I kvůli dlouhodobým problémům konkurenčního Boeingu se řada aerolinek v posledních měsících více obrací s novými objednávkami letadel právě na Airbus. V současné době má Airbus před sebou 8 585 domluvených nových letadel k výrobě. Každý rok přitom firma dokáže v průměru produkovat jen 737 letadel, píše BBC.
Pokud si aerolinka či jiný zájemce momentálně objedná nový letoun A321 za zhruba 90 milionů britských liber (asi 2,7 miliardy korun), bude si muset na jeho dodání počkat minimálně do roku 2031. Pokud se však opozdí dodávky důležitých komponent, může se tato doba dodání ještě prodloužit. To se podle generálního ředitele Airbusu také nyní děje.
„Sledujeme větší poptávku po našich letadlech, než jaké jsou momentální výrobní kapacity. Máme tisíce dodavatelů a když se jim nepodaří domluvené objednávky některých důležitých dílů doručit včas, celý výrobní proces se zpomaluje. Každopádně se na to snažíme zaměřit,“ komentuje situaci Guillaume Faury.
Letos se objednávky do Airbusu jen hrnou
V letošním roce se vedení Airbusu zatím dohodlo na 139 nových letadlech. Mezi největší zákazníky se řadila aerolinka Virgin Atlantic, která poptala 7 nových širokotrupých letadel A330 za zhruba 2,1 miliardy amerických dolarů (zhruba 48 miliard korun). Další velká objednávka přišla od společnosti Japan Airlines. Ta se s Airbusem dohodla na dvaceti letadlech A350-900 a jedenácti letounech A321neo.
Airbusu se povedlo dohodnout i na kontraktu se saúdskou nízkonákladovou leteckou společností Flynas. V dalších letech má být postupně vyrobeno celkem 90 nových letadel za 12 miliard dolarů (276 miliard korun). Generální ředitel saúdskoarabského podniku Bander Almohanna vysvětlil, že ho přesvědčila zejména výjimečná efektivita, která je pro nízkonákladové aerolinky životně důležitá.
Aby se Airbusu povedlo vyřídit co nejvíce objednávek, rozhodla se společnost podat některým dodavatelům pomocnou ruku. „Snažíme se jim poskytnout pomoc. Posíláme jim vlastní pracovníky. Zvýšili jsme i naše vyrovnávací zásoby, abychom na krizi v dodavatelském řetězci dokázali reagovat,“ doplňuje Guillaume Faury.
Airbus poráží Boeing
Pro celou evropskou ekonomiku je letecký průmysl velmi důležitým sektorem. Unii a Velkou Británii však může alespoň těšit, že v průběhu letošního roku se Airbusu povedlo v počtu nově objednaných letadel porazit Boeing, se kterým dlouhodobě bojuje o post světové výrobní jedničky. Boeing momentálně za Airbusem zaostává o 21 letadel, což se však může do konce roku 2024 ještě změnit.
Obě firmy však musí do budoucna počítat s rostoucí rolí čínské společnosti Comac, která zejména na asijském a ruském trhu může mít do budoucna velký potenciál.