"Buena Vista Social Club tu zůstane," citovala agentura AFP jednoho z jejích zakladatelů Amadita Valdése, podle kterého je potřeba, aby "mladé generace převzaly dědictví, které jim necháváme".
Skupina hrála tento týden před asi 400 studenty havanské Národní umělecké školy, odkud vzešlo mnoho kubánských hudebníků, mezi nimi i dcera třiašedesátiletého Valdése Idania. Ta skupinu doplnila už před sedmi lety jako zpěvačka. "Myslím, že tento projekt nikdy neskončí, my jako štafeta děláme vše, aby to pokračovalo," řekla.
Koncert byl zároveň příležitostí vzdát poctu šesti původním členům kapely, kteří v posledních letech zemřeli. Byli to zpěvák a kytarista Compay Segundo, další zpěváci Ibrahim Ferrer, Manuel Licea a Pío Leyva (rovněž skladatel), klavírista Rubén González a kontrabasista Orlando "Cachaíto" López.
"I když fyzicky odcházejí, hudebně s námi zůstávají," řekla zpěvácká hvězda skupina Omara Portuondová, která si i v 79 letech zachovává mocný a harmonický hlas, díky němuž loni získala v USA velmi prestižní hudební cenu Grammy Latino.
Zlatý věk kubánské hudby
Projekt Buena Vista Social Club umožnil v 90. letech nový začátek kariéry pro často zapomenuté hudebníky "zlatého věku" kubánské hudby, tedy 40. a 50. let, a znovu vzbudil zájem o tradiční kubánské rytmy jako guaracha a guajira. Tito veteráni tehdy nahráli tři desky, z nichž jedna získala v roce 1998 cenu Grammy za nejlepší album tradiční hudby.
Slávu jim ale zajistil hlavně Wendersův dokumentární film z téhož roku. Ve filmu jsou i záběry z jednoho ze dvou vystoupení skupiny ve známé Carnegie Hall v New Yorku. V Havaně přitom podle AFP hrála skupina v původním složení jen jednou - v roce 1999 v Divadle Karla Marxe.
Dnes někteří muzikanti z Buena Vista - ne vždy titíž a často bez Omary Portuondové (které se pasáž o desetiletích zapomnění netýká) - dávají koncerty ve velkých havanských hotelích k potěše zahraničních turistů.