Pátek 2. června 2023, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Diskuse k článku

Bankomaty vábí Linux

Dubnové ukončení podpory Windows XP bankomaty nijak neohrožuje. Jejich provozovatelé přesto řeší otázku vhodného operačního systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Theo

Logický vývoj
Byl by to logický vývoj, který ostatně kopíruje vývoj i v jiných odvětvích. Linux je dnes v kdečem (od čteček elektronických knih, přes telefony, až po průmyslová zařízení pro kontrolu a ovládání), takže bankomaty by byly jen dalším logickým krokem. Zdá se, že nyní je správná chvíle pro rozhodnutí kam dál a Windows se svou historií se nezdají být již optimální volbou.Microsoft dlouho "bojoval" proti Linuxu historkami o vyším TCO, což je stále více v rovině pohádek. Vyšší TCO bylo dané především relativně malým trhem, nabízejícím služby v této oblasti, což již dnes zdaleka není pravda, neboť od té doby (tj. za posledních 7 - 10 ket) se trh v tomto segmentu dost silně rozrostl a tudíž klesly i náklady. Pořizovací cena Linuxu je velmi nízká (nebo se tomu blíží), takže jediné co by nyní představovalo vyšší náklady představuje vývoj bankovních aplikací pro tuto platformu. Ty však budou vyšší jen do doby, kdy bude tento software reálně nasazen, pak opět klesne na náklady běžné při údržbě.Bezpečnostní potenciál (nikoliv bezpečnost jako taková!) je u Linuxu rovněž vyšší, neboť kód samotného systému hlídá komunita, naproti tomu hlavně ze začátku lze mít obavy o bezpečnost samotného software pro bankovnictví. To lze ovšem do značné míry odstínit komplexem testovacích jednotek, penetračních testů a kombinaci nástrojů pro zabezpečení proti různým typům útoků. To vše už pro Linux existuje (Valgrind, Grsecurity, ...) a je spolehlivě otestováno.V neposlední řadě je zde silná infrastruktura pro distribuci software (a každá větší distribuce má navíc vlastní), což představuje jasnou výhodu proti Windows, kde provádět upgrade systému, nebo software na dálku bylo dost často problematické, ne-li nemožné.Linux má tedy obrovský potenciál pro využití v ATM a naštěstí na tom nic nedokážou změnit ani pubertální výkřiky Hoxlaka a jemu podobných :)
0/0
3.4.2014 13:59
Foto

S83u49p67r70a36b32o78l76a11k 21Z 16B15o66l39e93s31t73i 7805677875863

ja o voze vy o koze
nikdo nerika, ze nemuze bejt Linux na bankomatech ja se branim argumentu, ze soucasny stav je bezpecnostni hrozba...az to nekdo prolomi tak mu zatleskam do te doby sou pubertalni vykriky tyhle clanky
0/0
3.4.2014 22:12
Foto

