Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Bez Janouška nemohl Žaluda svoji pozici udržet, míní Jančura

Česko

  16:00
PRAHA - Na začátku letošního roku žádal odvolání šéfa Českých drah (ČD) Petra Žaludy, v úterý se přání majitele konkurenčního Regiojetu Radima Jančury vyplnilo. Jeho rival podle něj musel skončit kvůli oslabení vlivu lobbisty Romana Janouška, který do čela drah Žaludu dosadil a držel ho tam.

Radim Jančura foto: Lidové noviny

Lidovky.cz: Jak vnímáte bleskové odvolání představenstva ČD v čele s ředitelem Žaludou?
Myslím si, že je to správný krok. Kdyby ho neodvolal pan Žák, udělal by to kdokoliv jiný, neboť pan Žaluda ztratil vliv. Do čela ČD byl instalován za éry ministra Řebíčka panem Janouškem. Když padla vláda a začal hon na Rittiga a Janouška, bylo jasné, že Žaluda už svoji pozici neudrží.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Neměla ale takto významná změna proběhnout za vlády ministra s důvěrou sněmovny?
Tohle není politická, ale manažerská věc. Mluvilo se dokonce o tom, že pan Žaluda si uplatil dozorčí radu a byla tak pouze loutková. Kdyby k tomu převratu nedošlo, byl by tam dalších x let. A celý poslední rok probíhal boj mezi majitelem ČD, tedy státem, a panem Žaludou.

Lidovky.cz: Co máte na mysli?
On doslova odmítal poslechnout ministerstvo dopravy, a to ho nebylo schopno přimět k celé řadě věcí, například k podpisu smlouvy na uznávání cestovních dokladů. Dráhy se k ní přitom zavázaly. Žaluda prostě věděl, že může majiteli říct, ať si trhne, a majitel neměl jinou šanci, než si opravdu trhnout. Až nyní přišel někdo, kdo "má koule", odvolal dozorčí radu a nastavil ve firmě pořádek. Stát doposud manažersky selhával.

Žaluda prý lhal

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda (vlevo) a majitel společnosti Student Agency Radim Jančura byli hosty nedělního diskusního pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

Podle Jančury Žaluda lhal, když uváděl, že České dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy vlaku. Podle RegioJetu totiž dotace v roce 2012 na této trati dostávaly 223 korun, což dopravce dopočítal na základě podkladů z roku 2010, které získal od ministerstva dopravy. Jančura žádal ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby Žaludu odvolal.

Lidovky.cz:  S panem Žaludou jste byli nesmiřitelnými rivaly, našel byste na jeho vedení ČD něco pozitivního?
Z našich veřejných peněz dostal do železnice o 4 miliardy korun navíc, z 8,5 miliardy se dotace zvýšily na 12,5. Tím pomohl železnici. Některá média ještě tvrdí, že uměl vyjít s odboráři. Pravda je, že jeho odbory nezastupovaly zaměstnance ČD, ale bojovaly za pana Žaludu. To ale není plus, on si odbory vlastně koupil, místo z poplatků žily z platu ČD.

Hodně investoval do nových vlaků, jenže když investujete, musíte mít byznys plán a vědět, že nakonec se peníze uspoří. On investoval, často neprůhledně, obrovské peníze, ale mělo to minimální vliv na příjem z jízdného. Takže odpisy jsou výrazně vyšší než příjem z jízdného, tedy s kvalitou nerostly počty cestujících. To je velmi nebezpečné. 

Lidovky.cz:  Vy se tedy shodujete s důvody odvolání uvedenými ministrem Žákem?
Ano.

Lidovky.cz:  Nemůže to být ale také pomsta pana ministra, který už se Žaludu jednou pokusil odvolat?
On zná firmu velmi dobře, pracoval tam jako inspektor a byl šéfem dozorčí rady, takže viděl hospodaření ČD a snažil se tam udělat pořádek. Že se mu to podařilo až napodruhé, je jiná věc.

Žaluda dostane zlatý padák 12 milionů

Jako odstupné dostane odvolaný ředitel ČD Petr Žaluda 24 měsíčních platů. Vzhledem k tomu, že jeho měsíční mzda činila 500 tisíc korun, přijde si na 12 milionů korun.

Lidovky.cz:  Jaká je podle vás naopak jeho největší Žaludova chyba?
On ČD zadusil, jsou předlužené, Cargo loni prodělalo 2 miliardy, osobní doprava 830 milionů (Loni ztráta z osobní dopravy překročila podle výroční zprávy půl miliardy korun, pozn. red.). Jedinou šancí, jak přežívat dál, bylo blokovat tendry, protože se do nich dráhy nemohly přihlašovat, neměly totiž na nové vlaky. On se měl připravit na nové tendry, které Evropa vyžaduje. Místo toho nakupuje nesmyslné vlaky Railjet, které budou stejným problémem jako Pendolino, dalších 30 let budou prodělávat.

Lidovky.cz:  Znáte nového ředitele Dalibora Zeleného, co od něj a nového vedení očekáváte?
Ne, pan Zelený byl šéfem ČD v době, kdy jsem ještě nevěděl, že budu mít žluté autobusy. Měl by ale zjistit, kde ČD prodělávají a začít to řešit. Bude muset ukázat, že je schopen dráhy stabilizovat. Pan Žaluda mluvil pořád o provozním zisku, jak ho navýšil o 400 milionů. To vypadá nádherně, že se topí v penězích. Ale to je nesmyslná cifra, která nemá s ekonomikou podniku nic společného. On měl uvést zisk, který byl dramaticky záporný.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!