Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Britské publikum uvidí bezdomovce z pražského hřbitova

Kultura

  15:00
PRAHA - Časosběrný dokument Láska v hrobě Davida Vondráčka vybral Britský filmový institut na Londýnský filmový festival a na Dokumentární festival o lidských právech ve skotském Glasgow.

Láska v hrobě, dokument režiséra Davida Vondráčka foto: Reprofoto

Zařazení do programu prestižního londýnského festivalu navazuje mimo jiné na vítěznou účast filmu Láska v hrobě na festivalu nezávislého filmu RIFF v Římě. Dokument také zvítězil v sekci dokumentů na Finále Plzeň, připomněl mluvčí projektu Jiří Sedlák.

Snímek o soužití třiatřicetileté bývalé prostitutky Jany a padesátiletého nezaměstnaného zedníka Jana vznikal se skromnými prostředky v letech 2007 až 2011. Sleduje bezdomovecký pár od zařizování společného bydlení v hrobce na německém evangelickém hřbitově v Praze-Strašnicích přes nucené vystěhování, život na ulici až po rozchod a smrt jednoho z protagonistů.

Do českých kin přijde dokument Láska v hrobě 29. listopadu. Od svého dokončení byl ale již uveden na mnoha projekcích spojených s besedami, kde vyvolává velké reakce. Režiséra Davida Vondráčka prý překvapilo, že ještě nezažil negativní ohlas. "Diváci jsou většinou fascinováni. Berou ho jednoduše jako film se vším všudy - jako příběh Romea a Julie na dně," podotkl.

Život v předtuše smrti

Na ústřední dvojici se David Vondráček podle svých slov zaměřil intuitivně. "Jako by oba žili v předtuše vlastní smrti - a já se chtěl pokusit jít až na tu nejnaturalističtější vrstvu jejich sbližování. Tím je to asi neobvyklé i pro diváky, kteří většinou příběhy s až tak mezními situacemi nejsou zvyklí vídat," dodal.

Filmaři pracovali s minimem finančních prostředků a bez špičkového vybavení. Nedokonalá technika se však nakonec ukázala také jako výhoda. "Pracovali jsme s malinkou kamerou, která dneska stojí v bazaru pět stovek, a dostali jsme se s ní až do hrobu," líčí Vondráček.

Z obou hrdinů se nakonec stali kamarádi filmařů. „Cítili jsme určitou potřebu jim pomáhat. I když jsme zároveň měli nastavenou etickou hranici, že doopravdy zasáhneme, až kdyby šlo o život nebo ztrátu zdraví,“ říká režisér.

Autor: