2. února 2009 13:54 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Zpátky ke kořenům

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Hana Michopulu s řepou | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hana Michopulu s řepou | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny
Že bychom se měli stravovat sezonně, podle toho, co příroda právě plodí, už víme. Jak ale dodržet posvátná pravidla středozemní kuchyně v Česku, kde je leden s únorem obdobím sněhu a zabijačky? Dozvíte se od Hanky Michopulu.

K otevření této rubriky mě inspiroval dopis z mé webové poradny: „Dobrý den, plně se přikláním k používání sezonních potravin a potravin pěstovaných u nás. Mám ale problém: jaké zeleninové saláty dělat v zimě? Nechce se mi kupovat papundeklová rajčata ze země, kam nikdy nepojedu ani na dovolenou. Poradíte prosím? Vendula.“

 Husákova dieta
Lokální a sezonní strava tak trochu připomíná jídlo, na kterém jsme vyrůstali v 70. a 80. letech. Bez kubánských pomerančů, samozřejmě...
Zelenina, která vám umožní zimu ve zdraví přežít:
Mrkev
Celer
Petržel
Pastinák
Ředkev
Červená řepa
Pórek
Cibule
Česnek
Čočka
Fazole
Čekanka
Křen
Kapusta
Zelí
Milá Vendulo, souhlasím s vámi: s rajčaty to ani nezkoušejte. Mají teď prostě volno. Už asi třetí zimu se sice vozí do Čech i obstojné plody z Maroka a Španělska, takže nejsme odkázáni na hrozivé obludy z Holandska chutnající po navlhlé mouce, ale ani zboží z jihu teď nemá své dny. Na ně si ještě měsíc až dva počkáme. Což nevadí, každé období, ale i každá země má svoje. Nevěřím, že nás Pán Bůh pohodil na místo, kde není co jíst.

Moje rada zní: vraťte se ke kořenům, a to doslova. Kořenová zelenina jako mrkev, celer, petržel, ředkev a křen mohou být základem vaší zimní diety. Mrkev nabízí mnohem více lákavých možností, než se zdá. Taková krémová mrkvová polévka s voňavým zázvorem, salát ze strouhané mrkve po marocku s česnekem, sekanou listovou petrželí, citronem a olivovým olejem nebo slaďounká, na skus udušená mrkev s hráškem, kousky brambor a kuřete jsou přece skvělá jídla, která jmenuji za všechny možné. Opravdu úžasný je celer nakrájený zasyrova a smíchaný s majonézou na způsob francouzské remulády, jinak ovšem nezapomeňte vrhnout kořenovou trojkombinaci spolu s cibulí pod nejrůznější dušená masa, třeba do boloňské omáčky.

Možná, Vendulo, namítnete, že tohle přece není žádná zelenina, alespoň ne tak, jak jsme se ji naučili chápat v souvislosti s racionální stravou: syrová a čerstvá. Zavolala jsem pro jistotu i doktorce Vlaďce Strnadelové z Institutu celostní medicíny, která se sezonní a lokální stravou zabývá. Vzkazuje vám, že syrovou zeleninu klidně můžete v zimě vypustit. Dokonce byste prý měla!

Zatímco lidé žijící v teplejším podnebí potřebují svůj organismus víc ochlazovat, což jim umožňuje konzumace tropického ovoce nebo syrové zeleniny, lidé žijící v chladnějších oblastech potřebují naopak organismus zahřívat. Proto se v našem jídelníčku objevuje více masa, tuků a polévek. Doktorka Strnadelová mi řekla: „Budeme-li jíst v zimě větší množství tropického ovoce a zeleniny ve snaze o dodržení zdravé životosprávy, imunitní systém si tím naopak oslabíme, organismus nadměrně ochladíme a paradoxně budeme častěji nemocní. Nehledě na neschopnost tyto potraviny dostatečně strávit a využít v nich obsažené živiny.“

Recepty z řepy

V zimě určitě přijde k chuti i pórek (třeba podušený se smetanou a muškátovým oříškem k rybímu filé na másle), cibule a šalotka (co takhle skvělé slané cibulové koláče se skleničkou bílého vína?), nakládané zelí (věřte mi, že nikdy jindy neoceníte chuť segedínského guláše a zelňačky tolik jako právě teď) a samozřejmě luštěniny: cizrna (navařte jí více do mrazáku a přidávejte do zeleninových polévek), fazole a čočka (zkuste italskou verzi čočkové polévky s rajčatovým pyré z konzervy, tymiánem, slaninou a parmazánem). Mým favoritem pro letošní zimu je ovšem červená řepa.

Říkám této stravě Husákova dieta. Když si ji člověk vybere dobrovolně a sám, chutná vlastně moc dobře.





Najdete na Lidovky.cz