Z 19 tisíc propuštěných pracovníků bylo 11 tisíc kmenových zaměstnanců, osm tisíc tvořili agenturní pracovníci. Počet zaměstnanců v autoprůmyslu tak podle údajů sdružení poklesl na 109 500.
To podle prezidenta sdružení Martina Jahna není zas tak špatný výsledek. Český autoprůmysl se podle něj s krizí vypořádal ještě docela dobře. "Škoda Auto, TPCA a Hyundai i dodavatelé výrazně profitovali z evropského šrotovného, a proto ten dopad včetně propouštění nebyl tak tragický, jak se původně očekávalo," řekl Jahn.
Většině firem se podle něj povedlo vyrovnat výpadky výroby ze začátku roku snižováním nákladů a nikoliv jen propouštěním.
I přes šrotovné, které letos zavedlo 12 evropských zemí, se výroba osobních aut v Česku snížila v prvním pololetí o 11 procent. Celkem bylo vyrobeno 470 667 vozidel. Největší tuzemský výrobce Škoda Auto od ledna do června vyrobil 245 714 vozů, což je o 30 procent méně než ve stejném období loni. Škoda ale částečně čerpala z loňských zásob, a její prodej proto klesl jen o desetinu na 329 641 aut.
Zatímco výrobu vozidel ekonomická recese kvůli evropskému šrotovnému tolik nezasáhla, horší to bude s hospodařením výrobců aut. "Tržby tuzemských automobilek by letos měly klesnout až o desetinu. Všechny značky snížily ceny, zavedly akční modely, a proto na tom s tržbami nebudeme tak dobře jako s prodeji," uvedl Martin Jahn.
Nejpozitivnější vliv mělo na český autoprůmysl zavedení šrotovného v Německu a na Slovensku, to je ale již vyčerpáno. Přes náznaky oživení tak automobilky očekávají další dva těžké roky.
Více informací si přečtěte v pondělním vydání deníku