Informuje o tom agentura Bloomberg.
Jakmile udeřila pandemie, australská letecká společnost Qantas Airways zaparkovala svých 12 letounů A380 s tím, že nebudou nejméně tři roky potřeba. Stejný krok udělaly například i blízkovýchodní aerolinky Etihad Airways. Jejich šéf dokonce zmínil, že není jasné, zda vůbec ještě někdy vzlétnou.
Letošní poptávka po cestování však dalo letounům nový život a aerolinky se k nim postupně vrací. Svědčí o tom i čísla - v červnu 2020 bylo naplánováno pouhých 43 letů Airbusem A380, o rok později to bylo 718. Na červen letošního roku měly aerolinky v plánu nasadit největší dopravní letadlo světa na téměř 4 000 pravidelných spojů.
Podle údajů společnosti Cirium jsou modely A380 v současné době využívány asi o čtyřicet procent méně než v době před vypuknutím covidové pandemie. Netýká se to ale všech aerolinek. Třeba letecká společnost British Airways uvedla, že modely A380 bude do konce tohoto roku používat víc než před rokem 2020.
26. června 2020 |
Konec výroby
Airbus A380 byl slavnostně předveden ve francouzském Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Je to jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno, v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě.
Cestující si získal svou velikostí, rozpětí jeho křídel činí 80 metrů. O stroj však nebyl takový zájem, jak si jeho tvůrci představovali. Airbus se tak ještě před pandemií rozhodl ukončit jeho výrobu. Poslední vyrobený letoun si převzaly koncem minulého roku aerolinky Emirates.
Mezi dopravce, kteří se létání s Airbusy A380 rozhodly skončit, patří malajské aerolinky Malaysia Airlines, německá Lufthansa či francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM.
V některých zemích nenašel Airbus A380 kupce vůbec, a to konkrétně v USA, Latinské Americe či Africe. Světový výrobce dopravních letadel celkem dodal 251 strojů. Nejvíc letadel přezdívaných superjumbo mají ve své flotile aerolinky Emirates.