Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Blažek: Metrostav by kvůli nehodám v tunelu neměl stavět metro

Česko

  15:06
PRAHA - Pražští radní se v pátek zabývali zprávou o nehodě při ražbě tunelu Blanka, kterou jim o den dříve předložila společnost Metrostav. Radní jsou ze zprávy naštvaní a po firmě chtějí do úterý vypracovat podrobnější verzi. První náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) LN sdělil, že pokud se dokáže selhání společnosti, neměl by Metrostav ve výstavbě pokračovat a navíc by se už více neměl podílet ani na stavbě metra.

Zprava primátor Prahy Pavel Bém a jeho první náměstek Rudolf Blažek foto: ČTK

LN: Jaká byla reakce Rady hlavního města Prahy na zprávu firmy Metrostav o úterní nehodě při ražbě tunelu Blanka?

Všichni radní včele se mnou a panem primátorem byly velmi nespokojení s tou zprávou. Znepokojení jsme už od úterý. Ta situace je skutečně vážná. Jestliže dodavatel stavby s takovým jménem, jako je Metrostav, který v Praze stavěl metro a má stavět další prodloužení trasy metra A, je zhotovitelem stavby, kde se už potřetí propadl tunel, tak to je samozřejmě velmi znepokojivé. Jsem velmi rozladěn, že se někomu podaří během dvou let vytvořit třetí problém. Kdyby to byla první stavba nebo nějaká atypická stavba, to ale tak není. Speciálně společnost Metrostav je navíc firma, která má vysoké renomé, takže to není náhoda. Náhody se dějí, ale ne tři během dvou let.

Čtěte také

LN: Co přesně se ve zprávě radě nelíbilo?

Zpráva byla v podstatě popisná a bylo tam popsáno to, co se stalo. Dvoustránková zpráva za 72 hodin o tom, co se stalo, je sice pěkná, ale nebylo tam vůbec nic řečeno z hlediska vyvození i jakékoliv hypotetické odpovědnosti, respektive garancí, které budou dány veřejnosti a samozřejmě městu, které je investorem stavby. Chybělo tam alespoň několik pravděpodobných verzí, kdo vlastně a co tu nehodu způsobilo. Zda to byl lidský faktor, systémová chyba. A hlavně tam vůbec nebylo řečeno, co bude dál. Tam bylo pouze řečeno, jak se ten zával bude řešit, ale nebylo tam řečeno, jaké termíny se odhadují, co se bude dít dál, jaké je možné postavit garance, jak je možné ujistit veřejnost, že když stavba bude pokračovat, že se to znovu nestane. Jaké jsou garance toho, že se to nestane v současné době tam, kde je vyražený ten tunel. Protože toto tam nebylo, tak pro mě ta zpráva je naprosto nedostatečná.

LN: Měla by firma Metrostav pokračovat ve stavbě tunelu Blanka?

Za mne říkám, pokud Metrostav nevysvětlí nade vší pochybnost, že on, respektive ostatní spolupracující subjekty, jako je projektová firma, stejně jako je firma, která zkoumala geologické podloží, že to skutečně není jejich vina, ať lidská, nebo systémová ze strany této společnosti, tak já jsem rozhodnut vypovědět spolupráci se společností Metrostav, a to nejenom u tunelu Blanka.

LN: Takže by se to vypovězení spolupráce týkalo i stavby metra?

No samozřejmě. Jestliže se společnosti při stavbě takhle zásadní dopravní stavby a takového tunelu v centru města, což mimo jiné je i trasa metra, v průběhu dvou let propadne stavba třikrát, tak není v mém případě o čem hovořit. Já jsem opravdu šokován z toho, že firma, která se jmenuje Metrostav, která v Praze byla dominantním dodavatelem metra do této chvíli, stavěla obrovskou spoustu tunelů po celé zemi a je skutečně lídrem na trhu mezi pražskými firmami, má takové komplikace.

Pavel Bém na tiskové konferenci k tunelu Blanka

LN: Pakliže by se ukázalo, že to nebyla chyba dodavatelské společnosti a nedalo se propadu předejít, mělo by i v takovém případě město vypovědět společnosti Metrostav smlouvu?

Metrostav určitě nese finanční zátěž, která bude spočívat v tom, že se musí napravit vzniklá škoda. Se společností Metrostav o tom diskuze není. Jiná věc je, že tam je dvě stě metrů, které je třeba prorazit a vzhledem k tomu, že tam je celá technologie a podobně, tak pokud nenesou vinu, měli by to dorazit. Ale to musí být v nějakém čase, jestliže báňský úřad hovoří o tom, že dva měsíce bude něco zkoumat, tak zastavit ražbu minimálně na dva měsíce je nutnost, ale aby stavba byla zastavena na rok, na dva, je samozřejmě nemožné.

Čtěte také


LN: Objevily se názory, že by měla být stavba tunelu úplně zastavena. Souhlasíte s tím?

Ne, to je nesmysl. Stavba, která už stála tolik peněz, která je součástí městského okruhu, samozřejmě musí být dostavěna. Ta stavba se musí dokončit právě proto, že způsobuje obrovské spousty dopravních omezení a znepříjemňuje život desetitisícům lidí, kteří bydlí na Praze 6 a jsou tou stavbou dotčeni. Takže není možné zastavit stavbu jenom proto, že se to někomu líbí. Je ale potřeba zagarantovat, že už se to nikdy opakovat nebude, že tam bude skutečně kvalifikovaně tunel doražen a že samozřejmě budou vyvozeny sankce vůči těm, kteří to způsobili.

LN: Rada Prahy se dohodla na tom, aby nějaká česká nezávislá odborná firma vypracovala posudek na stavbu. Zastupitelka Petra Kolínská (SZ) ale navrhovala, že by posudek měla vypracovat spíše zahraniční firma kvůli větší nezávislosti společnosti. K jakému názoru se kloníte vy?

Já jsem přesvědčen, že v této chvíli je pro mě klíčové, aby to byla skutečně renomovaná společnost, dokážu si představit ČVUT, vysokou školu nebo nějakou akademickou instituci. Nemá smysl v tuto chvíli spekulovat o tom, kdo je závislý, nezávislý. Podstatné je, aby to byl někdo, kdo s tou stavbou nemá nic společného, kdo nemá nic společného se společností Metrostav, nemá nic společného s městem, aby byl skutečně nezávislý a současně renomovaný.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...