Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Poptávka po cestování vzrostla, na nebe se tak vrací Airbus A380

Airbus A380 foto: Profimedia.cz

Největší dopravní letoun světa byl v poslední době spíš na zemi než ve vzduchu. Kvůli pandemii a nízké poptávce po cestování totiž daly letecké společnosti přednost menším letadlům. Nyní však cestování znovu ožívá a Airbus A380 se tak vrací na nebe.
  9:14

Informuje o tom agentura Bloomberg.

Jakmile udeřila pandemie, australská letecká společnost Qantas Airways zaparkovala svých 12 letounů A380 s tím, že nebudou nejméně tři roky potřeba. Stejný krok udělaly například i blízkovýchodní aerolinky Etihad Airways. Jejich šéf dokonce zmínil, že není jasné, zda vůbec ještě někdy vzlétnou.

Letošní poptávka po cestování však dalo letounům nový život a aerolinky se k nim postupně vrací. Svědčí o tom i čísla - v červnu 2020 bylo naplánováno pouhých 43 letů Airbusem A380, o rok později to bylo 718. Na červen letošního roku měly aerolinky v plánu nasadit největší dopravní letadlo světa na téměř 4 000 pravidelných spojů.

Podle údajů společnosti Cirium jsou modely A380 v současné době využívány asi o čtyřicet procent méně než v době před vypuknutím covidové pandemie. Netýká se to ale všech aerolinek. Třeba letecká společnost British Airways uvedla, že modely A380 bude do konce tohoto roku používat víc než před rokem 2020.

26. června 2020

Konec výroby

Airbus A380 byl slavnostně předveden ve francouzském Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Je to jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno, v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě.

Cestující si získal svou velikostí, rozpětí jeho křídel činí 80 metrů. O stroj však nebyl takový zájem, jak si jeho tvůrci představovali. Airbus se tak ještě před pandemií rozhodl ukončit jeho výrobu. Poslední vyrobený letoun si převzaly koncem minulého roku aerolinky Emirates.

Mezi dopravce, kteří se létání s Airbusy A380 rozhodly skončit, patří malajské aerolinky Malaysia Airlines, německá Lufthansa či francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM.

V některých zemích nenašel Airbus A380 kupce vůbec, a to konkrétně v USA, Latinské Americe či Africe. Světový výrobce dopravních letadel celkem dodal 251 strojů. Nejvíc letadel přezdívaných superjumbo mají ve své flotile aerolinky Emirates.

Autor:

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

Mohlo by vás zajímat