Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Smartwings a ČSA žádají o odložení splatnosti dluhů. Využily k tomu ‚korozákon‘ Lex covid, lety neruší

Letadla skupiny Smartwings. foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA - Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Lety firmy neruší, uvedly v tiskové zprávě.
  16:22aktualizováno  17:50

Vyhlášení mimořádného moratoria má poskytnout Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň podle sdělení získají čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro věřitele, zaměstnance i cestující.

Stát se zaručí za půjčku pro Smartwings a ČSA. Prošly zkouškou, čeká se ještě na Číňany

Lex Covid je účinný od konce dubna, mimo jiné znemožňuje do konce srpna podání insolvenčních návrhů. Kvůli ochraně před individuálním vymáhání dluhů formou exekuce pak zavádí mimořádné moratorium. Lze ho vyhlásit na dobu tří měsíců. Tuto dobu může insolvenční soud na návrh dlužníka poté prodloužit ještě o další tři. Návrh na mimořádné moratorium mohou firmy podat do 31. srpna. Návrh přitom není vázán na podání insolvenčního návrhu a zahájení insolvenčního řízení a nemusí s ním souhlasit nadpoloviční většina věřitelů.

Potřeba využití moratoria podle mluvčí Vladimíry Dufkové plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v letectví. Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí. Smartwings loni vykázaly zisk před zdaněním 183 milionů korun. ČSA v roce 2019 hospodařily se ziskem před zdaněním 79,2 milionu korun.

Smartwings nemají vyhráno

„Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních. Smartwings Group, stejně jako ostatní letecké společnosti, provádí restrukturalizaci vedoucí k úsporám a mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli,“ uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.

Podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy mimořádné moratorium neznamená, že podnik je pryč z „hrobníkovy lopaty“. „Je otázkou, zda má skupina Smartwings bez výrazné a na míru šité pomoci státu šanci se z koronavirové krize plně zotavit. Musí provádět další kroky potenciálně vedoucí k zotavení, jako je snižování nákladů, propouštění či restrukturalizační opatření,“ podotkl.

Skupina na konci června oznámila, že propustí až 600 zaměstnanců. Začala s tím v červenci a v několika vlnách tak chce činit do února 2021. Bude se to týkat pilotů, stewardů i provozních a administrativních pracovníků. V letecké skupiny pracovalo před propouštěním kolem 2500 lidí.

Smartwings Group kvůli vyhlášení výjimečného stavu vládou a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením koronaviru zaznamenala v porovnání s loňským rokem v dubnu až červnu propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o více než 80 procent.

Zatímco část leteckých společností cíleně zaměřenou pomoc od svých států obdržela, Smartwings a ČSA zatím ne. Chtějí využít program COVID Plus, který spustila Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP) po notifikaci Evropskou komisí až ve druhé polovině července.

„Proces žádosti o záruky za tento úvěr je složitá a časově náročná procedura vyžadující dohodu celé řady stran. Zejména z těchto důvodů skupina Smartwings Group využila mimořádného moratoria. Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností, a v průběhu celého procesu budeme úzce spolupracovat s našimi financujícími institucemi i dalšími zúčastněnými stranami. V této souvislosti jsme také nově angažovali mezinárodního poradce, společnost EY, která má rozsáhlé zkušenosti v oblasti restrukturalizací a zajišťování financování i potřebnou specializaci na letectví,“ dodal Šimáně.

Smartwings teď provozují z Prahy letecká spojení do 25 destinací, z Brna do devíti a z Ostravy do dvou. České aerolinie operují lety do 12 destinací a od září plánují obnovení linek do Barcelony, Madridu, Budapešti, Göteborgu, Bukurešti, Bruselu, Varšavy a Milána.

