Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Boj o pořady. ČT ztrácí diváky

Česko

PRAHA V České televizi nebylo nikdy tolik nervozity kvůli poklesu sledovanosti jako nyní. Generálnímu řediteli Jiřímu Janečkovi špatná čísla z peoplemetrových měření vadí a chce je změnit. V programu tak může do budoucna přibýt víc odlehčených a líbivých pořadů. Ty totiž patří ve veřejnoprávní televizi mezi nejsledovanější.

Programová ředitelka ČT Kateřina Fričová dostala v polovině června od ředitele Janečka těžký úkol: vymyslet, jak zastavit klesající sledovanost celoplošných kanálů ČT1 a ČT2. „V tuto chvíli jsme na tom podobně jako jiné televize veřejné služby v Evropě. Ambice máme ale poněkud větší,“ řekl LN mluvčí ČT Ladislav Šticha.

Na Kavčích horách se tak šíří nervozita z toho, jaké pořady se schválí na další rok do programového schématu. A o všech nových pořadech, které se naplánují do vysílání, chce mít přesný přehled i samotný Janeček. Jak konkrétně bude ČT proti nepříznivému trendu postupovat, zatím nechce říct. Možný směr cesty se ale dá vyčíst z toho, jaké pořady patří v ČT k nejsledovanějším. Například Pošta pro tebe, Všechnopárty. Také seriály v pondělí večer mívají pravidelně přes milion diváků.

Sama ČT přitom přiznává, že to nejsou ty stoprocentně veřejnoprávní pořady. Televize se tak kvůli sledovanosti může zamotat do letitého problému: aby se na ni lidé dívali, přidá do programu víc odlehčených pořadů. Poté se na ni ale často sesype kritika veřejnosti i politků za to, že není dost veřejnoprávní.

„Česká televize není jediná, která se s poklesem sledovanosti potýká. Je to obecnější trend i v okolních zemích,“ říká mediální odborník Štěpán Wolde ze společnosti Media One.

Budoucí cestu ČT by mohla naznačit i její restrukturalizace, kterou ředitel Janeček rozjel letos v dubnu. Každý kanál má totiž mít svého šéfa a první dva kanály se tak zřejmě budou víc specializovat - jednička by měla být zaměřena na širší publikum, ČT2 by měla být spíše kulturní, s pořady pro menšiny nebo dokumenty. Napovídat by tomu mohlo i rozdělení vedoucích pozic: ČT1 povede Radan Dolejš, který dělal dramaturga na TV Nova, dvojku má vést současná programová ředitelka Fričová.

Podobně jako ČT jsou na tom i další televize v Česku. Pokles sledovanosti trápí i televize Novu nebo Primu. „Sledovanost v prvním čtvrtletí letošního roku poklesla na 96% hodnoty ze začátku roku 2009," řekla mluvčí TV Prima Jana Kocová. Pokles byl tedy podobný jako u TV Nova nebo ČT.

Diváky velkým televizím ubírají nové digitální kanály. Doba, kdy si většina rodin mohla při večerním sledování televize vybrat ze čtyř kanálů, je už dávno pryč. Podle dat Asociace televizních organizací přijímaly v prvních třech měsících letošního roku téměř tři čtvrtiny domácností digitální televizní signál. „Přináší to samozřejmě větší nabídku stanic a čas diváků se mezi ně rozděluje,“ vysvětluje Jan Mazal ze společnosti Mediaresearch.

Hlavní šancí, jak do budoucna přežít, však je pro televize zřizování specializovaných digitálních kanálů, jako je ČT24, Prima Cool nebo Nova Cinema. „To je rozumný postup, jak něco s odlivem diváků dělat, tedy kromě masové televize si vytvářet i cílené kanály,“ uzavírá Wolde.

Autor: