Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Znovuzrozená Palmovka. Za jeden a půl sezony tu dokázali hodně

Kultura

  16:00
PRAHA - Nové vedení Divadla pod Palmovkou mělo neuvěřitelnou smůlu: krátce poté, co ve výběrovém řízení vyhrál režisér Michal Lang, divadlo opět vytopila voda. Generální oprava se ale nepěkně protahovala, a tak by si ještě před dvěma lety na libeňské divadlo nikdo nevsadil. Ovšem za jeden a půl sezony tu dokázali hodně.

Jak sbalit ženu 2.0 - vizuál foto: Divadlo pod Palmovkou

Vedení divadla se snažilo nepřerušit činnost ani v provizorních podmínkách a hrálo na jiných scénách, což sice prospívalo souboru, ale ne vždy inscenace vyzněly, jak by si tvůrci představovali, což byl třeba případ Langovy Krvavé svatby. Nástup nové sestavy divadla se nakonec opozdil o dva roky (září 2015), ale divadlo bylo kompletně opravené a také je technicky připravené na případnou velkou vodu, která v Libni může znovu udeřit.

A hned od první sezony se začalo s velkým nasazením, což je svým způsobem obdivuhodné, protože rekonstrukce dokáže vztahy v divadle hodně rozklížit. Dramaturgie je šikovně rozložená mezi klasiku, současnou hru a studiové experimenty – za tímto účelem velmi dobře začalo šlapat Studio Palmoffka. Původně zde měla operovat jiná parta, ale dvouletá rekonstrukce všechno změnila. Ve Studiu se uhnízdil herec Tomáš Dianiška a jeho „undergroundové a punkové Divadlo F. X. Kalby“, které založil již v době svého angažmá v Liberci. Dianiška je schopný autor s vyhraněným smyslem pro drsný humor a v Libni navázal na své liberecké kousky.

Jak sbalit ženu 2.0 - vizuál
Jak sbalit ženu 2.0 - čtená zkouška

Hned jeho první hra, Mlčení bobříků v režii Jana Friče, vzbudila pozornost. Líčí komunistickou perzekuci skautské organizace v nezvyklém stylu – jako grotesku s prvky hororu a černého humoru. Skupina politických vězňů a historiků spojených se skautingem tehdy zaslala médiím prohlášení, v němž tvrdila, že inscenace líčí příběh dvou statečných žen z 50. let 20. století urážlivě, lživě a vulgárně.

Šlo ale jen o absurdní nedorozumění vyplývající z nepochopení postmoderní poetiky a použitých divadelních prostředků. Mlčení bobříků ve své divoké klipovité výsměšnosti pojmenovalo hrůznou realitu totality mnohem výmluvněji než leckteré realisticky postavené drama pečlivě dodržující obecně srozumitelnou fabuli. V kolektivní režii (F. X. Kalba) tu ještě vznikl divadelní trip o zlých snech Mickey Mouse je mrtvý a nyní Jak sbalit ženu 2.0.

Michalu Langovi se také podařilo revitalizovat soubor, dobře jej doplnil zejména v pánské části, využil svého hostování v Jihočeském divadle, odkud přivedl výrazné herce mladší generace – například Ondřeje Volejníka a Ondřeje Veselého. Také z libereckého divadla F. X. Šaldy přivedl již zmíněného Tomáše Dianišku a Zdeňka Kupku. V souboru ovšem zůstal i velmi dobře disponovaný Jan Teplý, který je stvořený pro složité charaktery ve „velkých“ inscenacích, což bylo viditelné v Litellových Laskavých bohyních, kde hrál hlavní roli Maximiliána Auleho, člověka vzdělaného i kultivovaného, který se promění ve sprostého a cynicky vraždícího nácka.

Langova inscenace těchto fiktivních memoárů byla nejlepší ze všech provedení, které byly v Česku k vidění (na pražském německém festivalu ji představil vídeňský Schauspielhaus a na festivalu Divadlo Slovenské národní divadlo). Libeňské nastudování bylo herecky naplněné, režijně dobře postavené a gradující a vzhledem k tématu i přiměřeně metaforické.

Lang doplnil i dámy: z ostravské Arény přišla Tereza Dočkalová a ze severu Moravy pochází i zkušená herečka Ivana Wojtylová, která po šéfování v Těšíně byla v posledních letech na volné noze. Šéfův husarský kousek bylo zorganizování festivalu polského divadla na konec sezony. Dokázal vše připravit za pět minut dvanáct a do Prahy přivést špičkové polské soubory.

Lang také netrpí obavou, že by jej mohl hostující režisér připravit o slávu, a tak z Ostravy pozval Ivana Krejčího, který zde uvedl Večer tříkrálovýaneb Cokoli chcete s pozoruhodným šaškem Festem Jana Kačera. Dalším režírujícím hostem byl Jan Nebeský a jeho Noru, která měla premiéru loni v prosinci, také provází pověst výjimečné inscenace. Zatím poslední premiérou je ve Studiu Palmoffka divadelní verze českého bestselleru Tomáše Baránka o technologii milostného lovu Jak sbalit ženu 2.0. Je to především báječná zábava, která si nebere servítky a mluví jazykem drsným, leč současným, a tudíž autentickým.

Inscenace opět vznikla v kolektivní režii (F. X. Kalba) a čtyři herci (dvě ženy a dva muži) tu odhalují všelijaké finty a manévry, které používají vůči druhému pohlaví. Ze všech zpovědí, fíglů, návodů a cvičení nakonec vykrystalizuje a vtipně se propojí příběh dvou dvojic, který má hořkosměšnou pointu.

Ženě nikdy nesmíte říct pravdu

Prototypem mužského nekňuby je tu Kamil (Jakub Albrecht), nešťastník, který hned úvodem dostane kopačky, jelikož je málo sexy. A tak se marně snaží navázat známost v metru, což se mu nakonec podaří, ale stejně to dobře nedopadne. Kamil je postava místy až dojemná, zejména když dělá chyby – třeba složí milované dívce příšernou báseň a donese jí ji až domů. Protipólem Kamila je Filip nebo také Pán zla (Tomáš Dianiška), frajer, kterému ženy padají k nohám.

K procesu balení přistupuje uvolněně a cynicky a rozehrává jej do nejmenších nuancí. A tak bez obtíží zaujme dívku sedící s třemi muži, rafinovaně ji odláká a ta mu pak už jen zobe z ruky. Filip radí, že ženě se nesmí nikdy říkat pravda, a pokud ona není na místě deset minut po domluveném termínu, je třeba napsat jí zprávu, že se dotyčný omlouvá a za minutu tam bude. Ze dvou dívek je průraznější Nikol (Barbora Kubátová), křehčí a méně rozhodná je Eva (Tereza Dočkalová).

Všechny peripetie se odehrávají v lehce ironickém tónu, toto pojetí korunuje kýčovitá výbava v podobě domácího krbu s umělými plameny a velké malby bílého koně na pastelovém pozadí. A nechybí ani déšť jako významný činitel rozervaných milostných setkání. Hravě improvizační styl inscenace, důvtipná práce s náznakem bez obtíží unesou neučesaný jazyk se spoustou nekorektních výrazů. A o vtipné postřehy není nouze, ostatně „pořádnej sex přece musí znít, jako když se dívka v žabkách snaží doběhnout tramvaj“.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!