Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zmizelá Davida Finchera: Manželství jako forma zločinu

USA

  6:00
Snímek režiséra Davida Finchera Zmizelá můžeme vnímat jako temný krimithriller nebo jako cynickou komedii o vztazích.

Kdo je oběť a kdo zločinec? Děj snímku Zmizelá se vymaňuje z důvěrně známých schémat. foto: Cinemart

Dvaapadesátiletý David Fincher je autorem, který dal Ripleyové ve třetím Vetřelci (1992) křestní jméno a sex a v Podivuhodném případu Benjamina Buttona (2008) vrátil Brada Pitta do kolébky. Prostřednictvím thrilleru Úkryt (2002) ukázal, že se ocitáme v ohrožení úměrném našemu strachu. V životopisném příběhu zakladatele Facebooku The Social Network (2010) pak jako své klíčové téma představil osamělost a odcizení, které jen zviditelňují moderní "přátelské" formy komunikace, média a technologie.

V Klubu rváčů (1999) zpochybnil identitu "hodného" hlavního hrdiny. V Zodiacovi (2007), v Mužích, kteří nenávidí ženy (2011) a nejnověji ve Zmizelé pak rozvrátil představu klasického kriminálního pátrání vedoucího k obnovení zákonů racionality, práva a pořádku. Věkem zmoudřelý, zklidněný autor neztrácí původnost, celistvost ani mezičlánek v rámci série ani jako adaptátor. Příkladem je i Zmizelá. Autorka ceněné knižní předlohy Gillian Flynnová se podílela i na scénáři filmové verze.

Rosamund Pike ve filmu Zmizelá.

Protagonistou vyprávění je na první pohled slušně situovaný Nick Dunne, který jednoho dne zjistí, že jeho milovaná manželka Amy v den pátého výročí sňatku beze stopy zmizela. Policie odhaluje relativitu pojmu "beze stopy": kuchyň je plná stop po prolité krvi. A Nick není slušně situovaný ani milující. Z deníku zmizelé ženy vyplývá, že Amy měla už delší dobu obavy z jeho agresivity. Krásná, bohatá a milující žena byla ovšem úžasná jen v očích veřejnosti – jako protagonistka série dětských knížek, které napsali její rodiče. A pokud Nick nedokáže, že se stal obětí rafinované psychopatky, zemře.

Základní instinkt pro dnešek

Story o nevinném muži nařčeném z vraždy patří mezi oblíbené hollywoodské příběhy. Fincher s Flynnovou si s ní ovšem pohrávají způsobem, který znejistělého diváka přimrazí k sedadlu. Vyprávění se postupně vymaňuje z důvěrně známých schémat a propadá se do předem nepředvídatelných turbulencí. Metráž 145 minut není uměle nastavovanou kaší, ale rozmyslným tvarem, ve kterém je divák nucen opustit hledisko Nicka, Amy i zástupkyně oficiální spravedlnosti – pečlivé detektivky Boneyové. Rytmus vyprávění i osoba vypravěče se stále rychleji mění. Divák ví díky proměnlivému úhlu pohledu někdy totéž, co hlavní postava, jindy víc a jindy méně.

Zmizelá tak komplexně tematizuje motiv nespolehlivého vypravěče (proč by jím ostatně nemohl být i autor filmu, že). K Nickovi, kterého i v okamžicích největší nouze podporuje jeho sestra dvojče Carrie, se ovšem vyprávění nakonec obloukem vrací. Autoři Zmizelé totiž nevytvořili ostentativně odtažitou konstrukci s postavami figurkami. V tom se nový Fincherův film liší od Hry (1997), jejíž odtažitý hrdina se stal obětí reality show na život a na smrt.

Ben Affleck a Rosamund Pike.

K tomu, aby divák neztratil se Zmizelou citový kontakt, slouží především herecké obsazení. Jindy tradičně toporný Ben Affleck v roli Nicka dokazuje, že dobrý režisér ho dokáže vést k jemnému a inteligentnímu výkonu. Krásná Rosamund Pikeová má pak coby Amy všechny rysy prohnané femme fatale, kterou nebudete jen s chutí nenávidět, ale také s ní musíte nevyhnutelně soucítit.

Víc než mužů je ovšem v příběhu žen, které – stejně jako Amy – prostě jen hrají své společenské role. (Jako největší stvůra se profiluje cynická televizní moderátorka Abbottová v přesném podání Missi Pyleové, která z Nickova případu udělá mediální událost.) "Zmizelá dívka" z originálního názvu by se tedy mohla vztahovat i k tradiční představě ženy jako empatické a křehké bytosti, již mají muži chránit. Mrazivě jízlivý Fincher si tak ve vztahu k ženské emancipaci nezadá s Paulem Verhoevenem a jeho Základním instinktem (1992). Vzdává se však naděje na mírumilovnou koexistenci muže a ženy v rámci rodiny, ze které se vyznal Stanley Kubrick v nedostižných Eyes Wide Shut (1999).

Přinejmenším od Sedmi (1995) se David Fincher opakovaně vrací k tématu partnerského soužití, které je pro něj vším, jen ne vztahem založeným na vzájemné důvěře a společném sdílení. Podobně jako v Benjaminu Buttonovi se i ve Zmizelé partneři neustále tragicky míjejí, aniž by našli "správný čas" pro vzájemné pochopení svých realit.

Zmizelá

USA 2014

Režie: David Fincher

Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pikeová, Kim Dickensová, Carrie Coonová, Neil Patrick Harris

Premiéra 2. října

Zmizelá neskrývá ani sociálně kritický tón: zábavychtivá, prostoduchá, ekonomickou krizí deptaná veřejnost totiž hltá unifikovaně šťavnaté lidské příběhy, aniž by ztratila základní ponětí o realitě. Dobrým příkladem je "oběť mužského šovinismu", impulzivní zlodějka Greta, která Amy málem zhatí všechny její plány. Silně zjednodušené a zmanipulované obrazy v médiích se s katastrofálními důsledky obtiskují i do nejintimnějších mezilidských vztahů. Amy byla pro Nicka ochotná hrát roli "úžasné manželky" v naději, že z něj udělá "úžasného manžela". Pomsta za zmarněné naivní naděje je šílená, vzájemná – a podle Davida Finchera nikdy nekončí. Intimní gesto opravdovosti se s uplývajícím časem změní v symbol lži – a manželství se zdá být jednou z nejnebezpečnějších, a přece nepostižitelných forem organizovaného zločinu.

Zmizelá je tak výjimečným, zábavným a hořkým filmem, kterému by se měli vyhnout optimisté. Pokud existují.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...