Theo

Autor o voze vy o koze
Článek začíná větou "Dubnové ukončení podpory Windows XP bankomaty nijak neohrožuje. Jejich provozovatelé přesto řeší otázku vhodného operačního systému" a ani ve zbytku článku nenajdete nic, čím by autor naznačoval, že současný stav (tj. provoz na embedded verzi Windows XP) je nebezpečný, ba naopak právě tuto potenciální doměnku vyvrací tvrzením, že podpora této verze operačního systému bude ukončena až za dva roky.Namísto toho se v článku zabývá (velice zajímavou) problematikou životního cyklu zařízení a software v něm. Zmínky o bezpečnosti Linuxu na konci článku jsou obecného (chcete-li informativního) charakteru pro ty, kdo se s tímto systémem ještě nesetkali, nebo mu nevěnovali hlubší pozornost (což se vás očividně netýká).Váš komentář je tedy v rovině pubertálního výkřiku někoho, kdo se neobtěžoval pochopením toho, o čem se v článku píše, vytrhl si z kontextu jednu větu kterou si převrátil k obrazu svému a pak s ní vedl "polemiku". Takový postup je argumentačním faulem typu hastroš. Tím však vaše neschopnost vést rozumnou argumentaci pouze začíná a pokračuje ve vašich dalších "zasvěcených" komentářích, kde pokračujete ve stejném duchu, občas odvádíte pozornost řešením fyzického zabepečení ATM, či konstatováním, že se v Česku krade, nebo argumentem ad hominem, kdy přímo, či nepřímo označujete autora za demagoga.Vašich "odborných" komentářů jsem si všiml již v minulém článku pana Kříže, ale připadalo mi zbytečné na to reagovat (nemaje žádného komentáře k obsahu článku samotného). Tentokrát se článek týká oblasti ke které se domnívám, že mám co říci, takže se prosím nedivte, že se pozastavuji nad vašimi příspěvky.Doporučil bych vám k přečtení celý zápisek na blogu pana Malého, snad z něj pochopíte co je na vašich argumentačních pokusech špatně: http://www.misantrop.info/trvale-udrzitelna-krava/.Přeji dobrý den.
0/0
4.4.2014 8:32
Foto

S17u80p32r50a92b58o34l37a60k 79Z 37B50o96l54e79s70t98i 7775267435363

to sem procet
nemeni nic na uvedenych skutecnostech a vubec se nepovazuji za odbornika to je zase vase dedukce..doufam, ze hodnotite formu tech prispevku
0/0
4.4.2014 9:27
Foto

Theo

Forma koresponduje s obsahem
Cokoliv co přečtete jen velmi obtížně změní pochopení toho co jste napsal (vím z vlastní zkušenosti, nic si z toho nedělejte, taky se mi stávalo a občas se mi to ještě přihodí :), může to však významně změnit to co napíšete příště a o to tady jde.Nikde jsem ani nenapsal, že vás považuji za odborníka, všimněte si, že slovo "odborné" v kontextu s vámi používám výhradně v úvozovkách. Opět mi podsouváte něco co jsem neřekl (zase ten hastroš :).Forma v tomto případě koresponduje s obsahem (nijak jej však neimplikuje). Ve vašich tvrzeních sice můžete mít pravdu (jistě, z hlediska uživatele je zebezpečení automatů především otázkou fyzického zabezpečení použití karty, ať již to znamená cokoliv), potíž je ale v tom, že v článku toto není ani náznakem diskutováno.Vytváříte si tak virtuální diskuzi, ve které sice můžete mít pravdu, ale nikdo jiný s vámi na toto téma nediskutuje. Jak by také mohl, článek je o něčem jiném. Až doposud by to problém nebyl. Problém nastavá v okamžiku, kdy na základě svého předvědčení, že máte pravdu tvrdíte o autorovi, že je demagog (přesněji, že jeho článek je demagogie), což je argument ad hominem, a to navíc za situace kdy neuvádíte jediný (a toto je důležité) relevatní důkaz, že autor nemá pravdu. Ani nemůžete, protože obhajujete něco s čím autor nikdy nepolemizoval. Forma pak již jen dokresluje neotesanost celého myšlenkového postupu, který jsem si dovolil shrnout do pojmu "pubertální výkřiky" (přiznávám, že z vlastní zkušenosti :).Nemějte mi prosím za zlé, že to takto dalekosáhle rozebírám. Jsem toho názoru, že když se alespoň pokusím vás (doufám) slušně (byť možná tvrdě) upozornit na problémy ve vašich příspěvcích, třeba vás to zaujme a příště budete uvážlivější v myšlenkových pochodech (nakonec žádný učený z nebe nespadl ;). Diskuze na České pozici jsou jedny z mála, kterých se po těch letech ještě účastním (i tak jen zřídka) a je tomu tak proto, že zdejší diskutující mají jakousi úroveň (i když s nimi třeba nesouhlasím), která tyto diskuze staví vysoko nad obdobné diskuzní pokusy na jiných serverech (Novinky, Aktuálně, iDnes, atd.). Byl bych rád, kdyby si ji udržely. To se ovšem neobejde bez občasné kultivace ;)
0/0
4.4.2014 11:39
Foto

