Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Armádní zeštíhlení začalo u helikoptér

Česko

Vojenské letectvo odstaví vrtulníky, úkoly zůstanou. Podle náměstka ministra obrany se vojáci o svá místa bát nemusí

PRAHA/SEDLEC Ministr obrany Alexandr Vondra mluvil dlouhou dobu v náznacích. Až v minulém týdnu dal konkrétní obrysy svým slovům, když říkal, že armáda se zbaví i nepotřebného movitého majetku. Jako první přijdou na řadu vrtulníky. Po Novém roce by jich nemělo vzlétnout šestnáct. Mezi vojáky panuje napjatá atmosféra. Nikdo totiž oficiálně neví, co to bude znamenat pro techniky a piloty.

Odborníci ale s krokem generálního štábu souhlasí. Odstavení čtyř z deseti strojů W-3A Sokol vítají. „Helikoptéry se opravují v Polsku a cena revizí i náhradních dílů citelně stoupla,“ tvrdí civilní pilot a letecký odborník Bořivoj Čech.

Jedinou možností je podle něj vrtulníky odstavit. „Sokoly už dneska nikdo nekoupí,“ dodává.

Mezi vojáky však záměr nadšení nevyvolal. „Když si to vezmu logicky, tak míň strojů rovná se míň personálu,“ uvažuje nadpraporčík z letecké základny v Praze-Kbelích. Náměstek ministra obrany Michael Hrbata ovšem odmítá dávat rovnítko mezi odstavení nepotřebných strojů a rozdávání výpovědí. „Rozhodně s tím další propouštění nesouvisí,“ uklidňuje Hrbata nespokojené. Vrtulníky se nyní podílejí i na záchranářské činnosti a tím, že jich bude méně, by mohla být jejich práce komplikovanější. „Budeme se s tím muset poprat,“ říká mluvčí kbelské základny Zuzana Špačková. Kritická situace by mohla vzniknout v Plzeňském kraji, kde armádní vrtulníky Sokol v civilním zbarvení plní funkci letecké záchranky.

„Letecká záchranná služba je jedna z našich priorit,“ vysvětluje René Zeithaml z plzeňského hejtmanství s tím, že žádné konkrétnější informace zatím od armády nemají.

Odstavují se neopravené stroje „Předpokládáme, že pro potřeby záchranné služby budeme nadále provozovat čtyři Sokoly v sanitní verzi,“ reaguje mluvčí armádního velení Jana Růžičková.

Během několika měsíců by se měla výrazně zeskromnit i vrtulníková Tygří letka z Náměště nad Oslavou. Odstaveno bude dvanáct strojů Mi-24/35, tedy celá polovina používaných helikoptér. „Budeme zvažovat možnost odprodeje,“ popisuje Růžičková.

Jednou z alternativ je i jejich darování Afgháncům, které nyní čeští piloti učí létat. „Ti tvrdí, že i nemodernizované stroje by tam mohly patrolovat nad karavanami,“ doplňuje pilot Bořivoj Čech.

Armáda se nyní brání nařčení, že by se zbavovala vrtulníků, do nichž nedávno vložila peníze za velké generálky. „Na strojích pracujeme průběžně, jde jen o předepsané servis,“ vysvětluje mluvčí opraváren Lom Martina Fišerová. Nákladné generálky se týkají jen velkých helikoptér Mi-171š, které nyní čeští vojáci používají v zahraničních misích.

***

ARMÁDNÍ VRTULNÍKY

* Piloti nyní používají deset vrtulníků W-3A Sokol, které získala česká armáda v polovině devadesátých let výměnou za deset stíhaček MiG-29. Helikoptéry se podílejí na záchranných akcích a jsou nasazovány v rámci systému vyhledávání osob SAR. * Čtyřiadvacet ruských transportních/bojových strojů Mi-24/35 tvoří Tygří letku v základně Sedlec u Náměště nad Oslavou. Česká armáda je získala v rámci deblokace sovětského dluhu po roce 2003. * Transportní vrtulníky kotví v přerovské základně. Ta disponuje sedmi stroji Mi-17 a šestnácti Mi-171š. S těmito stroji létají čeští piloti v Afghánistánu. * Dva vrtulníky Mi-8 v salonní verzi používá armáda k dopravě vládních činitelů. Stroje létají od druhé poloviny šedesátých let.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...