Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Areál vagónky dříve známé jako Legios v Lounech získá Traťová strojní společnost na dobu neurčitou

Ekonomika

  17:39
Louny - Výrobní areál společnosti Heavy Machinery Services (HMS) v Lounech získala ostravská firma Traťová strojní společnost. V pátek to sdělil Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Czechoslovak Group, která většinově vlastní dosavadního nájemce areálu firmu DAKO-CZ. Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že věřitelský výbor schválil nejvyšší nabídku a vyzval dotyčného zájemce k doplacení kupní ceny. ČTK zjišťuje vyjádření insolvenční správkyně i vyjádření firmy Traťová strojní společnost.

Areál výrobce vagonů Legios. foto: ČTK

Desítky policistů zasahují v areálu výrobce vagonů Legios. Je spojován s podnikatelem Savovem

Heavy Machinery Service (HMS) vyráběla vagony, je v konkurzu a dluží přes 3,3 miliardy korun. Společnost HMS pronajímala areál firmě Legios Loco. Insolvenční správkyně Petra Hýsková dala Legiosu v červnu výpověď a areál uzavřela, kvůli tomu tam zasahovala policie. Hýsková poté areál pronajala výrobci brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ. V listopadu byla vyhlášeno výběrové řízení na nového majitele areálu. Podnikatel František Savov, který je obviněn v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně, v prosinci v rozhovoru pro DVTV řekl, že mezi firmami, které v Česku vlastní, je i Legios Loco.

Společnost Legios, která v Horním Slavkově vyrábí části železničních vagony (na...
Jednou z hlavních náplní práce firmy Heavy Machinery services (dříve Legios) je...

Zájem o areál v Lounech projevilo podle informací v insolvenčím rejstříku pět subjektů, jen tři z nich ale nakonec předložily nabídky na koupi závodu. Traťová strojní společnost z Ostravy se zabývá hlavně opravami, modernizacemi a údržbou železničních tratí, opravuje také strojní a vozové vybavení.

„Proběhla férová a transparentní soutěž na prodej HMS, ve které vyhrála ta nejvyšší nabídka,“ řekl  Čírtek. Czechoslovak Group měla o koupi areálu také zájem. Areál má pronajatý na dobu neurčitou. Jak bude provoz areálu vypadat dál, bude podle Čírtka záležet na novém vlastníkovi. „Areál je velmi zanedbaný a potřebuje zásadní investice,“ uvedl.

Výrobce vagonů HMS, dříve známý jako Legios, je v úpadku od února 2014. HMS má sídlo v Českých Velenicích na Jindřichohradecku. Krajský soud opakovaně zamítl reorganizaci firmy HMS a v červnu prohlásil konkurz na její majetek.

Legios Loco je od poloviny července také v insolvenci, insolvenční návrh na sebe podala sama firma. Zdůvodnila jej tím, že insolvenční správkyně HMS Petra Hýsková paralyzovala činnost Legiosu v areálu, odkud firmu a její zaměstnance vykázala a pronajala prostor DAKO-CZ.

Podle Krajského soudu v Českých Budějovicích se řídicí struktura HMS prolíná s vedením společnosti Legios Loco.

TSS se zabývá hlavně údržbou tratí, opravuje i vybavení

  • TSS se zabývá hlavně opravami, modernizacemi a údržbou železničních tratí, opravuje také strojní a vozové vybavení. Vlastní a provozuje řadu speciálních kolejových strojů.
  • Co se týká mechanizace na opravy železničních tratí, je největší firmou v ČR. Své služby TSS poskytuje státní Správě železniční dopravní cesty a dalším společnostem, které působí na železničním stavebním trhu. V roce 2013 například TSS vyhrála tendr na údržbu železničních tratí na Slovensku.
  • Firma má své sídlo v Ostravě. Patří pod ní také obchodní zastoupení a strojní a opravárenská střediska ve Starém Plzenci, Lovosicích, Hradci Králové a Hulíně.
  • Počátky TSS spadají do roku 1952, kdy vznikly takzvané traťové strojní stanice v Plzni, Prackovicích nad Labem, Hradci Králové, Olomouci, Bratislavě a Košicích. A. s. Traťová strojní společnost vznikla v roce 2005 transformací Českých drah (ČD) jako jejich stoprocentní dcera. V roce 2006 vstoupil do TSS strategický partner, firma OHL ŽS, dráhy si však ponechaly většinový podíl.
  • O jeho prodeji rozhodlo vedení ČD v červenci 2009. O rok později se vítězem tendru staly Ostravské opravny a strojírny (OOS), Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prodej kontrolního balíku schválil v srpnu 2010. ČD za svůj 51procentní podíl v TSS dostaly přes 600 milionů korun. V roce 2011 se pak OOS staly stoprocentním vlastníkem společnosti TSS.
  • Společnost OOS ovládají bratři Peter (podle obchodního rejstříku je jednatelem) a Rudolf Šuškové.
Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...