V Pacifiku hoří nákladní loď s elektroauty. Poptávka riziko podobných nehod zvyšuje

  12:10aktualizováno  12:10
Nákladní loď převážející přibližně 3 000 automobilů včetně 800 elektromobilů, začala ve středu hořet v Tichém oceánu. Posádka plavidlo opustila poté, co se jí požár nepodařilo dostat pod kontrolu. Dvaadvacet lidí evakuovala pobřežní stráž USA na blízké plavidlo a na pomoc při záchranných a hasicích pracích byli nasazeni záchranáři.

Podle informací americké pobřežní stráže vypukl požár na palubě lodi Morning Midas přibližně 300 námořních mil jižně od ostrova Adak na Aljašce. „Svědkové uvedli, že nejprve byl na palubě lodi vidět kouř,“ informoval v prohlášení zástupce mezinárodní společnost pro správu lodí Zodiac Maritime

Posádka podle něj zahájila protipožární opatření, ale živel se jí nepodařilo dostat pod kontrolu, dodal. Na podporu záchranných a hasicích operací byly nasazeny záchranné jednotky. Mluvčí firmy se odmítl vyjádřit k tomu, komu vozidla patří.

Podle údajů o sledování lodí, které shromáždila agentura Bloomberg, byla loď o výtlaku 46 800 tun postavená v roce 2006 čínskou společností Xiamen Shipbuilding a vyplula z přístavu Jen-tchaj 26. května. Předtím zastavila ve dvou dalších čínských přístavech, v Nan-ša na jihu země a v Šanghaji.

Těžké na pojištění i hašení

Podle nejnovější zprávy pojišťovny Allianz přináší poptávka po lithium-iontových bateriích, včetně baterií pro elektromobily, nové riziko pro světový lodní průmysl. Zejména vzhledem k hodnotě vozidel na palubě největších plavidel přepravujících automobily.

I když tyto lodě přepravují přes světové oceány tisíce vozidel najednou, několik významných požárů vyvolalo obavy z jejich přepravy. Takové nehody mohou mít závažné důsledky pro výrobce automobilů, majitele lodí a firmy, které je pojišťují.

Požáry elektroaut se často hůře hasí a jsou nebezpečnější. Podmínky nákladní lodi převážející automobily vedou k omezené ventilaci, která může rychle zesílit žár. Stísněné, ocelí obložené prostředí činí hašení požáru a záchranné práce výrazně nebezpečnějšími.

Kromě toho, když elektrické vozidlo hoří, hoří déle a oheň je žhavější. Plameny mohou nakonec zrychlit řetězovou reakci a rychle se vymknout kontrole. Při požáru elektromobilu může být k ochlazení lithium-iontových baterií zapotřebí až 8 000 litrů vody.

V roce 2022 se v Atlantiku vznítila loď převážející asi 4 000 vozidel a nakonec se potopila, přestože se ji snažili odtáhnout do bezpečí. O rok později vzplála poblíž nizozemského pobřeží další loď s téměř 3 000 vozy na palubě.

Mnozí majitelé lodí již přijali nejrůznější opatření, aby se pokusili zvládnout bezpečnostní rizika spojená s přepravou elektrických vozidel. V loňském roce zveřejnila klíčová bezpečnostní skupina pokyny, jak se vypořádat s požáry na palubách plavidel, uzavírá Bloomberg.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.