Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Zpěvačka Markéta Zdeňková představuje nový klip. Málem se kvůli němu utopila

Markéta Zdeňková v klipu Goya foto: Lukáš Hausenblas

Markéta Zdeňková svou pozici svébytné muzikantky utvrdila nedávno vydaným debutovým albem s kapelou prvotřídních hudebníků, která si říká MarZ. Nyní se svými spoluhráči představuje nový videoklip a zve na pražský koncert a křest 3. listopadu do divadla Vila Štvanice.
  10:00

Píseň s názvem Goya Markéta napsala na malém chorvatském ostrově Ugljan. Místní malíř jí pověděl legendu o dívce, která zde žila a na břehu přístavu čekala na španělského námořníka jménem Goya, který se jí zjevil ve snu. Dle tradice se měla provdat za bratrance, ale vzepřela se. Text pojednává o důvěře ve sny a intuici, i když okolí a vlastní rodina se leckdy snaží přesvědčit o opaku. Ve skladbě se prolíná příběh z minulosti se životem dívky ze současnosti, která se s ním ztotožní a začne také naslouchat sama sobě a svým snům. Ke splnění Markétina snu, tedy natočení klipu, zásadně napomohlo jedno velmi nečekané setkání.

„Hráli jsme komorní koncert na Karlštejně, kam přišel i portugalský lékař Pedro, a ten mi nabídl zapůjčení svého domu v Portugalsku. Také mě seznámil se svým švagrem Miguelem, který nás na místě doprovázel a pomohl najít všechny lokace. Především díky tomu mohly být snové scény natočeny právě v tak magickém prostředí, jako jsou portugalské útesy, pláže, ale i skalní svatyně.“

Při návštěvě Lisabonu si Markéta stihla zahrát se špičkovými místními muzikanty a doufá, že se brzy vrátí představit právě vzniklý klip i tam. Jeho hlavním tvůrcem je mladý talentovaný kameraman a režisér Lukáš Hausenblas, který má už na kontě spolupráci s umělci jako Ondřej Havelka, Lenka Dusilová, Vojta Dyk a podílel se i na vzniku předchozích videoklipů kapely MarZ.

Mystický nádech dodávají také autorské šperky od Zuzany Valenové, perlový náhrdelník s bronzovou maskou a smaltované oko, které hledí někam snad mimo čas. Stejně jako protagonistka děje se divák může ponořit hluboko pod hladinu běžného vnímání a prožít okamžiky z minulosti, který mu mají stále co říci.

„Musela jsem běhat v plném slunci v dunách a brzo se spálila, plavat v dlouhých šatech v oceánu a občas jsem docela zápasila s proudem, ale největší výzva pro mě nakonec byla potopit se bez zacpaného nosu s tváří nahoru do vany. Tam mi opravdu chvíli hrozilo utopení a dva dny mě pak bolelo ucho,“ dodává s nadsázkou Markéta Zdeňková.

Autor: