Plzeňská Škoda JS je ale také tradičním dodavatelem zařízení pro jaderné elektrárny na Ukrajině a usiluje tam o další zakázky. Nyní v řádu stovek milionů korun, perspektivně však může jít i o desítky miliard.
Jenže jde také o politiku. Podpoří český stát export i v době, kdy se celá Ukrajina a její firmy -také v důsledku faktického válečného konfliktu s Ruskem - potýkají s obrovskými ekonomickými problémy? Vývoz Škody JS tradičně financovala státní Česká exportní banka (ČEB) a pojišťovala státní společnost EGAP.
ČTĚTE TAKÉ: |
Kvality Škody JS jako dodavatele jaderných zařízení oceňuje náměstek ministra financí a šéf dozorčí rady ČEB Martin Pros. „Plány Škody JS podporuji, také je ale potřeba vyhodnotit, jak si vede její zahraniční partner,“ říká Pros.
Jenže provozovatel ukrajinských jaderných elektráren, státní NAEK Energoatom, který si zařízení z Plzně objednává, se dnes příliš nadějně nejeví. Podle informací LN mají zmíněné české instituce pochyby o jeho finanční stabilitě. A pokud se za tuto firmu zaručí zadlužený ukrajinský stát, také to nebude žádná velká výhra.
Vzhledem ke stavu tamní ekonomiky a veřejných financí se dokonce spekuluje o možném státním bankrotu Ukrajiny. Podpora ukrajinských ambicí Škody JS je tedy podle všeho námětem pro českou politickou reprezentaci.
Slíbená podpora od EU
Generální ředitel Škody JS Miroslav Fiala v této souvislosti připomíná, že celá Evropská unie se zavázala i k hospodářské podpoře Ukrajiny. Omezovat český export kvůli tamním ekonomickým potížím by tedy nedávalo smysl.
Škoda JS by měla na Ukrajinu dodat řídicí tyče pro jaderné bloky, rýsují se i další dodávky elektrárenského zařízení. Ještě mnohem větším lákadlem by ale byla účast na dostavbě dvou bloků Chmelnické jaderné elektrárny, kde Ukrajinci přerušili spolupráci s ruskou státní firmou Rosatom.
Plzeňská firma by v tomto případě mohla koordinovat dodávky zařízení od různých českých firem. „Ukrajinci projevili předběžný zájem o dodávky pro primární okruh elektrárny, takzvaný jaderný ostrov,“ říká Miroslav Fiala.