Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Google i Facebook mají platit médiím autorské poplatky. Austrálie přitlačila zákonem na technologické giganty

Logo společnosti Google spadající pod Alphabet. foto: Reuters

Sydney - Austrálie jako první země přinutí zákonem americké technologické firmy Google a Facebook, aby platily médiím za zveřejňovaný obsah. Průlomový krok má chránit nezávislou žurnalistiku, uvedla v pátek s odvoláním na australského ministra financí Joshe Frydenberga agentura Reuters.
  10:24

Austrálie podle Frydenberga ještě letos schválí zákon, na jehož základě budou Google a Facebook nuceny platit médiím autorské poplatky za obsah, který tyto dvě společnosti zveřejňují.

Google, Amazon a Wish odstranily nabídku rasistického zboží. Zmizely neonacistické vlajky i kápě

„Je to o spravedlnosti pro australské mediální firmy. Je to o zajištění toho, abychom zvýšili konkurenci i ochranu spotřebitele a dosáhli udržitelné mediální krajiny,“ řekl Frydenberg novinářům v Melbourne. „V sázce není nic menšího než budoucnost australské mediální krajiny,“ dodal ministr.

Krok přichází v době, kdy technologičtí giganti čelí v mnoha zemích světa výzvám po větší regulaci. V americké Sněmovně reprezentantů se ve čtvrtek uskutečnilo dlouho očekávané slyšení šéfů společností Amazon, Apple, Google a Facebook. 

Členové právního podvýboru je přirovnávali ke lhářům, tyranům nebo zrádcům ve snaze dokázat, že je nejvyšší čas zakročit proti jejich technologickým impériím. Detailní zpráva s doporučeními, která se budou týkat omezení jejich moci na trhu, by podle Reuters mohla být zveřejněna koncem léta nebo na podzim.

Regulace pomíjí „miliardy kliků“

Po vyšetřování vlivu amerických internetových platforem na australský mediální trh vláda v Canbeře na sklonku loňského roku sdělila Googlu a Facebooku, aby se sdělovacími prostředky dobrovolně vyjednaly dohodu o zveřejňování jejich mediálního obsahu. Jednání však nikam nevedla.

Google se hájí, že zamýšlená regulace pomíjí „miliardy kliků“, které každoročně přivádějí uživatele na webové stránky australských médií. „Vysílá to znepokojivou zprávu podnikům a investorům, že australská vláda chce zasahovat, místo aby nechala trh volně fungovat,“ uvedla v prohlášení Mel Silvaová, ředitelka australské a novozélandské součásti Googlu. „Vůbec to nepřispěje k řešení základních problémů, jak vytvořit (pro média) obchodní model vhodný pro digitální věk.“

Podle studie zveřejněné v roce 2019 ztratil australský mediální sektor za posledních deset let zhruba 3000 pracovních míst. Tradiční mediální domy si stěžují, že Googlu a Facebooku plynou příjmy z reklamy za zveřejňování jejich obsahu - především v podobě náhledů článků -, za který přitom nic neplatí. Podle Frydenberga se obě americké firmy dělí zhruba o třetinu všech příjmů z on-line reklamy v Austrálii.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Mohlo by vás zajímat