70 procent nepodporovalo odboráře ale Sarkozyho. Ten neustoupil vůbec v ničem. Pokud tedy nebudeme za ústupek považovat, že vodil odborové předáky na obědy a večeře do mondénních restaurací. Stávky slábly, až za pár týdnů ustaly.

Třeba teď české průzkumy ukáží podobnou podporu. Jiří Paroubek pak ještě zadá ve STEM speciální sondáž o atmosféře mezi voliči levice. Nedá se vyloučit, že vyjde podobně. Pak bez problémů otočí. Jako u radaru, předčasných voleb…

Virtuosita stoupá s nasbíranými zkušenostmi. Za pár dní tak můžeme v přímé přenosu z tiskovky v Lidovém domu slyšet: Tak podívejte, tihle chudáci nám tady kvůli svým stravenkám ohrožují ekonomiku a otravují život.

  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.