Není proto divu, že přestavba trafostanice na pražské Malé Straně na moderní centrum umění Kunsthalle získala hlavní cenu Grand Prix Architektů 2022. Splňuje obojí zmíněné.
Nejde však pouze o rekonstrukci. Architekti Jan Schindler a Ludvík Seko se bez obav – navzdory těsné blízkosti barokního srdce Prahy – pustili do moderních prvků. A to už se netýká jen samotných architektů, ale i úřadů, které takovému počinu daly zelenou.
Opravená galerie na první pohled nevypadá zásadně jinak než původní trafostanice, byť budova dostala masivní blyštivou vstupní lávku z nerezového plechu. Mnozí si něčeho tak velikého ani nemusejí všimnout; působí, že je tam odjakživa. Část oken se proměnila ve vstupní bránu, aby hosté galerie nemuseli chodit nedůstojnými vchody.
Dá se tak říci, že se architektům podařilo zachránit, jak sami říkají „cenné historické substance, zkrátka DNA původního místa“. Uvnitř se nachází moderní interiér. Ten původní se prakticky celý musel přestavět, aby vzniklo vhodné prostředí pro umělecká díla. Taktéž zezadu budovy jsou patrné moderní změny a přístavby.
Samotná architektura je však jen začátek. Klíčové je, zda stavba funguje, jak má. Výborné hodnocení galerie a množství akcí zde konaných dokazují, že se to povedlo. V hlavním městě vznikl další kýžený prostor pro kulturu.