S26u25p13r62a95b17o22l52a66k 15Z 45B10o44l76e67s44t29i 7435727535493

a od pana maleho jsem stejne nepochopil posledni bod
s poslouchanim hudby a kourenim marihuany
0/0
4.4.2014 9:33
Foto

Theo

To mne nepřekvapuje
Snad vám bude přístupnější vysvětlení zde, nebo zde. V posledním případě bych vám doporučil nejen přečíst, ale i vytisknout (je to ve formátu PDF) a dát někam, kde na to při diskuzi dobře uvidíte. Takový tahák může být velmi užitečný při rozpoznávání argumentačních faulů nejen vlastních, ale i ostatních, což ve výsledku dost tříbí úsudek.
0/0
4.4.2014 11:06
Foto

S50u41p78r63a69b84o23l60a74k 12Z 51B54o59l89e65s29t87i 7955517225843

blabol
Pozitivem je i nízká hardwarová náročnost, která nevzrůstá ani s přechodem na vyšší verze o jake distribuci mluvite? Nevim, ale muzu vam potvrdit, ze dnesni ubuntu neni to samy 8.04 nebo 8.10, ktery jeli na p4 v pohode s giga ram...Dneska to ma i nejaky moduly takze pokud neprekopete kernel tak je to stejne nenazrany tak jako VIDLE! Pripad windows embedded na kterych tuplem nebezi to samy co na profesionalech nebo homkach a proto jede jak ma... Tyhle clanky sou fakt tak ani ne pro toho mokryho pubertaka, protoze ten si toho muze zjistit vic...
0/0
3.4.2014 9:28
Foto

Theondrap

...
Nevím do jaké kategorie se řadíte vy, ale když argumentujete Ubuntu, v kontextu bankomatů, tak to asi ani nechci vědět. Doporučuji vám studium architektury OS, abyste věděl ten zásadní rozdíl mezi Lin a Win .. hledejte pojem MicroKernel vs Monolitické jádro. A potom zde můžete ztrapňovat autora ;)
0/0
5.4.2014 9:25
Foto

Jenicek

Cože? Linux microkernel?
Tuhle revoluci jsem asi nezaznamenal, budu se muset dovzdělat...
0/0
5.4.2014 17:49
Foto

Theo

Mikrokrenely
Obávám se, že při studiu obou systému nenarazíte na mikrokernel ani u jednoho z nich. Oba jsou "monolitické" a modulární (tj. lze jim za běhu zavést kód). Hlavní rozdíly bych hledal spíše v oblasti způsobu práce s pamětí, způsobu organizace dat na disku (což je ovšem především v případě Linuxu otázka zavedeného modulu jádra, resp. přeložené podpory), způsobu řízení procesů a podobně. Pokud chcete mluvit o na nějakých mikrokernelových systémech, pak bych na vašem místě zmiňoval spíše DragonflyBSD, GNU Hurd, nebo Plan9. Ani jeden z těchto systémů však nebude příliš vhodný pro běh na ATM :)
0/0
5.4.2014 20:37
Foto

S92u74p90r49a61b77o21l35a78k 44Z 53B88o86l75e83s34t97i 7365327975903

vubec
by neusetrila ani halir, protoze cena za kterou by se to instalovalo a servisovalo by 10x v nasich podminkach prevysila i cenu soucasne majkrosoftu..v Cesku nelze usetrit lze jen dobyvat vetsi a vetsi cifry pri kradezich jako dobyvani vyssich a vyssich vrcholku hor...je to narodni sport, co se tyce IT tak zejmena
0/0
3.4.2014 9:21
Foto

