4. června 2009 16:43 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

'Zlobivé' tramvaje Brno nekoupí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Jediná provozní tramvaj RT6N1. Dostala jméno Žofinka.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jediná provozní tramvaj RT6N1. Dostala jméno Žofinka. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
BRNO Vedení Dopravního podniku města Brna odmítlo nabídku kolegů z Prahy na odkoupení čtyř „zlobivých“ tramvají typu RT6N1. Jsou z roku 1996 a pražský dopravní podnik je nedokázal zprovoznit. Brněnský získal letos po letech jednání a oprav dokument, umožňující zprovoznění tohoto typu.
Čtyři tramvaje stály původně sto milionů korun a pražská firma je podle dostupných informací nabídla řádově za miliony. Přesto neuspěla.

„Nakupujeme nové tramvaje a rekonstruujeme tramvaje z našeho vozového parku,“ prohlásila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Podle ní tím vyjednávání skončila. „V Brně ale máme letos v plánu zprovoznit druhou tramvaj tohoto typu,“ řekla.

Celkem v Brně i v Praze mají ve vozovnách po čtyřech tramvajích tohoto typu. Jezdí však jediná, a to v Brně – na boku nese jméno Žofinka. Obě města nízkopodlažní vozy koupila v době, kdy pražskou společností ČKD Tatra zmítaly ekonomické problémy, a tak je nestihla dokončit. Pokud by ale města už zaplacené vozy vrátila, peníze by zpět nedostala. Proto dvanáct let řešily podniky samy například potíže s brzdami, skluzovou ochranou, dveřmi a mnoha dalšími prvky.

Při zprovoznění tramvaje letos na jaře zástupci brněnského dopravního podniku vysvětlovali, že je ekonomicky výhodné. „Každá z tramvají tehdy stála přibližně 25 milionů korun. Náklady na zprovoznění tohoto vozu nepřesáhly pět milionů, zatímco nová srovnatelná tramvaj teď stojí asi padesát až šedesát milionů,“ řekl tehdy LN technický ředitel dopravního podniku Rudolf John a nevyloučil využití pražských s tím, že ze sedmi zbývajících vozů by šlo vytvořit několik funkčních. Nyní mluvčí Pohanová tramvaje označuje za „poplatné své době“. Podle neoficiálních informací ale nelze vyloučit, že v podniku čekají, že jim pražští kolegové nabídnou své odstavené tramvaje za ještě nižší cenu.

Nyní v Brně jezdí tři stovky tramvají zhruba dvou desítek typů a podtypů. Brno má tak nejpestřejší vozový park v republice.
  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz