Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Bezpečný odstup od cyklisty neumíme změřit, reaguje šéf dopraváků na novelu. Podle poslance ale nejde o centimetry

Řidiči by měli díky poslanci schválené novele nově dodržovat při předjíždění cyklistů minimální odstup 1,5 metru, v místech, kde platí „třicítka“, pak jeden metr. Šéf dopravní policie ale tvrdí, že takový manévr nelze zaznamenat. Možnost legálně přejet autem „plnou“ čáru při předjíždění cyklistů, kterou policie označuje za zásadní, z novely nakonec vypadla. Podle iniciátorů zákona ale není rozhodnutí definitivní: na změnu se zkusí jít skrze úpravy v prováděcí vyhlášce, místo v zákoně.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Vždy se snažím předjet cyklistu tak, abych ho neohrozil. Nikdy nestuduji jestli je můj odstup 0,5 nebo 1,5 metrů. Ono se to z auta těžko odhaduje. Jediné řešení by bylo mít vysunutou tyč 1,5 metrů do strany. Pokud tyč praští cyklistu do hlavy, jel jsem noc blízko, pokud ne, bylo to akorát. Jinak to celé považuji jen za zviditelnění pana Dolínka. A pokud se chce někdo dívat na zahraničí, potom by se měl zajímat jak jsou tam cyklisté ohleduplní k motoristům a naopak. Ohleduplnost lidí do zákona nedostanete i kdybyste se na hlavu postavili a chodili mezi nimi s metrem.

0 0
možnosti

Bodejť by to někdo uměl. Je to jen pokus o zviditelnění nějakého poslance Dolínka z ČSSD.

0 0
možnosti
Foto

M27a37r63e28k 56H55u68r30t

18. 4. 2021 13:38

Uplne vyhozeny cas a penize za naprostou blbost. Dolínek si tvori pomníček protoze se do parlamentu uz nikdy nedostane.

0 0
možnosti

Třeba TROLEJBUS ale nemá desetimetrový "šráky" aby kličkoval 1,5 metru od cyglisty, co zas kličkuje na galuskáči mezi kanály...

0 0
možnosti

Doufám, že po volbách půjdou Dolínci se svým socanským spolkem do zapomnění (abych to napsal slušně). S Venezuelou a Valachovou včetně. Škod tady napáchali dostatek. Např. bilionový fotovltaický tunel.

0 0
možnosti

5. Povinné přilby pro dospělé cyklisty nejsou alternativou bezpečného odstupu. Přilba sice může snížit riziko některých úrazů hlavy, samotné nehodě však nijak nezabrání. Pokud nezakážeme silniční cyklistiku, potřebujeme bezpečný odstup. Je na nás, jestli se vydáme cestou zákazů a represí, nebo cestou vzájemného respektu.

6. Cyklostezky nejsou všude ani pro každého. Na 55 732 kilometrů silnic v České republice připadá pouhých 1 503 kilometrů cyklostezek. Ty často přitom primárně slouží jako chodníky a každých pár desítek metrů je přerušují vjezdy na sousedící pozemky. Chodci a cyklisté ani podle stávající zákonné úpravy nejsou povinni užít stezky pro chodce a cyklisty. Cyklisté tak mohou legálně užít i silnici a chodci chodník na protější straně vozovky. K neužití stezky mohou mít řadu dobrých důvodů, především vlastní bezpečnost.

0 0
možnosti

Každému rozumnému člověku je jasné, že cyklista na silnici nepatří. Silnice nebyly stavěny pro kola, ale pro automogilovou dopravu. Je to stejný nesmysl, jako by si cyklomagoři udělali šlapací drezíny a jezdili po železnici.

0 0
možnosti

3. Vymahatelnost zákona se posílí, smysl je však především edukativní a preventivní. Česká dopravní policie dnes bezpečný odstup vůbec neřeší, dokud nedojde k tragické nehodě. Policie totiž neví, jaká vzdálenost je bezpečná. Až smrt či vážné zranění cyklisty postaví najisto, že odstup dostatečný nebyl. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý nepochopitelně odmítá definici konkrétní vzdálenosti odstupu 1,5 metru, protože ji údajně nemůže změřit – aniž by si zjistil, jakým způsobem policie v zahraničí bezpečný odstup kontroluje a vymáhá. K prokázání přestupku stačí kamerový záznam. Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry, ale postihují se pouze jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění.

4. Doporučení chovat se ohleduplně nestačí. Snad všichni si uvědomujeme, že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost v obci 50 km/h, protože každý může mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je

0 0
možnosti

1. Neexistuje žádný důvod, proč by bezpečný odstup při předjíždění cyklisty u nás nemohl fungovat tak, jako funguje v zahraničí. Obdobná úprava platí například v Německu, Francii, Španělsku, Portugalsku a Belgii.

2. Dodržování bezpečného odstupu nehrozí žádnou dopravní katastrofou ani na úzkých komunikacích. Stačí nahlédnout do zahraničí, kde se při obdobné šíři komunikací žádný černý scénář nekonal. Tam, kde se mohou vyhnout dva automobily, je dost místa na předjetí cyklisty s bezpečným odstupem. Podle platné normy je minimální šířka vozovky s nízkým provozem 5,5 metru, běžně však 6,5 metru a více. Naopak tam, kde se dva automobily vyhnout nemůžou, nelze ani cyklistu bezpečně předjet. Zcela výjimečně lze navrhnout i obousměrnou vozovku o šířce 3,5 metru. Všechna vozidla musejí jet za sebou, dokud nedojedou k výhybně. Výhybny musejí být každých 80 až 100 metrů. Podstata dodržování bezpečného odstupu spočívá v tom, že na běžné venkovské silnici není možné cyklistu předjet v okamžiku,

0 0
možnosti

Nejdříve by si měli mnozí " cyklisti "/sebevrazi, zamést před vlastním prahem. Dá říci o nich, že jak agresivně se chovají za volantem, stejně tak se chovají kdekoliv na kole.

0 0
možnosti