Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Aerolinie „drtí“ drahá ropa

Ekonomika

  7:43
PRAHA - Kromě úbytku prémiových pasažérů musí aerolinky bojovat i s rekordně drahou ropou. Ta je nutí zvyšovat palivové příplatky a pro ty z nich, které balancují na hraně krachu, by drahé palivo mohlo být poslední kapkou.

I ČSA přijdou o miliony foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Letecké společnosti kvůli ropě, jejíž cena se minulý týden poprvé vyšplhala nad 135 dolarů za barel, zažívají krušné časy. Pokud cena ropy v dohledné době nespadne, budou aerolinky odepisovat ze svého zisku stamiliony, a některé možná i zkrachují.

 „Dá se očekávat dopad do celoročního zisku firmy v řádu stamilionů,“ řekla Daniela Hupáková, mluvčí Českých aerolinií. Zda největší domácí letecká společnost ze svého původně plánovaného zisku téměř 400 milionů korun takovouto ztrátu skutečně odepíše, bude podle ní záležet na tom, zda se do konce roku cena ropy udrží na své stávající úrovni, nebo dokonce podraží.

 Pokud cena ropy neklesne, budou podle Hupákové domácí aerolinky nuceny přistoupit ke zdražení palivových příplatků. Ty v současnosti činí na evropských letech v průměru 22 eur a na mezikontinentálních 70 eur. Některé aerolinky již své palivové příplatky zvýšily. Například německá Lufthansa zvýšila v polovině května palivový příplatek na evropských letech o 4 eura na 21 eur a na transatlantických letech o 5 eur na 82 euro. Palivové příplatky k zájezdům zdražily tento týden i největší tuzemské cestovní kanceláře. CK Čedok, Fischer a Exim Tours tak zvýšily tento příplatek o 200 korun na 1990 korun.

 Ropa podle údajů Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) zdražila letecké pohonné hmoty od loňského března o 170 procent. Na konci letošního března se přitom cena ropy pohybovala kolem 110 dolarů za barel. Od té doby tedy podražila o dalších zhruba 25 dolarů na barel a odborníci očekávají další růst. „Je klidně možné, že se během dvou nebo tří měsíců cena ropy dostane až na 150 dolarů za barel,“ řekl Vladimír Pikora, analytik Next Finance.

Létá méně lidí, zájezdy jsou dražší
Aerolinky navíc trápí i úbytek pasažérů. Podle studie IATA zaznamenaly aerolinky v březnu největší úbytek cestujících první a business třídy za posledních pět let. Jejich počet klesl téměř o čtyři procenta. Vzhledem k tomu, že právě tito pasažéři jsou pro ziskovost leteckých přepravců klíčoví, nevypadá jejich blízká budoucnost právě růžově.

 „Rekordní cena ropy je metla na letecké společnosti. Ty budou mít kvůli tomu problémy a některé z nich to neustojí,“ domnívá se Pikora. Podle něj se nedá očekávat, že by se cena ropy snížila dříve, než začne posilovat dolar. To přitom odborníci očekávají nejdříve v druhé polovině letošního roku. Tím se letecké společnosti dostanou do začarovaného kruhu. „Zájem o létání klesá a bude klesat i nadále,“ řekl Pikora. Drahá ropa totiž bude i nadále nutit aerolinky zvyšovat palivové příplatky. To se promítne nejen do letenek, ale i do ceny charterových letů, a tím se zvýší i ceny zájezdů. To bude mít za následek další úbytek pasažérů - tím opět menší zisk pro letecké společnosti.

 Aerolinky se tedy snaží snižovat náklady a šetřit, kde se dá. Například ČSA již nakupují letadla s nižší spotřebou a stejný krok plánuje i Lufthansa. Německé nízkonákladové aerolinky Germanwings zase snížily letové kapacity a omezení letů nevyloučily ani ČSA.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!