S12u93p55r83a85b12o25l41a46k 31Z 41B63o56l66e86s24t17i 7165117345943

Cesko
je presne ten narod, kterymu si rika co ma delat ani nevi proc, tady neprosel takovej divokej vyvoj v elektronickym kradeni, protoze cesky zlodeji sou lini a blby a uz jim ani nevadi, ze de videt, ze kradou tady to je joo jina trida(dotace atd.)Takze vetsina veci co chodi ze zahranici uz chodi prave stema prvkama pres velky korporace (lakmusovej papirek je amerika a britanie) a pitomi cesi to ani nevi, to samy problem RFID karet, ktery uprimne receno trpi nedostatky,ze nekdo odfiltruje komunikaci a o5 vam nevybere pul uctu, protoze kdyby se o to pokusil banka hned vola klientovi...
0/0
3.4.2014 9:18
Foto

S67u97p64r72a24b81o93l88a68k 28Z 23B92o11l72e96s92t77i 7915197205473

to je fakt
KONEC a naco pro PANA POTREBUJETE AKTUALIZOVAT bankomat?Aha pardon, aby byl kompatibilni se zbytkem podnikove site potom nechapu kde je ta vulnerabilita?Fakt nechapu jak muzete utocit primo na bankomat? Tohle je demagogie opravdu tezka. U nas 2 vyrobci NCR a WincorNixdorf nikomu se nepodarilo bankomat z tohodle hlediska prolomit no proc asi JAK TAM ASI STRCITE FLASHKU nebo se nanej dostanete do nejake vnitrni site banky? TO je opravdu konec...Ti co o tom neco vi, ze vetsinou se kradou piny a musi karta projet falesnou cteckou ktera dumpne 2 vrstvu karty coz uz taky neplati protoze vetsina jich je smartcard s vlastnim cipem (ktery se chova jako cpu s asymetrickych sifrovanim).Na bankomaty se pridelavaj prvky, ktery kradou identitu a kopirujou pin code tam muzete mit treba Archlinux je to jedno u bankomatu se zabezpecuje to, aby nanej nesli nainstalovat prave ty prvky charakteru keyloggeru fyzickych to znamena ruznych folii, webkamer a podobnych veci, ktery na kratkou vzdalenost potom odesilaj do ghosta a ten prenasi signal dal na stanici, kde uz utocnik sbira informace, nasledne udelat duplikat kreditky a diky pinu, kterej ocumel de vesele vybirat do ATMka s linuxem :D. Jenze stejne pokud udela utocnik transakci vetsi nez X tak banka vola poplach nebo vybere nekde v rusku tak banka bije na poplach v dnesni dobe je tohle passeeee...proberte se...IT expert ja padnu
0/0
3.4.2014 9:13
Foto

Krtekub

Já používám Linux
již 5 let a naprostá spokojenos, jede i na slapším hardware. Kdyby to zavedla naše státní správa to by se ušetřilo miliard. Ovšem jsou v tom velké peníze.
0/0
3.4.2014 8:28
Foto

Cermans

Bylo by to zajímavé z metodologického hlediska.
Pro mě by to byl signál , že i skutečně masivní PR dokáže kvalita porazit. Docela optimistické. Uvidímě jestli to Windows nepřeplatí.
0/0
3.4.2014 7:04
Foto

Czlars

Ale kdeže..
..stejně jako PR nemělo vliv na použití WXP v bankomatech dříve, nebude ho mít ani teď. Je to čistě jen otázkou podpory výrobce ATM. Před WXP jsem vídával bankomaty s WNT, ba dokonce i s W95, dávné verze běžely (stejně jako mnoho realtime aplikací do dnešních dnů) pod různými verzemi DOS. Výrobce má aplikaci odladěnou na konkrétní platformě, vývojáře, kteří pro tuto platformu vyvíjí kód a servisní tým, který tuto platformu umí spravovat. Případné úspory v nákladech na operační systém je potřeba zvažovat v kontextu ceny přeškolení zaměstnanců a přepsání aplikací. Kvalita v tom samozřejmě svou roli hraje, PR už tolik ne.
0/0
9.4.2014 15:01