Svůj zrak si v rámci měření provedené platformou proměřilo 4298 lidí. Ukázalo se, že 71 procent z testovaných potřebuje korekci zraku, přičemž 46 procent z nich se tímto problémem nijak nezabývá nebo má nesprávnou korekci. Z měření dále vyplynulo, že 68 procent řidičů nebylo v uplynulém roce na oční kontrole a zhruba 53 procent z nich se domnívá, že má zrak v pořádku.
Vidíte skvěle? Možná si lžete. Nejdůležitější za volantem je zrak řidiče |
„Víme, že v roce 2017 došlo k 103 821 dopravním nehodám. Z toho téměř 5000 s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ uvedl v tiskové zprávě prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.
Zákonodárci proto aktuálně připravují novelu zákona o silničním provozu, která počítá se zavedením povinných kontrol zraku při výměně řidičského průkazu. „Musím zdůraznit, že nechceme zatěžovat ani lékaře, ani pacienty zbytečnou byrokracií, ale jde o prevenci dopravních nehod pro nás všechny, řidiče i neřidiče. Už jen při špatně naměřené půl dioptrie zaregistruje oko řidiče chodce místo z 200 metrů až ze 100, což znatelně snižuje možnost adekvátní reakce,“ dodal poslanec a předkladatel novely Jan Birke (ČSSD).
Řidiče možná čeká kontrola zraku při každé výměně průkazu. Sněmovna novelu nezamítla |
Birke podotkl, že má podporu ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Konečná podoba zákona však ještě jistá není, Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy řekl, že úřad bude spolu s dopravními odborníky teprve hledat výslednou podobu návrhu, aby příliš neobtěžoval řidiče. Jak časté kontroly budou nebo jakou budou mít formu tak zatím není zřejmé.
V současnosti jsou povinné zdravotní prohlídky, včetně kontroly zraku, pouze při žádostech o nový řidičský průkaz a po dovršení věku 65 let. Senioři starší 68 let pak musí zdravotní prohlídky podstupovat každé dva roky.