Výběr informací o letecké společnosti Smartwings:

  • Smartwings je největší českou leteckou společností. Provozuje pravidelné linky, charterové lety a privátní lety kategorie business jet. Kromě Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu, kde má své dceřiné společnosti. Pravidelná letecká spojení Smartwings před koronavirovou krizí nabízel do více než 100 destinací nejen po Evropě, první pravidelnou linku po přerušení provozu obnovil od 10. června do chorvatského Splitu. Většinu letů operuje ve spolupráci s Českými aeroliniemi (ČSA), které jsou součástí Smartwings Group.
  • Současná Smartwings, a. s. byla do obchodního rejstříku zapsána v dubnu 1998 jako Travel Service, a. s. Na Smartwings byla přejmenována v prosinci 2018.
  • Do prosince 2018 společnost paralelně provozovala dvě obchodní značky, tedy Travel Service a Smartwings. Zatímco Smartwings byla obchodní značka provozující primárně pravidelné linky, Travel Service byla zaměřena na charterové lety.
  • Smartwings (Travel Service) postupně vytlačil ČSA z pozice jedničky na českém leteckém trhu a nakonec je i ovládl (drží 97,7 procenta akcií).
  • Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř 50 procent v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Podíl ve Smartwings mají i společnost Canaria Travel a architekt Roman Vik.
  • Smarwings provozuje letouny Boeing 737 a Cessna, ČSA letouny Airbus, ATR a Boeing.
  • Smartwings podle mluvčí Vladimíry Dufkové podruhé během jednoho roku musí čelit bezprecedentním a mimořádným okolnostem, které nemohla ovlivnit. Krom pandemie koronaviru Smartwings od loňského března nemůže provozovat nové letouny Boeing 737 MAX 8 kvůli globálnímu pozastavení jejich provozu. Ve flotile jich má sedm a dalších 15 měla společnost obdržet do letošního ledna. Škoda, kterou kvůli tomu společnost zatím utrpěla, přesáhla dvě miliardy korun a o způsobu její úhrady průběžně jedná s Boeingem.
  • Skupina Smartwings, tedy dopravci Smartwings a ČSA, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících.
  • Smartwings loni zaznamenala zisk po zdanění 133,4 milionu korun, což je o více než 50 milionů meziročně více. Zisk zaznamenaly i sesterské ČSA. Celá skupina loni dosáhla obratu 28 miliard korun.
  • Skupina má nyní finanční potíže kvůli koronavirové krizi. Společnost žádala stát o garanci za úvěr kolem 800 milionů korun. Koncem července napsaly Lidové noviny, že skupina získala od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu COVID Plus. "Pracujeme na přípravě dokumentu," řekl deníku LN šéf Smartwings Jiří Šimáně. "Velmi bude záležet na postoji společnosti CITIC. Pokud splní slib, který dala akcionářům a bankám, že se bude podílet na financování, tak je to velmi pravděpodobné," uvedl Šimáně na otázku, zda společnost úvěr se státní zárukou využije.
  • Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) v polovině června uvedl, že pokud by ČSA zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil zhruba 1,2 miliardy korun. Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních. Jednou z diskutovaných možností byl i kapitálový vstup státu do firmy. Skupina Smartwings 18. května prohlásila, že nemá zájem o majetkový vstup státu do firmy. Žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky, protože je v současné krizi problém získat nové půjčky na bankovním trhu.
  • Ministr Havlíček 13. června po jednání s prezidentem Milošem Zemanem uvedl, že stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za její úvěry. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.
  • Koncem června Smartwings oznámila propuštění až 600 zaměstnanců ze zhruba 2500. Propouštění se týká pilotů, stewardů i provozních a administrativních pracovníků.
  • Server iDnes.cz tento týden napsal, že kvůli koronavirové pandemii přišly České aerolinie o více než 80 procent tržeb a Smartwings se navíc potýkají s nedůvěrou akcionářů. "I přes získání státních garancí totiž majitelé společnosti nedovedli vyjednat s bankami finance, které by jim umožnily přežití," uvedl server s tím, že podle informací Hospodářských novin se ze Smartwings chystá odejít čínská státní korporace CITIC.
  • Dnes firmy Smartwings a ČSA oznámily, že Letecké podaly u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru.
Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...