Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Byla to „soulová“ záležitost

Česko

Inscenace Havlova Odcházení v režii Davida Radoka si své první zahraniční uvedení odbyla v exotických podmínkách jihokorejského Soulu. Podle režiséra publikum hru přijalo s velkým pochopením pro politické intriky, o nichž autor tak trefně píše.

PRAHA/SOUL Inscenace pražského Divadla Archa se do Soulu dostala díky současnému prezidentovi Mezinárodního sdružení divadelních kritiků AICT/IATC. Profesor na soulské univerzitě Yun-Cheol Kim nedávno Prahu navštívil a zhlédl tu několik divadelních představení včetně Odcházení v Arše. To ho velice zaujalo a upozornil na inscenaci šéfa LG Arts Center v Soulu, což je velkoryse koncipované kulturní centrum, které vybudovala známá elektronická firma. Soubor, který vznikl ad hoc a tvoří jej významní čeští herci jako Jan Tříska, Zuzana Stivínová, Vlasta Chramostová, Ivan řezáč či Josef Skopeček, odletěl do Jižní Koreje na týden a v jejím hlavním městě sehrál celkem tři představení.

Všichni přes osmdesát poletí byznys třídou Davida Radoka zájem korejské strany překvapil a přiznává, že měl velké pochybnosti o tom, zda se inscenaci podaří do tak kulturně odlišného prostředí přenést. „V první chvíli mi to přišlo jako naprostá šílenost. Vysvětloval jsem řediteli LG Centra, že to bude strašně komplikované, že v souboru máme několik herců přes osmdesát let a letět do Soulu není jako se sebrat a odjet do Brna,“ vysvětluje Radok. „Také jsem mu říkal, že inscenace není příliš vizuálně atraktivní a hra je napojená na konkrétní zkušenosti autora. Snažil jsem se mu naznačit, že se potýká s problémy, které rezonují u nás, ale nemusejí být srozumitelné v Koreji. On ale byl opačného názoru a nic ho neodradilo, ani když jsem řekl, že všichni, kterým je přes osmdesát, musí letět byznys třídou. Nakonec se ovšem ukázalo, že jsem se mýlil já.“

Inscenace měla velký ohlas – představení se hrálo třikrát a hlediště, které má přes tisícovku míst, bylo pokaždé téměř vyprodané. LG Arts Center je dnes už světově proslulý stánek, jehož program kompletně financuje firma LG, případně další sponzoři. A hostují tam významné osobnosti současného divadla, v poslední době tu přivítali například Petera Brooka či Lva Dodina, před svou smrtí tu vystoupila i Pina Bausch.

Odcházení se hrálo v češtině s korejskými titulky. „Překvapilo mě, že odkazy na Čechova nebo Shakespeara, které v Odcházení jsou, měly živější odezvu než doma. Diváci se výborně orientovali, vysloveně bouřlivé pak byly reakce na autorské komentáře, které v inscenaci živě namluvil sám Václav Havel. To se obecenstvu ohromně líbilo, možná i proto, že zcizující efekt příliš neznají nebo nepoužívají,“ líčí Radok zaujetí korejských diváků a dodává, že věkový průměr byl spíš nižší a publikum tvořili hlavně dvacátníci třicátníci. Režisér měl také možnost promluvit si s několika divadelními kritiky a dozvěděl se, že v Koreji se do divadla chodí hodně. „Pokud jde o Asii, mám zkušenosti jenom z Japonska, ale řekl bych, že Korejci jsou hodně otevření. A výborně chápali podstatu všech narážek ve hře, které se týkají politických machinací a intrik. Mají podobné problémy s korupcí a klientelismem – zrovna teď mají ministra, který byl prezidentův kamarád. No a jejich bývalý prezident skočil kvůli úplatkářské aféře ze skály, takže když se ve hře říká, že Riegrova přítelkyně Irena skočila ze skály, diváci opět reagovali nadšeně, ale to je takové kouzlo nechtěného.“ Korejský překladatel z DAMU U příležitosti hostování Archy v Soulu vydalo LG Arts Center text Odcházení také knižně. Publikace, která vyšla za podpory Českého velvyslanectví v Korejské republice, je zároveň prvním knižním vydáním této verze divadelní hry, tak jak ji autor upravil pro Divadlo Archa. Hru do korejštiny přeložil divadelní režisér a dramatik Shin Ho, který je absolventem pražské DAMU.

Inscenace, která letos v lednu oslavila již svou 60. reprízu a hraje se v blocích, se do Archy vrátí opět v červnu 2010. Vstupenky na deset letních repríz už jsou v předprodeji v pokladně Divadla Archa. Bohužel zatím nebyl pořízen profesionální filmový záznam inscenace, k dispozici je jen pracovní verze pro potřeby divadla. Podle Radoka se momentálně o novém natáčení jedná, ale bližší informace zatím nemá.

Autor: