Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Auta mají přednost před lidmi

Česko

Sdružení Auto*Mat vystavilo radnímu Šteinerovi vysvědčení za opatření pro chodce a cyklisty. Prospěl

PRAHA Hlavní město je stále spíše nepřátelské vůči cyklistům a chodcům. Vyplývá to z vysvědčení, které magistrátu vystavila iniciativa Auto*Mat. Ačkoliv některá opatření pro pěší magistrát dokázal uskutečnit, jinde úplně „vybouchnul“. Například neprodloužil dobu, po kterou svítí na přechodech zelená pro chodce. Na některých frekventovaných křižovatkách přitom mohou lidé přecházet jen pět vteřin.

Sdružení Auto*Mat vysvědčení použilo k vyhodnocení výzvy „Pět bodů pro Prahu“, kterou zveřejnilo loni a podepsaly ji více než tři tisíce obyvatel města. Výzva požadovala vypracovat dlouhodobou koncepci města pro podporu cyklistů a chodců, zprůjezdnit pro cyklisty obousměrně vybrané jednosměrky, zřídit představená stání pro cyklisty na pěti křižovatkách, prodloužit intervaly zelené pro chodce a myslet na cyklisty při všech rekonstrukcích silnic.

Chybí vůle pro zprůjezdnění jednosměrek Zatímco u některých bodů se podle lidí z Auto*Matu město skutečně snažilo, k realizaci jiných postrádá vůli. „Například zprůjezdnění jednosměrek pro cyklisty zůstalo stát na půli cesty. Magistrát sice o změny požádal, brzdí je však dopravní odbor Prahy 1. Magistrát na ně dál netlačí a výrazně je neprosazuje,“ řekla Tereza Vohryzková z Auto*Matu.

Iniciativa chtěla předat vysvědčení radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi, ten však podle ní setkání na toto téma odmítl. „Jsem kdykoliv připraven k seriozním jednáním, s panem Křivohlávkem (člen Auto*Matu) jsem se setkal tento týden dvakrát. Vysvědčení ale městu vystavují Pražané, nikoliv skupina ekologických aktivistů,“ uvedl radní Radovan Šteiner. Podle vysvědčení prospěl. Pochvalu dostal například za ustanovení pracovní skupiny pro pěší nebo za zřízení historicky prvních cyklistických pruhů v centru města.

Auto*Mat věří, že zřízení skupiny není jen úřednickým krokem. „Skupina pracuje na vytvoření koncepčních zásad, které by v budoucnu měly zajistit, aby byl na chodce brán ohled. Dosud neexistoval nikdo, kdo by zájmy chodců prosazoval,“ vysvětlila Vohryzková.

Nepříliš lichotivé hodnocení naopak Šteiner dostal za předmět „Zelená na přechodech“. Prý o něj nejeví zájem a auta jsou mu stále přednější než chodci. Iniciativa prosazuje, aby chodci měli na některých křižovatkách delší interval zelené. Například na I. P. Pavlova mají na přejití ulice jen pět sekund. Během takové doby lidé obvykle nestačí bezpečně přejít. „Město se zaklíná tím, že prodloužení intervalů pro chodce, by zahustilo automobilovou dopravu. Vše prý půjde až po dokončení okruhu. Podle nás by ale chodci měli být i nyní přednější než auta,“ tvrdí Vohryzková.

Zhruba půl na půl vyznívá i hodnocení Šteinerova chování. „Často nekomunikuje a málo se zajímá o zahraniční zkušenosti. Někdy si ale nechá poradit. Když se přesvědčí, že návrhy jsou dobré, zahrne je do svých plánů,“ píše se na vysvědčení. Auto*Mat se chystá zítra u příležitosti Evropského dne bez aut vyhlásit nových pět dopravních témat, která by měl magistrát podle něj urgentně řešit. Jeden z předmětů, z nichž by město mělo prospět, bude zahrnovat vše z minulé výzvy, co dosud zůstalo jen na papíře.

***

Nedořešená opatření pro cyklisty

Umožnění obousměrného průjezdu cyklistů: 1 Pařížská ulice Není a dlouho nebude. Je hotová studie, realizaci brání dopravní politika Prahy 1. Zprůjezdnění by vedlo k redukci parkovacích míst. 2 Šeříková ulice Není, ale změna je vyprojektována a připravena k provedení. Realizaci zatím brání odbor dopravy Městské části Praha 1. 3 Opletalova ulice Není, ale změna je vyprojektována a připravena k provedení. Realizaci zatím brání odbor dopravy Městské části Praha 1. 4 Dejvická ulice Není, dosud nebyla zahájena ani projektová příprava. Čeká se na komplexní rekonstrukci Dejvické ulice. 5 Křižíkova ulice Není, dosud nebyla ani zahájena projektová příprava. Před povodněmi v roce 2002 byla ulice obousměrně průjezdná, nyní realizaci brání Odbor dopravy ÚMČ Praha 8. Zřízení představených stání cyklistů před automobily 6 Křižovatka U Bulhara Není, zatím nelze provést. Křižovatka je příliš složitá, opatření by si vyžádalo její celkovou úpravu s ohledem na integraci cyklistů. 7 Dukelských hrdinů a Veletržní Není, projekt se připravuje již několik let. Existuje několik variant, žádná zatím není schválena. 8 Náměstí Kinských Není, odbor dopravy MHMP rozhodl o integraci představeného prostoru pro cyklisty již v lednu 2008. Mělo být realizováno do konce března 2008. 9 Na Slupi – Albertov Není, odbor dopravy MHMP rozhodnul l o integraci představeného prostoru pro cyklisty již v lednu 2008. Mělo být realizováno do konce března 2008. 10 Těšnov – Florenc Není, ale probíhá příprava. Prostory pro cyklisty se staly součástí projektu rozsáhlejších úprav křižovatky s integrací cyklostezky u Hlávkova mostu.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.