Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Apple chce do českých firem

Česko

  12:21
PRAHA - Šéf českého partnera Apple Christophe Chastan říká: Zlepšujeme uživatelskou podporu.

Apple v České republice. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

LN Povinná otázka – kdy uvede Apple v Česku iPhone?
Na to nemohu bohužel odpovědět. Sami ani jako partner Apple tyto informace nemáme.

LN A obchod iTunes?
Tatáž odpověď. Kdyby iTunes v Česku Apple spustil zítra, pak si myslím, že se to dozvíme oba ve stejnou hodinu. Je to interní záležitost Apple, o které vážně nevíme víc než běžný smrtelník.

LN Jaké jsou plány Apple v Česku pro poslední čtvrtletí a pro konec roku?
Pokračujeme ve vytváření řetězce obchodů v Česku sami nebo s partnery. Máme zatím pět nebo šest obchodů a kiosků s Apple produkty. Chceme jejich počet zvýšit o deset. Je to velká investice, ale je to dobrá cesta, jak ukázat naše produkty lidem.

LN Co považujete nyní za nejdůležitější pro Apple v ČR?
V oblasti počítačů je to posun od spotřebitelského k profesionálnímu přístupu. Proto jsme museli úplně změnit systém servisu a uživatelské podpory. Když jste běžný domácí spotřebitel, nepotřebujete stejnou úroveň servisu a podpory jako firma. Nyní jsme schopní například opravit zákazníkům počítač do druhého dne, což je pro firmy velmi důležité.

LN Takže Apple bude podle vás ve firemní sféře zastoupen více?
Určitě. Stačí se podívat na čísla. Dnes rosteme rychle. Zdvojnásobili jsme počet PC, které prodáváme. My ale nekonkurujeme skutečně velkým hráčům na trhu. Ostatně Apple nemá a nikdy mít nebude ty nejlevnější počítače za pět set dolarů. Naopak máme velmi specifické produkty pro zákazníky, kteří chtějí pracovat s grafikou či s hudbou.

LN Spíš je to nabídka pro malé firmy...
Určitě. Naším cílem jsou zákazníci z řad malých a středních firem.

LN Už rok a půl jsou ve vašich počítačích Mac procesory od Intelu. Pomohla vám kompatibilita s běžnými PC?
A jak. Byla to velká změna. Lidé se už nebojí tolik kupovat Apple, protože počítače nejsou tak jiné. Ale stále ještě musíme lidem tuto skutečnost více říkat. Sám přicházím z Dellu a moje první otázka, když jsem přišel do Apple, byla, jestli je to skutečně kompatibilní s PC. Je nutné, aby lidé věděli, že ano.

LN Počítače Apple jsou k dostání spíše ve vašich vlastních obchodech než v běžné síti. Je to vaše strategie?
Je to otázka vyspělosti trhu. Když chcete ten nejlepší počítač, nejdete do běžného obchodu. Je to velká investice a lidé potřebují schopný a odborný personál, který jim kvalifikovaně poradí. Toho zatím běžné obchody nejsou schopné.

LN Přejděme k iPodům – myslíte, že by obchod iTunes pomohl prodeji iPodů v Česku?
Dnes nám prodeje iPodů rostou meziročně o čtyřnásobek. Bylo by to lepší s iTunes a s možností kupovat si hudbu on-line? To je otázka. Spíš vidím, že tu funguje efekt sněhové koule – čím více lidí má iPod, tím více lidí ho ukazuje okolí, které si pak přehrávač také koupí. Mohu tak říci, že čím více prodávám, tím více prodávám.

LN Jaký je podíl na českém trhu?
To je těžké říci. Nemám informace o tom, jak vypadá celkový trh MP3 přehrávačů v Česku. Pokud se podíváte na PC, čísla od IDC jsou přesná a tam můžeme říci, jaký je podíl na trhu nebo jak rosteme oproti ostatním.

LN A odhad?
Vážně nevím. Pro mě je důležité, jak rychle rosteme – a to je hodně rychle. Do určité míry vytváříme trh. Když se podíváte na iPod, on vytvořil takzvanou „iPodovou generaci“, lidi, kteří jsou zvyklí na to, mít osobní přehrávač. Když lidé vidí někoho s iPodem a mají šanci si ho vyzkoušet, tak si ho nakonec i koupí.

Autor: