Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Agonie obra v přímém přenosu. Takatu ničí skandál s nafukovači airbagů

USA

  7:00
TOKIO - Ještě nedávno pyšně vládla světu a nazývala sama sebe „největší“. Dnes je to strachy se třesoucí firma. Japonský gigant Takata, který má závody v 21 zemích a po celém světě zaměstnává 48 775 lidí, doplácí tvrdě na skandál s nafukovači airbagů.

Za poslední tři dny se akcie výrobce airbagů, sedadel či pásů propadly o hrozivých 40 procent. Na tokijské burze se dostaly na nejnižší hodnotu od března 2009. Takata vykázala pololetní ztrátu 5,6 miliardy jenů (1,1 miliardy korun).

Firma se nyní potýká nejen s astronomickými náklady na svolávání aut s potenciálně vadnými nafukovači airbagů, ale i s tím, že se od ní odtahují její dlouholetí zákazníci. Honda, Mazda a Toyota oznámily, že nebudou užívat potenciálně závadné nafukovače s dusičnanem amonným.

Emise VW budou zabíjet. V Evropě bude obětí víc než v USA, tvrdí studie

Ale nechaly si dveře pootevřené, když řekly, že pokud v nich bude firma používat jinou pohonnou látku, mohou svůj postoj změnit.

Mitsubishi a Subaru řekly, že nyní „přehodnocují“ svůj vztah k airbagům společnosti Takata a rozhodnou se, jak dále. A poslední v řadě, kdo se rozhodl nepoužívat kritizované komponenty, byl Nissan. Oznámil to před několika dny. V posledních době žil automobilový svět aférou Volkswagenu. Podvod německého koncernu tak poněkud „upozadil“ skandál Takaty.

Přitom ten je ale podle expertů mnohem vážnější. Zatímco v případě VW nebyli žádní mrtví, „pouze“ se podvádělo“ s emisemi, tak v této kauze umírali lidé.

Ve vozech značky Honda si problémy s nafukovači airbagů od Takaty vyžádaly podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) osm mrtvých a téměř sto zraněných.

Zní to až hororově – podle amerických regulátorů „mohou nafukovače prasknout a mohou z nich do vozu vymrštit části kovu.“ A právě to způsobilo smrt lidí ve vozech.

NHTSA uvedl, že obdržel zprávy o 89 případech prasknutí u airbagu řidiče a 32 prasknutí u airbagu spolujezdce. Téměř každý desátý případ prasknutí u airbagu řidiče přitom vedl k úmrtí.

Miliardová pokuta

Společnost Takata na vše reagovala pomalu. V rámci dohody s NHTSA se nakonec přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale „nedokázala včas zajistit jejich svolání k opravě.“

NHTSA kvůli tomu vyměřil japonské společnosti pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy korun) a mohl by ji navýšit až na rekordních 200 milionů dolarů (pět miliard korun), pokud japonská firma nedodrží dohodnuté podmínky.

Kromě toho Takata ve Spojených státech čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany ministerstva spravedlnosti.

Závada u airbagů firmy Takata se jen v USA týká skoro 34 milionů automobilů, celkově jich bude muset svolat ve světě do servisů 40 milionů.

Na potíže japonského konkurenta rychle zareagovali jeho tři hlavní protihráči, okamžitě navýšily výrobu, ucházejí se o nové zakázky u japonských automobilek. Autoliv, TRW Automotive a Daicel by u nich chtěly v budoucnu zcela nahradit nafukovače pocházející od Takaty.

Může jejich atak těžce zkoušená společnost přežít?

„Vždycky jsem si myslel, že jsou příliš velcí na to, aby mohli padnout. Ale nemyslím si, že byznys Takaty s nafukovači lze zachránit,“ řekl Scott Upham z Valient Automotive Market Research. „Myslím, že to přežijí, ale zaměří se více na jiné produkty, které v současnosti nabízejí, například na bezpečnostní pásy sedadel.“

Narušená soudržnost

Největším rivalem Takaty je švédský výrobce Autoliv. Právě ten by mohl vytěžit z aféry nejvíce. Konečně by se mohl prosadit i na velkém a náročném japonském trhu.

Až dosud to znemožňovaly vztahy mezi místními automobilkami a jejich hlavním dodavatelem Takatou. V zemi vycházejícího slunce s korporátní kulturou „keiretsu“, která brzdí vstup cizinců na místní trh, se kultivovaly po desetiletí.

Teď ale japonské automobilky ztratily v Takatu, která jako jediná používá dusičnan amonný ve svých nafukovačích, důvěru. Zvláště v případě Hondy je to šokující, pro mnohé až nepředstavitelné, obě firmy totiž rostly po léta spolu.

Takata oznámila, že do konce roku 2018 všechny potenciálně nebezpečné nafukovače nahradí, ale analytici jsou přesvědčeni o tom, že jí to nepomůže. Podle Valient Market Research podíl Takaty na trhu s nafukovači poklesne z loňských 22 procent na pět procent v roce 2020.

Autor: