13. září 2017 12:30 Lidovky.cz > Byznys > Auto

400 km/h za pouhých 42 sekund. Bugatti Chiron má fascinující světový rekord

Nejrychlejší sériově vyráběný vůz Bugatti Chiron byl 11. září představen na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejrychlejší sériově vyráběný vůz Bugatti Chiron byl 11. září představen na... | foto: ČTK

Frankfurt (Od našeho zpravodaje) Exkluzivní značka Bugatti pokračuje v odhalování schopností svého nového modelu Chiron. Ten už se nějakou dobu prodává a má být novým nejrychlejším autem světa, Bugatti ale zatím sbírá trochu jiné rekordy. Maximální rychlost zatím omezilo na 420 km/h, atak rychlostního rekordu přijde později.

Ve Frankfurtu se Bugatti chlubí pozoruhodným rekordem, který jen tak nějaké auto nepřekoná. A to jednoduše proto, že na světě není příliš mnoho vozů, jejichž maximální rychlost by ležela za hranicí 400 km/h.

Bugatti toho využilo k jedinečnému rekordu – pouhých 42 sekund stačilo autu k tomu, aby se rozjelo na onu čtyřstovku a poté opět zastavilo.

Za volantem seděl při rekordním pokusu známý závodník a bouřlivák Juan Pablo Montoya, který ve Frankfurtu rozdává úsměvy a vypráví o tom, jaká to byla zábava. A to v souvislosti s tím, že rekordu dosáhl vlastně „jakoby nic“.

Montoya si totiž pochvaluje, že k pokusu nastoupil doslova v civilu, nemusel se soukat do závodní kombinézy, nasazovat helmu a řešit další bezpečnostní procedury.

V podstatě jediným bezpečnostním aspektem tak byla dostatečně dlouhá rovinka, která rekordní pokus umožnila. K rozjetí na 400 km/h a opětovné zastavení totiž auto potřebovalo dráhu dlouhou 3 112 metrů. Fáze akcelerace přitom byla podstatně delší, než brzdění – na zrychlení bylo potřeba 2 621 metrů, obrovské brzdy pak zvládly auto zastavit během 491 metrů. I tak je téměř půlkilometrová brzdná dráha ohromující údaj.

Nejrychlejší sériově vyráběný vůz Bugatti Chiron byl 11. září představen na...
Nejrychlejší sériově vyráběný vůz Bugatti Chiron byl 11. září představen na...

Za pozornost také stojí, že nejvíce dalo autu zabrat zrychlení nad 300 km/h – to už jsou totiž jízdní odpory opravdu obrovské a i extrémně silný šestnáctiválec Chironu v tu chvíli ze sebe musí vydat i ten poslední kousek síly. Mety 300 km/h tak auto dosáhlo relativně snadno po zhruba 700 metrech jízdy, na onu poslední čtvrtinu pak potřebovalo více než dvojnásobek této vzdálenosti.

Superluxusní sportovní kupé Bugatti s výkonem 1 500 koní má být novým nejrychlejším autem světa, ale Bugatti s pokusem o rekord vyčkává. Prý se jej dočkáme nejdříve v roce 2018. Důvod je možná trochu nečekaný, ale logický. V současnosti totiž neexistují pneumatiky, které by byly schopné extrémní rychlosti zvládnout – tachometr Chironu je cejchován do 500 km/h a spekuluje se o tom, že schopnosti vozu by neměly ležet příliš hluboko pod touto metou.

Jenže obrovské síly se v takových rychlostech doslova snaží roztrhnout pneumatiky a tak je potřeba speciální obutí. To teprve dvorní dodavatel Bugatti, značka Michelin, vyvíjí a pneumatika nebude hotova dříve, než právě příští rok. I proto si Bugatti „krátí dlouhou chvilku“ takovými kousky, jako předvedl teď za volantem Chironu Juan Pablo Montoya.

Najdete na Lidovky.cz