Vedení kraje očekává, že nejpozději do poloviny ledna bude na tratích provozovaných Arrivou vše fungovat tak, jak má. „Pokud tomu tak nebude, zvážíme odstoupení od smlouvy,“ řekl v pondělí ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Zpoždění či špatná domluva s bulharskými strojvedoucími. České úřady řeší problémy vlaků Arrivy |
Arriva v Libereckém kraji zajišťuje rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a y Nového Boru na Kolín, které objednává Ministerstvo dopravy ČR. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem. „Rád bych se všem cestujícím omluvil za současný stav, který je pro mne velkým zklamáním. Rozhodně jsme nepředpokládali, že firma nebude schopna plnit podmínky smlouvy. Pokud na některých spojích není dopravce schopen prodat jízdenky, neměl by za své výkony v takovém případě dostat zaplaceno,“ dodal hejtman.
Kraj bude po Arrivě vymáhat za nedodržování smlouvy sankce. „V případě neplnění smluv je uplatňujeme vůči všem dopravcům a budeme tak postupovat i v tomto případě,“ ujistil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). V minulosti tak kvůli neplnění smluv vyměřil kraji milionové pokuty i Českým drahám, statisíce platili za nedodržovaní jízdních řádů nebo kvality vozidel také autobusoví dopravci.
„Nedodržování jízdních řádů a další potíže na rychlíkovém spojení budeme řešit s ministerstvem dopravy, které si tyto spoje u Arrivy objednalo a platí je,“ dodal Sviták.
Železniční společnost Deutsche Bahn odložila prodej dceřiné firmy Arriva |
Sousední Ústecký kraj s Arrivou smlouvu nemá i jeho se ale problémy dopravce na některých spojích dotkly, protože tam zajíždějí vlaky objednávané Libereckým krajem nebo ministerstvem dopravy. „Jednalo se spíše o zpoždění než výpadky spojů,“ sdělil na dotaz ČTK mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf. Žádné sankce podle něj kraj uplatňovat nebude, s dopravcem smlouvu nemá. Na železnici v Ústeckém kraji od poloviny prosince provozuje linky sedm dopravců namísto původních tří. Změnil se jízdní řád, cestující si už také nemohou koupit zpáteční jízdenku u Českých drah.