Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zpoždění vlaků Českých drah? Může být i hůř

Česko

  10:10
PRAHA - Ve zpožďování vlaků České dráhy nejsou přeborníky. Alespoň ne takovými, jak se mezi pasažéry traduje. Jezdí s podobným zpožděním jako konkurence v západní Evropě.

Cestující na hlavním nádraží v Praze. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Téměř každý Čech slyšel či pravidelně slýchává znělku a hlášení, ve kterém se příjemný hlas omlouvá cestujícím za to, že vlak, na který čekají, přijede o několik desítek minut později.

Zpožďování vlaků na našich drahách ale není ve srovnání s Evropou ničím výjimečným. Vyplývá to ze srovnání aktuálních zpoždění šesti evropských drážních dopravců. LN srovnaly situaci v České republice se stavem v Dánsku, Itálii, Slovinsku, na Slovensku a v Nizozemsku. Porovnávaly přitom aktuální výpisy zpožděných vlaků, které jsou většinou k dispozici na internetových stránkách národních dopravních společností.

Česko lepší než Dánsko, přestože tam jezdí méně vlaků
České dráhy nevycházejí z pomyslného měření sil vůbec špatně. Četnost a délka zpoždění tuzemských vlaků je větší v Dánsku.

Včera v 17 hodin hlásilo v Česku čtvrthodinové až půlhodinové zpoždění celkem 13 vlaků. Pouze jeden měl více než třicetiminutový skluz.

Jak se zpožďují vlaky v Evropě

Kde měly vlaky zpoždění včera v pět hodin odpoledne:
*ČR: 13 vlaků mělo zpoždění 15 až 30 minut, 1 vlak více
*Dánsko: 15 vlaků se zpožděním 15 až 30 minut, dva vlaky nad půl hodiny.
* Slovensko: 6 vlaků se zpožděním od 15 do 30 minut, dva vlaky více (funguje jen monitoring rychlíků)
*Nizozemsko: zpožděny jen dvě soupravy o 20 minut

Hlídač zpoždění vlaků v ČR na internetu
http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa



V Dánsku jelo ve stejnou chvíli 15 vlaků se zpožděním v rozmezí patnácti až třiceti minut. Dva byly opožděny ještě více, jeden z nich více než o hodinu. Při tomto srovnání je ale nutné vzít v potaz, že v České republice je daleko hustší železniční síť, po které jezdí i více vlaků než v Dánsku. Celkové procento zpožděných souprav je tak nižší než ve skandinávské zemi.

V Itálii jezdí s problémy hlavně dálkové vlaky
V Itálii byly ve stejnou dobu nejvíce zpožděny dálkové vlaky. Na trati mezi Římem a jihoitalským Salernem dosahovaly zpoždění až 80 minut. Patnáctiminutový skluz hlásila téměř každá z hlavních tratí na Apeninském poloostrově.

"V západní Evropě jsou běžně za vlaky včas považovány spoje se zdržením 10 až 15 minut. Například ve Velké Británii jsou ve statistikách za vlaky včas vykazovány vlaky se zpožděním do deseti minut, Francie, Itálie nebo Německo prosazují 15 minut," vysvětluje posuzování zpoždění v Evropě mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nizozemsko: jen dva vlaky se zpožděním
Ze včerejšího srovnání LN vycházejí bezkonkurenčně nejlépe nizozemské dráhy. V Nizozemsku byly v pět hodin odpoledne opožděny pouhé dvě soupravy na východě země u města Almelo. Zpoždění činilo dvacet minut.

Poměrně dobře se uvedli i Slovinci. V celé slovinské síti, která je proti Česku či Nizozemsku zanedbatelná, se vyskytly jen drobné časové skluzy do patnácti minut. Situaci kazil jen mezinárodní rychlík z Mnichova do chorvatského Záhřebu, který během své dlouhé cesty nabral hodinové zpoždění.

Systém zná polohu vlaku i jeho časový skluz
V Česku kontroluje přesnost vlaků systém Babitron, na kterém se podílí České dráhy ve spolupráci s Institutem teoretické informatiky. Systém nabízí jednak české železniční sítě, kde jsou různobarevnými trojúhelníky vyznačeny všechny jedoucí vlaky. Barevné odstupňování značí délku zpoždění. Systém nabízí i přehlednou tabulku s názvy vlaků, jejich polohou i nabraným zpožděním. Obdobný systém má i Dánsko, kde se Česko se svým Babitronem inspirovalo.

Autor: